Annons

VELBON SHERPA 635 Köpa ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett sådant...fast i Sverige heter dessa Velbon ElCarmagne och mitt heter 630. "Lite" bökigt när man ska fälla benen, eftersom det är klackar som måste passeras, som sedan låser. Manfrotto har samma typ, men deras är enklare och har flera olika höjder. Velbon har bara 3 olika låsningslägen. Låsningen på mitt ena ben har börjat krångla lite. Men annars är jag väldigt nöjd med det. Det ser precis ut som Sherpa Pro 635 och datan stämmer bra med hur mitt är. Jag betalade dock inte 3000:- som listpriset är, utan 2100 kr på en utförsäljning. Så jag kan inte vara annat än nöjd för de pengarna. Vet inte vad du har för pris på det, men andra kolfiberstativ är generellt dyrare.

Men Manfrotto har sin Mag-serie som kostar likvärdigt...och Gitzo har sin som är betydligt dyrare.

Kan bara hålla med herr Ekvall, köpte också ett 630 tillsammans med Velbons stora kulled för 3100:- på hegethorns. Tillsammans väger dom in på under 2kg vilket gör att jag aldrig behöver fundera på om den ska med eller inte. Sedan hänger jag ryggan (Lowepro nature trekker) på kroken som sitter under mittpelaren och vips så är jag uppe i minst 6-7kg som tynger ner och ger stabilitet.

Det är lite bättre känsla i material och snäpplås på mitt Manfrotto enbensstativ, men för mig så var detta den bästa kompromissen mellan pris/vikt/stabilitet/kvalité.

ANNONS