Annons

vidvinkel med 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

roger p

Avslutat medlemskap
Hur fungerar vidvinkelobjektiv med kameror som har förlängningsfaktor 1,6 ex 400d?

Kommer en bild tagen med 400d och ett objektiv som är 23mm att bli vidvinkel? 23*1,6 är ju ca 35 oc borde därmed vara neutralt?
Eller är det så att ovan ex enbart zommar in fotot men ändå ger en "rund" vidvinkelskänsla?

önskar svar

kan någon hjälpa mig med ovan - funderar på att köpa nytt objektiv och vill ej göra fel...

Du tänker rätt, du får multiplisera brännvidden med 1.6, så för att få riktig vidvinkel så är det från 17mm (27mm) och nedåt som gäller.

Canons 10-22 är ett bra val, likaså Tokinas 12-24.

/kent

ok

bara så jag förstod rätt - innebär det att 23mm objektiv inte ger någon vidvinkel med 1,6 aps sensor? Eller ger det vidvinkelkänsla fast inzoomat?

Re: ok

roger p skrev:
Eller ger det vidvinkelkänsla fast inzoomat?

Det där förstår jag inte alls, vidvinkelkänsla fast inzoomat ?

Ett 23mm objektiv ger på din kamera samma bildvinkel som ungefär en 35'a på fullformat, dvs ingen vidvinkel alls, därimot ett bra format för gatufoto mm.

Enkel matematik, multiplisera eller dividera med faktorn 1.6, för att veta vad tex ett 24mm fullformats objektiv har för motsvarighet när det gäller bildvinkel på din kamera så dividerar du med faktorn 1.6, då får du fram 15mm, och tvärt om, vad ger tex ett 24mm objektiv för bildvinkel på din kamera, multiplisera med faktorn 1.6 och du får svaret 38.4 dvs ca: 40mm.

mvh Kent.

/kent

ANNONS