Annons

Vidvinkel och autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Vad väljer ni för af-metod vid t.ex. 12 mm´s brännvidd? (D300). Ingen alls, bländar ned och ställer fokus manuellt på oändligt eller väljer ni någon annan metod?

Jag tycker det är lite halvmarigt ibland och vet ej om jag litar riktigt på autofokusen vid vidvinkel-fotografering. Speciellt vid halvlånga avstånd då af-rutan täcker in ett ganska stort område.

Jag har haft problem med kombinationen AF och vidvinkel. Det har fungerat sisådär mot en vägg men så fort jag siktat på en människa så har kameran fångat bakgrunden istället. Lösningen för mig har blivit att jag har zoomat in, fokuserat och zoomat ut igen. Det går inte på alla zoomar men mitt Tamron 17-50 fungerar det klockrent på. Din zoom är ju mycket vidvinkligare än min så jag kan tänka mig att det inte fungerar lika bra men det är värt ett försök.

Annars så får du ställa fokus manuellt med avståndsskalan, skärpedjupet blir ju så stort så jag tror att det är svårt att se på papperet var skärpan egentligen hamnade.

Men vid MF finns det ju ingen anledning att ställa fokus på oändligt. Några hyperfokalavstånd är ju ganska lätt att lära sig (eller skriva upp) för sitt vidvinkelobjektiv.

Falkman skrev:
Vad väljer ni för af-metod vid t.ex. 12 mm´s brännvidd? (D300). Ingen alls, bländar ned och ställer fokus manuellt på oändligt eller väljer ni någon annan metod?

Jag tycker det är lite halvmarigt ibland och vet ej om jag litar riktigt på autofokusen vid vidvinkel-fotografering. Speciellt vid halvlånga avstånd då af-rutan täcker in ett ganska stort område.
Varför litar du inte på den? Fokus måste vara extremt fel om det ska synas vid 12 mm, i alla fall om man inte har större ljusstyrka än f/4. Jag litar definitivt inte lika mycket på mina ögon i det fallet;-) Helt omöjligt att se var fokus ligger i sökaren. Och då har jag ändå bytt mattskiva.

Då kan man ju undra varför vidvinkelobjektiv har af överhuvudtaget? Om man ska gissa sig till eller köra hyperfokal hela tiden.

Re: Re: Vidvinkel och autofokus

Makten skrev:
Varför litar du inte på den? Fokus måste vara extremt fel om det ska synas vid 12 mm, i alla fall om man inte har större ljusstyrka än f/4. Jag litar definitivt inte lika mycket på mina ögon i det fallet;-) Helt omöjligt att se var fokus ligger i sökaren. Och då har jag ändå bytt mattskiva.

Jag menar att det blir svårt för ett 12 mm´s objektiv att med af fokusera rätt på halvlånga till längre avstånd. Just för att fokuspunkten täcker in ett så pass stort område. Men som du skriver, det ska väl inte spela så stor roll då skärpedjupet blir stort vid det avståndet. Även vid f4.

Nu ska tilläggas att mitt nyinköpta Tokina 12-24 atx-pro inte hittar fokus på vad jag än fokuserar. Inte ens när jag fokuserar manuellt. Kollade det med måttband och hela faderullan och fokus ligger mellan 8 och 10 cm framför objektet. Riktigt uselt.

Falkman skrev:
Då kan man ju undra varför vidvinkelobjektiv har af överhuvudtaget? Om man ska gissa sig till eller köra hyperfokal hela tiden.
Om det är en zoom så finns det ju längre brännvidder också. Dessutom kanske man vill fokusera på något nära ibland;-)

Re: Re: Re: Vidvinkel och autofokus

Falkman skrev:
Nu ska tilläggas att mitt nyinköpta Tokina 12-24 atx-pro inte hittar fokus på vad jag än fokuserar. Inte ens när jag fokuserar manuellt. Kollade det med måttband och hela faderullan och fokus ligger mellan 8 och 10 cm framför objektet. Riktigt uselt.

Jag har samma objektiv till Canon och det uppvisar inga svårigheter att fokusera per automatik och långa avstånd.

Ditt lider ju helt klart av frontfokus vilket är lite trist. Om inte din D300 kan parera det så borde det lämnas in för justering.

Det borde visserligen inte påverka MF.

Re: Re: Re: Re: Vidvinkel och autofokus

Joel Höglund skrev:
Jag har samma objektiv till Canon och det uppvisar inga svårigheter att fokusera per automatik och långa avstånd.

Ditt lider ju helt klart av frontfokus vilket är lite trist. Om inte din D300 kan parera det så borde det lämnas in för justering.

Det borde visserligen inte påverka MF.

Jag kontaktade stället där jag köpte objektivet i fredags. De skickade en returavi och ett papper med instruktioner plus att objektivet var en "DOF". Har skickat paketet idag och får ett nytt objektiv så snart de fått det felaktiga i retur. Var aldrig något snack när jag beskrev felet.

Martin: Jovisst, men nu menade jag endast/runt 12 mm. På nära avstånd är det en annan sak.

Johannes: Ja med den behöver man inte fokusera speciellt noga :)

ANNONS
Götaplatsens Foto