Annons

Vem skriker man på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Behöver lite råd av er som vet.

För några timmar sen höll jag på med en fotosession av gitarrer, hemma i min studio (musikstudio). Kameran, en 20D med batterigrepp, satt ordentligt fast på ett Mantrotto stativ.
Jag tar tag i stativets mitt pelare för att flytta det lite för en bättre vinkel på bilden.
Plötsligt lossnar hela huvudet från stativet och kameran störtar i golvet.

Objektivet funkar (ett Tamron SP AF 90 Macro) men autofocus motorn går extremt trögt och för ett jä**la liv. Batterigreppet sitter ihop, men dom små tappar som håller kvar batterierna är avknäckta plus att det känns lite knaggligt och snett.
Kameran verkar ha klarat sig, vad jag kan se. Och det funkar att ta bilder med den.

Vad jag vill komma till är, vems fel är det? Hur jag än vänder och vrider på det så tycker jag att det är tillverkaren av stativets fel. Stativet är helt nytt och har inte fått några som helst smällar i min ägo.
Vem kan man kontakta för att skrika av sig lite? Är det någon som vet hur det funkar i en sån här historia? Kan man kräva pengar till ett nytt objektiv och batterigrepp av stativ tillverkaren? Det känns ju som om man borde kunna lita på att kameran sitter fast?

Någon som har en aning om vad man skall ta sig till?

/Magnus

dJb skrev:
Beklagar det inträffade men det enda jag kan tänka mig är om du har allriskförsäkring.

Menar du typ "drulle" försäkring?
Jag betalar extra för att ha en sån, om jag gör något korkat, försäkring.
Kanske kan man använda den nu? Är det så du menar?

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Menar du typ "drulle" försäkring?
Jag betalar extra för att ha en sån, om jag gör något korkat, försäkring.
Kanske kan man använda den nu? Är det så du menar?

/Magnus

Japp. Det är väl en typisk skada som man kan få ersättning för med en sån försäkring.
För jag tror det är helt uteslutet att stativtillverkaren ersätter skadan.

Det är väl Murphy som är den som ligger till hands att skrikas på?

Skämt åtsido..

Bara en fråga. När du gängade fast stativhuvudet, drog du åt spärrskruven? Eller om du köpte stativet komplett s a s, kollade du att spärrskruven var åtdragen?

Om den inte varit åtdragen så finns det inget som hindrar att huvudet gängas loss från stativet, och då är det ju dig själv du har att skrika på.

Men ta och ring försäkringsbolaget.

Nja, är det ett klart fel på stativet som täcks av garanti så får försäljaren av stativet stå för kostnaden. Sedanfår ju naturligtvis färsäljaren kräva tillbaka pengar "uppåt", men det är försäljarens ensak.

Johan Okker skrev:
Det är väl Murphy som är den som ligger till hands att skrikas på?

Skämt åtsido..

Bara en fråga. När du gängade fast stativhuvudet, drog du åt spärrskruven? Eller om du köpte stativet komplett s a s, kollade du att spärrskruven var åtdragen?

Om den inte varit åtdragen så finns det inget som hindrar att huvudet gängas loss från stativet, och då är det ju dig själv du har att skrika på.

Men ta och ring försäkringsbolaget.

Det är köpt helt, det skall inte gå att ta av huvudet enligt instruktions boken.
Alla skruvar satt rejält fast, det var mitt i en serie bilder.
Jag bara drog stativet lite åt sidan med den hand jag annars höll i kameran med (höll en lampa i andra handen).

Får nog ringa försäkringsbolaget i morgon.

Tack för alla svar. Man vill ju bara skrika och sparka lite, som ett tjurigt barn ett tag.

/Magnus

bEPH skrev:
Nja, är det ett klart fel på stativet som täcks av garanti så får försäljaren av stativet stå för kostnaden. Sedanfår ju naturligtvis färsäljaren kräva tillbaka pengar "uppåt", men det är försäljarens ensak.

Brukar inte tillverkare oftast skriva sig fria från sekundär skada som eventuellt orsakas av en defekt produkt?

Dvs de kan nog ersätta stativet men inte det som satt på.

Håller tummarna att försäkringsbolaget vill vara din vän.

Mvh
/Richard

Galaxens President skrev:
Brukar inte tillverkare oftast skriva sig fria från sekundär skada som eventuellt orsakas av en defekt produkt?

Jo, helt klart brukar de skriva sig fria, frågan är väl om det gäller eller inte. Enligt konsumentverkets hemsida:
Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Jag tycker helt klart att detta borde gälla, dock vet jag ju inte vilken lag som står bakom och hur den tolkas.

Förslagsvis pratar du med försäkringsbolaget som ersätter dig och sen kan du börja fundera på vem som ska ersätta din självrisk på säg runt tusenlappen.

Det jag kan tänka mig att Manfrotto gnäller om är vilket huvud användes?

Om det var ett som enligt deras specar inte ska klara en så tung kamera kanske de inte känner sig skyldiga. Och som sagt, ersättning för något annat en själva stativet går nog inte att räkna med.

Fast när jag läser din beskrivning av vad som hände så känns det ju uppenbart att du har rätt till ersättning (för stativ iaf). Stå på dig!

Tack för alla svar.

Jag har lusläst mina försäkringspapper och kommit fram till att det borde täcka detta, min allrisk försäkring.

Tänker ring i morgon och hålla tummarna.

Har testat ta ett gäng bilder och det ser ut som om fokus ligger på fel ställe på alla bilder, längre bak än där jag siktade, på alla bilder.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto