Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vidvinkel till interiör - Nikon d700
- Trådstartare fina
- Start datum
gogreen
Aktiv medlem
Jag behöver en bra vidvinkel till d700, framförallt för interiörer och arkitektur. Jag har tittat lite på nikkor af-s 14-24/2.8 G ED, men undrar om det finns något annat objektiv som fungerar bra för ändamålet och kanske är lite billigare?
Kollat Sigma 10-22?
whynot
Aktiv medlem
nej, har du någon länk till den? Är den FXformat?
Nej sigma 10-20 är inte Fx
Allemyr
Aktiv medlem
Sigma 12-24 är FX iallafall. Men 14-24 är i en klass för sig, så vet inte vad man ska rekomendera annars, den är ju tex bättre än Canon's fasta 14 2.8 med välvd frontlins och som kostar 21k.
En av fördelarna med Nikon FF är ju just att man kan använda 14-24 så mitt råd blir nog att spara till den. Men finns kanske en del annat om man inte tänker visa bilderna i stort format såklart.
En av fördelarna med Nikon FF är ju just att man kan använda 14-24 så mitt råd blir nog att spara till den. Men finns kanske en del annat om man inte tänker visa bilderna i stort format såklart.
whynot
Aktiv medlem
Jag behöver en bra vidvinkel till d700, framförallt för interiörer och arkitektur. Jag har tittat lite på nikkor af-s 14-24/2.8 G ED, men undrar om det finns något annat objektiv som fungerar bra för ändamålet och kanske är lite billigare?
Det är inte lät att hitta en bättre än 14-24, men som komplement till de ev nackdelar den har med vikt,storlek och möjligheten till filter
har jag även Nikons AF 20/2,8 D och det är en riktigt trevlig glugg, en värdig kompromiss, lätt riktigt skarp och liten.
I min normala bära runt utrustning (Nikon 24-70, Nikon 70-200) är N 20:an betydligt oftare med.
Cronholm
Aktiv medlem
Det är inte lät att hitta en bättre än 14-24, men som komplement till de ev nackdelar den har med vikt,storlek och möjligheten till filter
har jag även Nikons AF 20/2,8 D och det är en riktigt trevlig glugg, en värdig kompromiss, lätt riktigt skarp och liten.
I min normala bära runt utrustning (Nikon 24-70, Nikon 70-200) är N 20:an betydligt oftare med.
Saxat från Thom Hogan:
May 10--One of the things I was curious about with the new 10-24mm DX lens was whether it would lose one of the features that kept the 12-24mm in my FX bag: a big enough image circle to let the lens be used as an 18-24mm lens on my FX bodies. Well, surprise, the 10-24mm seems to cover the FX frame at somewhere just under 15mm. That's right, this DX lens might actually be the 14-24mm FX lens that accepts filters! Of course, I don't expect the same edge performance...
perstromgren
Aktiv medlem
Det finns bara tre vidvinkelzoomobjektiv på Cyberphoto.se: Nikon 18-35, Nikon 14-24 och Sigma 12-24. Sedan finns det några fasta, förstås, t.ex. Sigma 20/1.8. Men det blir inte speciellt billigt, hur du än gör.
snap01
Aktiv medlem
Jag har kompletterat min 14-24 med carl zeiss 21mm. Har haft mitt ex i 3 veckor fanns två i hela sverige, tidningen foto har ett ex på test. Om vi säger så här den är riktigt skarp har bättre motljusegenskaper än 14-24 men inte bra motjusegenkaper ändå. Den är inget budget alternativ.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nikon har en del äldre manuella som skulle fungera alldeles ypperligt på stativ och långsam fotografering.
Jag har testat den fasta 18mm, tror det är en 3,5, det är en kanonglugg.
Vet inte vad de kostar men leta lite på begagnatannonser över nätet så vet du nog snart.
Jag har testat den fasta 18mm, tror det är en 3,5, det är en kanonglugg.
Vet inte vad de kostar men leta lite på begagnatannonser över nätet så vet du nog snart.
Martin Gunnarson
Aktiv medlem
Det finns en Nikon AF 17-35/2.8 som man ibland kan få tag i begagnad, jag är nöjd med den. Ska tillägga att jag inte har använt den till interiörer och att jag inte pixelpeepar så mycket.
En AF 20/2.8 finns också men den har jag inte använt själv.
En AF 20/2.8 finns också men den har jag inte använt själv.
whynot
Aktiv medlem
Sen finns det några till alternativ från nikon men vette tusan om de är så mycket billigare alternativ än 14-24 men de har "sina" fördelar.
Nikon 20-35mm f/2.8D AF
Nikon 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S
De kan vara lite kluriga att hitta nya i Sverige men de finns att tillgå utomlands ny och/eller i nyskick.
Hur de är kan du läsa här:
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_01.html
Du hittar 20-35mm i beg. i bra skick här, (seriös firma):
http://www.graysofwestminster.co.uk/products/secondhand.php
och ny 17-35mm bl.a här
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=search&A=search&Q=&sb=bs%2Cupper%28ds%29&sq=asc&sortDrop=Brand%3A+A+to+Z&ac=&bsi=&bhs=t&shs=&ci=8456&at=Brand_Nikon&at=Lens+Type_Zoom+Super+Wide&basicSubmit=Skicka+fr%E5ga
Nikon 20-35mm f/2.8D AF
Nikon 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S
De kan vara lite kluriga att hitta nya i Sverige men de finns att tillgå utomlands ny och/eller i nyskick.
Hur de är kan du läsa här:
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_01.html
Du hittar 20-35mm i beg. i bra skick här, (seriös firma):
http://www.graysofwestminster.co.uk/products/secondhand.php
och ny 17-35mm bl.a här
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=search&A=search&Q=&sb=bs%2Cupper%28ds%29&sq=asc&sortDrop=Brand%3A+A+to+Z&ac=&bsi=&bhs=t&shs=&ci=8456&at=Brand_Nikon&at=Lens+Type_Zoom+Super+Wide&basicSubmit=Skicka+fr%E5ga
DaMoose
Aktiv medlem
Ett annat alternativ som ingen tidigare nämnt är Sigmas EX 15-30/3.5-4.5. Den tillverkas inte mer men brukar gå för riktigt bra priser på Tradera, eBay etc. Jag har sett ex i USA gå för under 2000:-
Jag fick tag på ett demoex till min Nikon D700 som jag fick riktigt billigt med garanti. Ring runt och kolla om någon annan handlare kanske har kvar något i lager.
Objektivet är säkert inte riktigt lika bra som ett Nikon 14-24 men för 2-4000:- istället för 15000:- så är då jag nöjd.
Jag fick tag på ett demoex till min Nikon D700 som jag fick riktigt billigt med garanti. Ring runt och kolla om någon annan handlare kanske har kvar något i lager.
Objektivet är säkert inte riktigt lika bra som ett Nikon 14-24 men för 2-4000:- istället för 15000:- så är då jag nöjd.
whynot
Aktiv medlem
Ett annat alternativ som ingen tidigare nämnt är Sigmas EX 15-30/3.5-4.5. Den tillverkas inte mer men brukar gå för riktigt bra priser på Tradera, eBay etc. Jag har sett ex i USA gå för under 2000:-
.
Finns t.ex här beg i bra skick för $249 (ca 2000 kr)
http://www.adorama.com/searchsite/default.aspx?searchinfo=15-30/3.5-4.5
Erik Schalin
Aktiv medlem
17-35an är min favoritglugg jämsides 85/1,8.
Men den har en hel del distortion i 17mm.
Där är väl Nikons fasta 18 bättre.
17-35 @ 20 har inte riktigt den kraftiga distortionen.
Nikons 20-35a... glöm den... eller man kan uttrycka det så här: den är inte i samma klass som 17-35.
OM pris är viktigt hade jag letat info efter gamla manuella vidvinklar.
Men den har en hel del distortion i 17mm.
Där är väl Nikons fasta 18 bättre.
17-35 @ 20 har inte riktigt den kraftiga distortionen.
Nikons 20-35a... glöm den... eller man kan uttrycka det så här: den är inte i samma klass som 17-35.
OM pris är viktigt hade jag letat info efter gamla manuella vidvinklar.
eyescan
Aktiv medlem
Jag provade Nikons 20/2.8 AF och kanterna blir rejält mörka på FX vid 2.8 och försvinner sedan när man bländar upp. Det störde mig så att jag lät bli att köpa den, men måste man inte använda sig av f2.8 så är den säkert toppen!
/Niklas
alterschwede
Aktiv medlem
någon som har erfarenhet med Sigma el Tamron 17-35mm f/2.8-4?