Annons

videokamera - beg.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Undrar om det finns något bra ställe där det går att hitta begagnade videokameror och då tänker jag på modeller över 15000 kr ...

Hur ligger det till med begagnatmarknaden för videokameror? Är den att jämföra med stillbildskameror?

Jo Blocket kan ju alltid vara lite vanskligt.

Jag tänkte först på de annonserna som var från Jämtland, vilket borde passa dig, men ser nu att det var företagsannonser från UK/USA eller nått.

Blev det Skutskjutet eller Freeride för dig igår?

Föressten, vad ska du ha den till, och vet du redan vilken du ska köpa ?

Annars kan jag rekommendera Canon XM1 eller XM2.

Har själv filmat lite med XM1:an och tycker att det fungerade ypperligt.

Det är ju båda 3CCD-modeller med mycket manuella inställningar för både bild och ljud.

Sen har jag även testat en XL1 från Canon oxå.

Den är ju ganska lik dom andra fast där kan du även byta objektiv, med adapter så passar t.o.m canons EF-objektiv, alltså dom till vanliga kameror.

Jag kör skutskjutet ...!

Jag har en son som är entusiastisk filmare och han har en rätt så vettig "kompaktvideo" men vi håller på att lära oss vad nästa steg är och vilka pengar det handlar om så nu kollar vi marknaden.

Jaha , du var med och tävla, hoppas du vann bilen då !

Jag var uppe och kikade lite på freeride med kameran i ryggan men jag kom lite försent så det var ganska matt stämning tyckte jag.

Blev inga bilder alls.

Här har du iallafall Canon Camera Museum

Där finns det specifikationer på samtliga Canons stillbilds- och filmkameror sen 50-talet eller nått.

Jag har lånat en XL1s och testat lite.
En ganska trevlig kamera, med en hyffsad bildkvalitet och bra möjligheter till manuella inställningar men jag saknar möjlighet att sätta FPS. Nackdelen är att XL1:eek:rna (jag vet inte hur det är med XM1 och XM2 är att de kräver extern mikrofon. Annars har du en massa ströljud från att du håller på och meckar med kameran och från optiken.

XL H1 verkar intressant men det är ju stora summor det handlar om då.

Har för mig att Panasonic AG-DVX100BE skall vara nämnd i samma meningar som Canon XM-modellerna.

ANNONS