Annons

Vem äger Bolts bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Jo, det är klart att Bolt äger såväl ideell som ekonomisk upphovsrätt om inte han och kameraägaren avtalat annorlunda, och det hann de nog inte med :)

Har jag påstått annorlunda?

Om du menar bilden av mig och min bil så såg jag ingen springa före mig och fotografera på broeländet :)
Nja...jag menade den fina bilden av dig bakom ratten:)
 

gorse

Aktiv medlem
Undrar om jag vågar lägga mig i denna debatt? Så vitt jag fått lära mig så har den som trycker på knappen på kameran både den ideela upphovsrätten (som inte kan avtalas bort) och den ekonomiska upphovsrätten. Den senare kan överlåtas om så önskas. Hur denna överlåtelse skall se ut kan avtalas i förväg eller i efterhand. Överlåtelesen kan ske utan ersättning, till och med ges bort till allmänheten att fritt få användas. Det är upphovsmakarens egna beslut endast som avgör. Även om någon annan äger kameran så är det knapptryckaren som äger bilder, både ekonomiskt och ideelt. Om det är inget att tjafsa om.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Lite konkreta exempel

Jag har, av skäl som snart blir uppenbara, funderat en hel del kring det här med att låna grejer och vilka rättigheter/skyldigheter det eventuellt leder till ...

Jag testar ju kameror som en del av mitt arbete och tar varje år många tusen bilder med kameror (eller objektiv) jag lånat från olika tillverkare eller distributörer. Det är helt självklart att jag har upphovsrätten till de bilderna och om inget annat sagts, den ekonomiska rätten.

I teorin skulle en tillverkare kunna skriva klausuler i låneavtalet att de skulle ha rätten till hela eller delar av de ekonomiska rättigheterna till bilder jag tar med deras utrustning - men det skulle jag aldrig acceptera :) (Och nej, ingen har försökt.)

Under ett par veckor nyligen tog jag med lite hjälp av vänliga medhjälpare bortemot 9000 bilder med en lånad Canon Eos 1DX och en lika lånad Nikon D4. Med 1DX avnvände jag till råga på allt ofta ett 300/2,8 lånat av Magnus Fröderberg. Upphovsrätten till de bilderna är min, därom råder inget tvivel. Skulle Canon, Nikon eller Magnus kunna kräva ekonomisk kompensation för de bilder jag eventuellt säljer? Jodå, men då hade de fått säga till om det i förväg.

För att ge ett exempel på en (potentiellt) riktigt tilltrasslad situation: Ett av testerna vi gjorde var med Agility-hundar som försökskaniner ... Försökshundar? Nåja, ni kan läsa mer här: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/sma-sota-och-snabba-hundar-med.htm.

Hur som helst: Med hjälp från hundägarna satte jag upp en lämplig (ur fotosynpunkt) bana, hundarna sprang med sina hundar som jag och AFE fotade, jag med Nikon D4, Anders med Canon 1DX. Dessutom hade då 1DX Magnus Fröderbergs 300/2,8, men sparade bilderna på mina minneskort (utom ett som jag lånat av Sandisk). Vem har vilka rättigheter? :)

För mig är det glasklart: Anders har den ideella upphovsrätten till alla bilderna han tog, jag har sammaledes till alla de bilder jag tog. Den ekonomiska rätten är mindre glasklar, men i mina ögon hyfsat uppenbar: Anders har rätten att ta betalt för de bilder han har tagit, jag för de jag har tagit. Men, här kan man hävda hävda att hundägarna som agerat modeller skulle ha rätt till någon slags ersättning. Nu upprättade vi ingen skriftlig modellrelease, men vi hade en muntlig överenskommelse att de ställde upp utan ekonomisk ersättning med sina hundar mot att de utan kostnad fick använda de bilder vi tagit av respektive hundägares hund. Jag skulle inte sälja en av bilderna utan att först kolla med hundägaren, hur AFE skulle agera i ett sådant fall får han reda ut själv :)

Kort sagt: att låna ut utrustning ger ingen automatisk rätt till ekonomisk del i bilder som tas med utrustningen. Men, man skulle kunna avtala om den saken, men då skall ha gjort det i förväg.
 

afe

Aktiv medlem
Det exempel Martin redogjorde för är vettigt, då jag tog massor av bilder med lånad utrustning och motiven (hundrarna och dess ägare) gärna vill ha bilderna. Vi har inte kommit överens om något på förhand, och då är det som Martin skriver. Jag kan ta betalt för mina bilder och han för sina, åsså har vi modellerna som var där bara för oss, men de hade jag ingen överenskommelse med.

Nu känner jag Martin, och visste under vilka förutsättningar fotograferingen gjordes. Alltså skulle jag inte komma på tanken att ta betallt från hundägarna som ställde upp. Jag skulle dock bli lite fundersam om Canon försökte sälja mina bilder tagna med lånekameran, eller om Fröderberg gjorde detsamma eftersom det var hans 300:a.
 

afe

Aktiv medlem
Undrar om jag vågar lägga mig i denna debatt? Så vitt jag fått lära mig så har den som trycker på knappen på kameran både den ideela upphovsrätten (som inte kan avtalas bort) och den ekonomiska upphovsrätten. Den senare kan överlåtas om så önskas. Hur denna överlåtelse skall se ut kan avtalas i förväg eller i efterhand. Överlåtelesen kan ske utan ersättning, till och med ges bort till allmänheten att fritt få användas. Det är upphovsmakarens egna beslut endast som avgör. Även om någon annan äger kameran så är det knapptryckaren som äger bilder, både ekonomiskt och ideelt. Om det är inget att tjafsa om.
Nä, det är inget att tjafsa om, men inte hel solklart uppenbarligen.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om någon lånar (får låna) min kamera och tar en massa härliga bilder så äger den personen såväl upphovsrätten som de ekonomiska rättigheterna att publicera bilden.
Men jag har ingen skykdighet att ge honom de filer som ligger lagrade på min utrustning, så han kan få svårt att göra något med sina rättigheter.
Och jag har inga rättigheter till verken, så jag har ingen glädje av filerna. Förutom att jag kan titta på bilderna, kopiera filerna, och dela med mig av filerna till vänner och bekanta.


Petter ...
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
Om man nu ska krångla till det lite...
Ponera att herrana Martin, afe mfl var ute och skulle testa kameror och paserar en plats där någon tränar sina hundar för ett uppträdande, lite som ett genrep. Så man kör hela föreställningen med hundarna med ev rekvesita.

Har då herrana fotografer den "fulla" ekonomiska rätten eller äger den som skapat föreställningen hela eller delar av den rätten?
Ena analogi skulle vara en gatufotgraf som fotograferar en mim föreställning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om man nu ska krångla till det lite...
Ponera att herrana Martin, afe mfl var ute och skulle testa kameror och paserar en plats där någon tränar sina hundar för ett uppträdande, lite som ett genrep. Så man kör hela föreställningen med hundarna med ev rekvesita.

Har då herrana fotografer den "fulla" ekonomiska rätten eller äger den som skapat föreställningen hela eller delar av den rätten?
Ena analogi skulle vara en gatufotgraf som fotograferar en mim föreställning.
Du sätter ljuset på en vanlig källa till diskussioner och konflikter mellan fotografer och olika arrangörer: Vem äger rättigheterna till någon slags föreställning eller event? Det är ju inte ovanligt att fotografer blir gramse när de inte fritt får fotografera konserter eller sportevenemang, men faktum är att det i de flesta fall är upp till arrangörern att tillåta, neka eller på olika sätt inskränka om man får fotografera, hur mycket, varifrån osv. Ta den allmänan normen att man under spelningar bara fotograferar framifrån diket under de tre första låtarna. Eller över huvud taget bara tar bilder under de tre första låtarna. Eller att bara i förväg ackrediterade fotografer får ta bilder under en spelning eller ett sportevenemang.

Det finns ju konsert- eller sportarrangörer som försöker skriva in i ackrediteringsvillkoren att de automatiskt får kommersiella rättigheter till bilder från spelningar eller matcher. Något de flesta fotografer oftast vägrar. Det händer därför då och då att media vägrar att täcka event eller rapporterar utan bilder just för att arrangörerna ställer villkor man upplever som oacceptabla.

Ovanstående är ju vanligt också vid fototävlingar där arrangören ofta ger sig själv orimligt stora ekonomiska rättigheter till inskickade bidrag.

Men tillbaka till ditt exempel med hundar eller en mimartist: om vi dyker upp och börjar fota och ingen protesterar eller gör invändningar, då har de så vitt jag kan förstå accepteratatt vi tar bilder - vilket nog i de flesta fall också innebär att de har accepterat att vi kan sälja bilderna. Exemplet med mimartisten samma sak: Så länge arrangörern (antagligen mimaren själv - de brukar inte ha så stor ensemble) inte uttryckligen säger till att man inte får ta bilder eller att de vill ha del i eventuell bildförsäljning, ja då har de nog accepterat saken.

Däremot, vilket är viktigt att komma ihåg i situationer som de ovan, så finns det en stor skillnad att ta bilder för journalistiska ändamål (t.ex. att jag eller någon annan skriver en artikel om hundarna eller mimartisten) eller om jag tar bilder för kommersiellt bruk (t.ex. att de används i annonser). I det senare fallet kan jag faktiskt inte sälja bilderna utan att människor i bilderna som kan identifieras har gett sitt medgivande - genom en modellrelease (som kan vara muntlig). Ett typexempel, den här bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=827822
som jag tog under Stockholm Maraton för några år sedan, kan användas i en artikel om eventet utan problem, den kan visas här på Fotosidan, på en blogg, Facebooksida, hemsida eller liknande. Men jag kan inte sälja den för kommersiellt bruk (t.ex. reklam) utan att ha en modellrelease från varje person i bilden som går att identifiera ... :)

Men, och nu börjar det bli krångligare, hade jag varit en officiellt ackrediterad fotograf (hos de som arrangerar Stockholm Maraton) så kan det vara så att jag får sälja bilden utan att uttryckligen fråga - varför? Jo, för att ofta när man deltar i ett arrangemang så har man ofta (men långt ifrån alltid) via anmälan medgett att arrangörern (eller en av denne anlitad fotograf) får sälja bilder för kommersiellt bruk. T.ex. för att göra reklam för nästa års Stockholm Maraton.
 

gorse

Aktiv medlem
...I det senare fallet kan jag faktiskt inte sälja bilderna utan att människor i bilderna som kan identifieras har gett sitt medgivande - genom en modellrelease (som kan vara muntlig).

[...snip...]

Men jag kan inte sälja den för kommersiellt bruk (t.ex. reklam) utan att ha en modellrelease från varje person i bilden som går att identifiera ... :)
Åjo, det är jag nästan till 100% säker på att du kan. Det är lagen om personer i reklam du referar till och det är upp till reklamskaparen att hålla reda på medgivandena, för varje tillfälle. Om man fått medgivande för en reklamkampanj är den inte giltig för ytterligare en reklamkapanj. Men mig veteligen är det inte fotografens problem men det är kanske lättare att sälja en bild om modellen har medgivande redan i försäljningen. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du sätter ljuset på en vanlig källa till diskussioner och konflikter mellan fotografer och olika arrangörer: Vem äger rättigheterna till någon slags föreställning eller event? Det är ju inte ovanligt att fotografer blir gramse när de inte fritt får fotografera konserter eller sportevenemang, men faktum är att det i de flesta fall är upp till arrangörern att tillåta, neka eller på olika sätt inskränka om man får fotografera, hur mycket, varifrån osv. Ta den allmänan normen att man under spelningar bara fotograferar framifrån diket under de tre första låtarna. Eller över huvud taget bara tar bilder under de tre första låtarna. Eller att bara i förväg ackrediterade fotografer får ta bilder under en spelning eller ett sportevenemang.

Det finns ju konsert- eller sportarrangörer som försöker skriva in i ackrediteringsvillkoren att de automatiskt får kommersiella rättigheter till bilder från spelningar eller matcher. Något de flesta fotografer oftast vägrar. Det händer därför då och då att media vägrar att täcka event eller rapporterar utan bilder just för att arrangörerna ställer villkor man upplever som oacceptabla.

Ovanstående är ju vanligt också vid fototävlingar där arrangören ofta ger sig själv orimligt stora ekonomiska rättigheter till inskickade bidrag.

Men tillbaka till ditt exempel med hundar eller en mimartist: om vi dyker upp och börjar fota och ingen protesterar eller gör invändningar, då har de så vitt jag kan förstå accepteratatt vi tar bilder - vilket nog i de flesta fall också innebär att de har accepterat att vi kan sälja bilderna. Exemplet med mimartisten samma sak: Så länge arrangörern (antagligen mimaren själv - de brukar inte ha så stor ensemble) inte uttryckligen säger till att man inte får ta bilder eller att de vill ha del i eventuell bildförsäljning, ja då har de nog accepterat saken.

Däremot, vilket är viktigt att komma ihåg i situationer som de ovan, så finns det en stor skillnad att ta bilder för journalistiska ändamål (t.ex. att jag eller någon annan skriver en artikel om hundarna eller mimartisten) eller om jag tar bilder för kommersiellt bruk (t.ex. att de används i annonser). I det senare fallet kan jag faktiskt inte sälja bilderna utan att människor i bilderna som kan identifieras har gett sitt medgivande - genom en modellrelease (som kan vara muntlig). Ett typexempel, den här bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=827822
som jag tog under Stockholm Maraton för några år sedan, kan användas i en artikel om eventet utan problem, den kan visas här på Fotosidan, på en blogg, Facebooksida, hemsida eller liknande. Men jag kan inte sälja den för kommersiellt bruk (t.ex. reklam) utan att ha en modellrelease från varje person i bilden som går att identifiera ... :)

Men, och nu börjar det bli krångligare, hade jag varit en officiellt ackrediterad fotograf (hos de som arrangerar Stockholm Maraton) så kan det vara så att jag får sälja bilden utan att uttryckligen fråga - varför? Jo, för att ofta när man deltar i ett arrangemang så har man ofta (men långt ifrån alltid) via anmälan medgett att arrangörern (eller en av denne anlitad fotograf) får sälja bilder för kommersiellt bruk. T.ex. för att göra reklam för nästa års Stockholm Maraton.
Med bilder kan man nog komma undan med detta, men med video blir det vad jag har förstått betydligt klurigare.

Om jag kommer knallandes förbi Globen när Philemon Arthur & the Dung skall ha konsert där och dom kör sista uppvärmningen på torget utanför när alla redan är inne och väntar. Då är det helt säkert ok att plåta dom och lägga upp bilderna på Flickr medans det inte hade varit ok att filma dom medans dom sjöng sina verk och lägga upp det på Youtube.

/Karl
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Åjo, det är jag nästan till 100% säker på att du kan. Det är lagen om personer i reklam du referar till och det är upp till reklamskaparen att hålla reda på medgivandena, för varje tillfälle. Om man fått medgivande för en reklamkampanj är den inte giltig för ytterligare en reklamkapanj. Men mig veteligen är det inte fotografens problem men det är kanske lättare att sälja en bild om modellen har medgivande redan i försäljningen. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det blir fotografens problem eftersom ingen reklamköpare skulle chansa och betala för en bild med människor om fotografen inte intygar att det finns modellreleaser - det kan nämligen bli groteskt dyrt för dem ...

Kika på microstock-sajter eller bildbyråer i allmänhet, skall du lägga upp en bild som kan köpas är de benhårda på att det skall finnas modellreleaser. En bild med identifierbara människor utan modellrelease är i praktiken osäljbar (för kommersiell användning alltså, nyhetsbilder är som sagt en helt annan femma).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Med bilder kan man nog komma undan med detta, men med video blir det vad jag har förstått betydligt klurigare.

Om jag kommer knallandes förbi Globen när Philemon Arthur & the Dung skall ha konsert där och dom kör sista uppvärmningen på torget utanför när alla redan är inne och väntar. Då är det helt säkert ok att plåta dom och lägga upp bilderna på Flickr medans det inte hade varit ok att filma dom medans dom sjöng sina verk och lägga upp det på Youtube.

/Karl
Det är riktigt, jag är själv lite oklar över hur reglerna generellt ser ut kring video, men det är så vitt jag vet mycket striktare där. Det är ju i de flesta fall helt olika ackrediteringar för stillbildsfoto (med ganska avslappnade villkor) och för videoupptagning (med mycket striktare villkor).
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är riktigt, jag är själv lite oklar över hur reglerna generellt ser ut kring video, men det är så vitt jag vet mycket striktare där. Det är ju i de flesta fall helt olika ackrediteringar för stillbildsfoto (med ganska avslappnade villkor) och för videoupptagning (med mycket striktare villkor).
Sedan är det en massa mer upphovsrätter som kommer med på video än vad som kommer med på bild. Om jag filmar dig när du ligger hemma i hammocken och sjunger någon gammal Celin Dion-dänga så har förmodligen den som skrev stycket upphovsrätt på den sången oavsett vem som sjunger den. Så då räcker det inte att jag har en modellrelease påskriven av dig.

Fotograferar jag dig istället så räcker modellreleasen mycket väl.

Det är ju stort bråk om patent på former osv just nu, kan man råka illa ut om man fotograferar någon av dom produkterna och säljer bilderna och tjänar storkovan på det?

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är ju stort bråk om patent på former osv just nu, kan man råka illa ut om man fotograferar någon av dom produkterna och säljer bilderna och tjänar storkovan på det?
Nej, inte "produkter". Ja, om "formen" räknas som ett verk (t ex en skulptur). (Jag förutsätter då att det är svenska förhållanden vi diskuterar.)
 
Det Ni kunniga här inne menar är alltså att om någon rycker kameran ur handen på mig och tar ett par bilder, vart efter densamme skrattandes återlämnar kameran, har han lik förbannat upphovsrätten på de bilderna? Dessutom menar Ni också att detta är solklart enligt svensk lag och rättspraxis? Finns det föresten rättspraxis som liknar ovanstående och/eller situationer liknande den med Bolt?
/Andreas
Ja, givetvis har han/hon det. Däremot äger personen inte bilderna och du kan radera dem omedelbums. Om du däremot tycker att bilderna är så bra att du vill tjäna pengar på dem så är det väl fullt rimligt att tillskriva fotografen upphovsrätten?!
 
Hur svårt kan det vara att göra detta samtalsämne till en lag som alla begriper? Tänk om sunt förnuft hade fått råda.


/Andreas
Ja, tänk om ...

Att "sunt förnuft" inte råder ska vi vara oerhört tacksamma för. Istället gäller demokratiskt beslutade lagar. Om ett godtyckligt "sunt förnuft" (olika hos varje enskild individ) skulle avgöra vad som är okej och inte, då skulle vi leva i ett fullständigt kaos.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, tänk om ...

Att "sunt förnuft" inte råder ska vi vara oerhört tacksamma för. Istället gäller demokratiskt beslutade lagar. Om ett godtyckligt "sunt förnuft" (olika hos varje enskild individ) skulle avgöra vad som är okej och inte, då skulle vi leva i ett fullständigt kaos.
Lagarna måste återspegla den stora massans version av sunt förnuft annars blir dom oftast ändrade. Vare sig sunt förnuft eller lagarna är statiska med tiden.

/Karl
 

Soms

Aktiv medlem
Ja, givetvis har han/hon det. Däremot äger personen inte bilderna och du kan radera dem omedelbums. Om du däremot tycker att bilderna är så bra att du vill tjäna pengar på dem så är det väl fullt rimligt att tillskriva fotografen upphovsrätten?!
Jo, jag blandar ihop dessa begrepp hela tiden. Det är klart att den som tagit bilden skall ges kredit för det - inget snack. Däremot ville jag ju ha det till att jag ägde bilderna. Vissa härinne säger att jag gör det, vissa säger att den som knäppte av även äger dem.

Innebär "upphovsrätt" bara att man har rätt att få sitt namn ihop med bilden/att man ges kredit för att man tagit bilden? Eller hur mycket "ingår" i upphovsrätt?

Sunt förnuft är givetvis svårtolkat - det tycker jag med - men uttrycket finns och därför använder jag det... :)


/Andreas
 
ANNONS