Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vidvinkel - från när?
- Trådstartare Xappoline
- Start datum
BugEyes
Aktiv medlem
Jag har haft EF-S 10-22 och har nu ett 17-40L, bytte då jag köpte en 5D.
Jag rekommenderar 10-22 av dessa två om du inte ämnar köpa en kamera med fullformatsensor. Det objektivet är tämligen fantastiskt. Det är kul att använda 10 mm också så det är synd att välja bort den möjligheten.
Då har du extremvidvinkeln när du vill och mer måttlig vidvinkel tillgänglig.
Jag rekommenderar 10-22 av dessa två om du inte ämnar köpa en kamera med fullformatsensor. Det objektivet är tämligen fantastiskt. Det är kul att använda 10 mm också så det är synd att välja bort den möjligheten.
Då har du extremvidvinkeln när du vill och mer måttlig vidvinkel tillgänglig.
ulricahdesign
Aktiv medlem
Caroline.. om du vill ha en vidvinkel där du kan fånga dessa otroliga djup man kan se i bilder, med väldigt spännande himlar så gör du allra bäst i att köpa ett med väldigt låg brännvidd, tex Canons 10-22 eller liknande.
Om man ser till lite bilder tagna med olika typer av brännvidder, jag ser någon som rekommenderat brännvidder från 17-18mm, så blir det fint djup, men inte det där riktiga superdjupet..
Landskapsbilder tagna med Canons 18-55
kan du se några av http://www.fotosidan.se/gallery/lis...tion=&sort=ptime+desc&maxrows=50&limit=100HÄR
Landskapsbilder tagna med Canons 10-22 kan du se http://www.fotosidan.se/gallery/lis...tion=&sort=ptime+desc&maxrows=50&limit=100HÄR
Nu är detta bara ett utsnitt här från fotosidan, vilken kamera som använts har jag inte utgått ifrån..men du kan se liiite av skillnaden på vidvinkel och extremvidvinkel.
Lycka till..
jag viskar lite lågt att en extremvidvinkel är bland det roligaste som finns att fota med
Om man ser till lite bilder tagna med olika typer av brännvidder, jag ser någon som rekommenderat brännvidder från 17-18mm, så blir det fint djup, men inte det där riktiga superdjupet..
Landskapsbilder tagna med Canons 18-55
kan du se några av http://www.fotosidan.se/gallery/lis...tion=&sort=ptime+desc&maxrows=50&limit=100HÄR
Landskapsbilder tagna med Canons 10-22 kan du se http://www.fotosidan.se/gallery/lis...tion=&sort=ptime+desc&maxrows=50&limit=100HÄR
Nu är detta bara ett utsnitt här från fotosidan, vilken kamera som använts har jag inte utgått ifrån..men du kan se liiite av skillnaden på vidvinkel och extremvidvinkel.
Lycka till..
jag viskar lite lågt att en extremvidvinkel är bland det roligaste som finns att fota med
.Z.
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vidvinkel - från när?
Sigmas 17-70/2.8-4.5 kan också vara ett prisvärt allroundalternativ för dig om du kan leva med den glidande ljusstyrkan, optiskt sett så verkar den vara mycket bra för sitt pris.
//Larsa
28mm på din Canon motsvarar nästan vad vi kallar normal och själv så kommer jag på mig mer och mer att jag mycket oftare har min 19-35 på än min 28-75, detta behöver ju dock inte innebära så för alla då vi fotar olika.Xappoline skrev:
Det objektiv jag har nu är ett Tamron 28-75, för digitalkameror. Det trivs jag jättebra med men det lämpar sig bara utomhus. Inomus förlorar man mycket och jag vill ha något som kompletterar.
Testa då 18mm på din kitzoom i olika miljöer och se om bildvinkeln räcker till. Min privata åsikt är att ex. en 18-5O är mycket mer allround än nåt typ 10-20, nu är det dock upp till dig att bedömma vad du vill ha då man aldrig kan säga att nåt är mer rätt än det andra.Xappoline skrev:
Det enda jag har som går lägre är Canons standardobjektiv, från 18-55,
Sigmas 17-70/2.8-4.5 kan också vara ett prisvärt allroundalternativ för dig om du kan leva med den glidande ljusstyrkan, optiskt sett så verkar den vara mycket bra för sitt pris.
//Larsa
Clouseau
Aktiv medlem
Jag skulle som sakkunig i frågan (jo så är det faktisk så det så
vilja säga att du bör ner i runt 12-14mm för att fota innemiljöer men även utomhusarkitektur, om man nu kan kalla det för det, kan behöva ganska extrem vidvinkel ibland t ex när man vill fota en gatusfasad och inte kan backa mer än sisådär 6-7 meter eller huset är väldigt högt. Distortionen du får kan du enkelt plocka bort med ett program för ca 30kr som heter PTlens. Fotar du helt i våg slipper du störtande linjer.
Själv kör jag med ett Nikkor 12-24mm men skulle jag köpa tredjeparts skulle det bli Tokina pga de fina recensionerna.
Själv kör jag med ett Nikkor 12-24mm men skulle jag köpa tredjeparts skulle det bli Tokina pga de fina recensionerna.
ulricahdesign
Aktiv medlem
Stort GRATTIS!
Jag är säker på att du kommer att bli supernöjd!
Hoppas vi får se prov på resultatet här sen
Jag är säker på att du kommer att bli supernöjd!
Hoppas vi får se prov på resultatet här sen
Anddje
Aktiv medlem
larsborg skrev:
Men sättet att tänka, utgå från FF, ändrar jag inte, varför?
Alla har vi våra referenser.
Det är precis vad jag har försökt säga ju. Alla har vi våra egna referenser, det är den enda anledningen att räkna om, och därför är det dumt att säga åt alla nybörjare att deras kitobjektiv är ett "28-88mm egentligen". Det gör dom flesta förvirrade bara och gör mer skada än nytta.
Caroline: Att objektiv är anpassade för digitala kameror ändrar inte brännvidden så att "man inte behöver räkna om" en brännvidd är alltid en brännvidd, 50mm på ett DC/DII objektiv är samma som 50mm på optik till en mellanformatskamera från 1945, det är alltid 50mm. Att objektiven är "digitalt anpassade" betyder att Sigmas DG och Tamrons DI har extra antireflexbehandling pga att sensorn kan reflektera ljus, något som inte film gör. DC och DII betyder att objektiven är byggda för APS-C sensorer och klarar inte att lysa ut mer, på en analog skulle du alltså få massor med vinjettering, men objektiven blir mindre och billigare.
afe
Aktiv medlem
ChiPs skrev:
Får man vinjettering av filter är det inte bara att autofokusen kan missa?
På extrema vidvinklar kan metallringen på filtret komma med i bild, och alltså orsaka vinjettering.
ChiPs
Aktiv medlem
AFE skrev:
På extrema vidvinklar kan metallringen på filtret komma med i bild, och alltså orsaka vinjettering.
Ahaaaa! Du tänker så. Tänkte inte på det.
BugEyes
Aktiv medlem
Grattis till gluggen, du gjorde rätt som valde en med riktigt mycket vidvinkel för det är kul och kreativt.
Om brännviddsomräkning...
Alla har vi våra referenser och jag som gått från 1,6 crop till FF får räkna baklänges för att uppskatta vilket utsnitt en glugg kommer att ge.
Om brännviddsomräkning...
Alla har vi våra referenser och jag som gått från 1,6 crop till FF får räkna baklänges för att uppskatta vilket utsnitt en glugg kommer att ge.
Xappoline
Aktiv medlem
Re: Re: Vidvinkel - från när?
Ah! Jag förstår! Jag känner mig som upplyst
Tack för tiden du lägger ner på mig!
Anddje skrev:
Caroline: Att objektiv är anpassade för digitala kameror ändrar inte brännvidden så att "man inte behöver räkna om" en brännvidd är alltid en brännvidd, 50mm på ett DC/DII objektiv är samma som 50mm på optik till en mellanformatskamera från 1945, det är alltid 50mm. Att objektiven är "digitalt anpassade" betyder att Sigmas DG och Tamrons DI har extra antireflexbehandling pga att sensorn kan reflektera ljus, något som inte film gör. DC och DII betyder att objektiven är byggda för APS-C sensorer och klarar inte att lysa ut mer, på en analog skulle du alltså få massor med vinjettering, men objektiven blir mindre och billigare.
Ah! Jag förstår! Jag känner mig som upplyst
Tack för tiden du lägger ner på mig!