Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel till 350d???

Produkter
(logga in för att koppla)

fålen

Aktiv medlem
Är på gång att köpa en vidvinkel till min 350d. Har kollat på både fasta och zoom. De jag funderar över är:
Sigma EX 15-30/3.5-4,5 DG
Sigma EX 17-35/2,8-4 DG HSM
Tokina AF 19-35/3,5-4,5
Tokina AT-X 12-24/4
Tamron SP 17-35/2,8-4 Di

Det jag har tänkt fotoa är landskap, gatufoto och dels skateboardbilder.
Vilken tror ni passar bäst till mina ändamål??
Kanske har ni några andra att tipsa om??

Johan

Tjena!

Jag ville verkligen ha riktig vidvinkel så jag stod i valet mellan Canon EF 10-22 och Tokina 12-24 när jag var i liknande tankar.

Hade förmodligen varit grymt nöjd med Canons också men det blev Tokina 12-24. Objektivet presterar över mina förväntningar och krav på kvalitet.

På denna bild har jag ett UV-filter på. Det var en av mina första bilder tagna med detta objektiv.

Har fotograferat en del vimmel på krogen med det också. Kan lätt rekommendera denna glugg!

EF-s 18-55/3,5-5,6 kan vara lämpligt.

Sigma 15-30/3,5-4,5 har usa motljusförhållanden, bökig manuell fokuseringsomkoppling, kan inte ta filter på frontlinsen (möjligen i på 350D med linslockshållaren monterad 82 mm), samt att fokusmotorn låter som en stucken gris, men bortsett från detta är optiken trevlig, om än att bilderna böjer något förmycket i kanterna.

Till lnadskap brukar jag använda et 70-200 mm, främst i teleläget. Till gatufoto är vidvinkel kreativt.

Canons 28-135/3.5-5.6 IS USM verkar väldigt bra också, särskilt med tanke på att den har antiskak inbyggt.

Om 17mm är vitt nog så skulle jag precis som Kalle rekommendera Canon EF 17-40mm f/4. Mycket skarp, särskillt på en APS-C sensor, mycket bra färgåtergivning och mycket bra byggkvalitet (vädertätad dessutom). Gör dig själv en tjänst och kläm på en sådan innan du bestämmer dig.

Köpte Sigma 10-20/4,5-5,6 EX DC HSM för några veckor sedan och har haft en hel del kul med detta. Enligt min ringa erfarenhet så funkar det riktigt bra och jag är jättenöjd mde byggkvalitet och prestanda.

/Affe

Jag vågar påstå att allt är leksaker, rent mekaniskt/känslomässigt jämfört med Canons 17-40/4L. Optiskt är det också L-klass på den vilket inte vill säga lite. Jag vägrar nästan tro att någon piratglugg ger samma stuns i färger och skärpa...
Dessutom är den överkomligt billig...

Jag skulle valt Canons 10-22 eller Tokinas 12-24 om du tycker Canons är för dyrt.

17-40 och liknande normal-zoomar ger i mitt tycke inte mycket till vidvinkel på en 350D, dom som tycker det har aldrig provat en riktigt vidvinkel-zoom.

kent.

Tack igen till er alla som tar er tid!!
börjar bli riktigt sugen på 10-22an... tror att jag vill åt en ordentlig vidvinkelzoom, så får de bli en 17-55 eller liknande nästa gång..
Nu ska jag bara se om jag kan hitta en till rimligt pris =)

fålen skrev:
Tack igen till er alla som tar er tid!!
Varsågod och lycka till! :eek:)

Sigmas 10-20 får lovord och ska vara helt jämförbar med Canons 10-22 skärpemässigt (om inte bättre), men betydligt billigare prismässigt. De bilder jag sett hittills med Tokinas 12-24 har också varit mycket imponerande. Tamrons 11-18 vet jag inte hur den är än.

Alla märken verkar ha sina för- och nackdelar och i slutänden är det nog en smaksak vad man föredrar.

ANNONS
Götaplatsens Foto