Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel, tele, macro, panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
hej, jag har inte börjat fotografera än, men jag har tänkt börja så fort jag bestämmt mig för vilken kamera jag ska köpa (jag ska fota digitalt). jag undrar vad följande tekniker är, hur de funkar rent tekniskt, hur bilden blir rent estetiskt. skicka gärna med bildexempel på dessa.

och om man har digitalkamera, är det särskilda funktioner inlagda i kameran som gör det möjligt att fota med dessa tekniker, eller beror det helt enkelt på "hur" man hanterar sin kamera allmänt=?

tacksam för svar!
norman

Norman_Bates skrev:
hej, jag har inte börjat fotografera än, men jag har tänkt börja så fort jag bestämmt mig för vilken kamera jag ska köpa (jag ska fota digitalt). jag undrar vad följande tekniker är, hur de funkar rent tekniskt, hur bilden blir rent estetiskt. skicka gärna med bildexempel på dessa.

och om man har digitalkamera, är det särskilda funktioner inlagda i kameran som gör det möjligt att fota med dessa tekniker, eller beror det helt enkelt på "hur" man hanterar sin kamera allmänt=?

tacksam för svar!
norman

Du måste skilja lite på äpplen och päron.
Ett gott råd är att du går till biblioteket och lånar en fotobok som ger förklaring på olika termer.
Vidvinkel och tele är egentligen objektivtyper, där det första har en kort brännvidd och de senare längre brännvidder (ju längre brännvidd, desto större förstoring).
Macro är närbildsobjektiv, eller närbildsmotiv.

Panorama är ett bildutsnitt på höjd eller bredd, t ex en lång kustremsa i solnedgång, eller en serie fjälltoppar. Bilden är väldigt smal i förhållande till dess längd/bredd.

Generellt handlar väl all fotografi om hur man hanterar sin kamera/utrustning.
Om du ska köpa digitalt, se vad du får för pengarna och överväg att köpa ett begagnat DSLR-hus så att du får möjlighet att växla objektiv.

Lycka till

Re: Re: vidvinkel, tele, macro, panorama

Johan Okker skrev:

Vidvinkel och tele är egentligen objektivtyper, där det första har en kort brännvidd och de senare längre brännvidder (ju längre brännvidd, desto större förstoring).

vad får dess brännvidder för praktisk verkan i själva bilden då??
och hur kort/lång ska brännvidden vara för att det ska räknas till vidvinkel resp tele?
det går väl uppnå med ett zoom objektiv oxo om den har dessa brännvidder?
mvh tomy

tommy,

Jag skulle också rekommendera att du knallar ner på biblioteket och lånar en bok om grundläggande fotografering.

Eller sök på nätet.

-henrik

Re: Re: Re: vidvinkel, tele, macro, panorama

Norman_Bates skrev:
vad får dess brännvidder för praktisk verkan i själva bilden då??
och hur kort/lång ska brännvidden vara för att det ska räknas till vidvinkel resp tele?
det går väl uppnå med ett zoom objektiv oxo om den har dessa brännvidder?
mvh tomy [/B]

Fotobok eller rättare sagt böcker är att rekommendera. När du läser dem kommer du att få tydligare svar med bilder, och kommer på nya frågor att ställa.

Generellt sett anses väl vidvinkeln börja från c a 40mm och nedåt (småbild) och telet vid 60 och uppåt. Den s k normalbrännvidden är en 50mm på småbild.
I bilden blir effekten att du får med mera eller mindre, som jag skrev, ju längre brännvidd, desto större förstoring.

Ja det finns zoomobjektiv som sträcker sig från vidvinkel till tele, t ex 24-140mm, men de har ofta brister.
Generellt sett är zoomobjektiv inte mycket att ha, de tenderar att vara både ljussvaga och kan lämna en del att önska när det gäller bildkvalitet. Ofta är de också billiga till sina konstruktioner, plastlinser etc.
Bättre att ha flera gluggar med fasta brännvidder om du inte har råd att köpa yrkeszoomar som är jämförbara med fasta brännvidder.

ANNONS
Götaplatsens Foto