Annons

Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Livephoto

Aktiv medlem
Vidvinkel till Canon 5d!
Har en 17-40 L, men det blir inte riktig bra.En kompis till mig trodde att det fanns för en vecka sedan länk här på fotosidan om en tysk optik som skulle vara mycket bra.
Tacksma för info !

Vad är det som inte blir bra med 17-40? Det blir svårt att rekommendera nått då ingen vet exakt vad du prioriterar.

mvh
Peter

Är det nån som provat tredjepartstillverkarnas vidvinkelzoomar till 5D? Det finns ju drösar att välja på.

fujicanon skrev:
Är der därför du säljer det ?:))

Sigmat är ett mycket, mycket bra objektiv och jag säljer det med en tår i ögat, men jag har valt att satsa på 1.6 crop och då har Sigmat blivit överflödigt för mig, sedan jag köpt ett Tamron 17-50/2.8 som bättre fyller mina behov.

Fortfarande har dock inte Mak meddelat vad som han inte är nöjd med på sitt(+) 17-40. Ett objektiv är ju mer än ren och skär upplösning.
-distortion
-ströljus
-hantering av zoom
-autofokus med mera.....

Jag har en själv och är mycket nöjd, det jag kan sakna är ytterligare ett steg i ljusstyrka. 2,8 vore ju kalas....

mvh
Peter

Re: Inte jag.....

Men det där testet är ju inte på en FF-kamera.

Det skulle vara mycket intressant att se hur Tokina 19-35/3,5-4,5 funkar på en 5D. Det är i alla fall mycket skarpt på en APS-C-kamera, och byggkvaliteten är riktigt jäkla bra, trots att det bara kostar 2000:- nytt. Det är också ganska litet och nätt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=235863

Re: Re: Inte jag.....

Makten skrev:
Men det där testet är ju inte på en FF-kamera.

Det skulle vara mycket intressant att se hur Tokina 19-35/3,5-4,5 funkar på en 5D. Det är i alla fall mycket skarpt på en APS-C-kamera, och byggkvaliteten är riktigt jäkla bra, trots att det bara kostar 2000:- nytt. Det är också ganska litet och nätt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=235863

Om du leser testen, så beskriver testaren oxå användingen på 35mm.

Chasid skrev:
Sigmat är ett mycket, mycket bra objektiv och jag säljer det med en tår i ögat, men jag har valt att satsa på 1.6 crop och då har Sigmat blivit överflödigt för mig, sedan jag köpt ett Tamron 17-50/2.8 som bättre fyller mina behov.
Jag har också sålt mitt Sigma 15-30mm. Är skärpan det viktigaste är det svårslaget, särskilt i förhållande till priset, för det är grymt skarpt. Sedan låter fokuseringen som en tandläkarborr, men det kan man leva med.

Är man inte nöjd med skärpan i 17-40mm får man nog använda Zeiss, Leica, Contax-optik med adapter.

/Pontus

Pongu skrev:
Är man inte nöjd med skärpan i 17-40mm får man nog använda Zeiss, Leica, Contax-optik med adapter.
Jag får uppfattningen att folk är rädda att prova billigare objektiv.

Kolla gärna den här bilden från Sigma 20/1,8 @ f/8 på en 5D:

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ex20/IMG_6516.JPG?PHPSESSID=2c507f1b443141794a17e74cb6144549

Visst vinjetterar det, men det är ju bra mycket skarpare både i mitten och hörnen än Canons egen exempelbild från 17-40. Dock vid lite längre brännvidd förstås.

Sigma 15-30mm är betydligt skarpare än den exempelbilden, men helt OK och Canons bild är ju inte alls bra. Dock körde jag min på en 20D och kan därför inte uttala mig om kantskärpan utan beskärning. Sigma 20mm f/1,8 lär vara rätt usel vid full bländaröppning.

/Pontus

Jag har inte använt mitt Sigma 15-30 på någon digital fullformatare, men jag har använt det på min analoga EOS 5a och där visar objektivet på fullt tillfredställande kantskärpa i 15 mm läget och mycket bra kantskärpa i 20 och 30 mm lägena, jämfört med Tokina 17/3.5 och Canon EF 20-35 som båda tappar skärpa mot hörnen. Sigmat väsnas lite men det är inget som man störs av, byggkvaliteten är superb, nästan i L-klass. Det är mycket trevligare att fokusera manuellt med Sigmat jämfört med Canons 16-35 och 17-40. Sigmat har hög distorsion och vinjettering men inte högre än någon av de zoomar som jag har räknat upp. Det är nästan så att jag ångrar att jag ska sälja Sigmat...

Pongu skrev:
Sigma 20mm f/1,8 lär vara rätt usel vid full bländaröppning.
Det beror på hur man ser det. F/1,8 är inte så dumt att ha, även om man inte använder det så ofta:

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ex20/IMG_6512.JPG

Jordens vinjettering och kass skärpa i kanterna. Dock rätt bra över större delen av bilden skulle jag säga. Det finns inget som matchar den ljusstyrkan vid så kort brännvidd vad jag vet, och priset är inte heller så dumt.

Makten skrev:
Det beror på hur man ser det. F/1,8 är inte så dumt att ha, även om man inte använder det så ofta:

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ex20/IMG_6512.JPG

Jordens vinjettering och kass skärpa i kanterna. Dock rätt bra över större delen av bilden skulle jag säga. Det finns inget som matchar den ljusstyrkan vid så kort brännvidd vad jag vet, och priset är inte heller så dumt.

Vignetteringen är ju rätt lätt att åtgärda i Photoshop, fast ibland tycker jag faktiskt det tillför en hel del till en bild.

Lite svårt att bedöma kantskärpan från just den bilden eftersom skärpedjupet är minimalt vid f/1.8, men visst är det här objektivet rätt mjukt om man inte bländar ner en hel del.

Jag tycker kantskärpa på den här typen av objektiv är otroligt övereklamerat, man köper det för dåligt ljus och just därför att skärpedjupet är så litet så kommer oftast alla hörn och kanter att vara ur fokus i alla fall. Viktigare är väl om mitten av bilden är skarp, och tyvärr så var inte de två exemplar jag provat av 20/1.8 speciellt bra. Jag har inte riktigt gett upp, ska nog prova en gång till för det finns som sagt inga lika snabba vidvinkliga konkurrenter.

Livephoto skrev:
Vidvinkel till Canon 5d!
Har en 17-40 L, men det blir inte riktig bra.En kompis till mig trodde att det fanns för en vecka sedan länk här på fotosidan om en tysk optik som skulle vara mycket bra.
Tacksma för info !

Jag tror att din kompis åsyftade Carl Zeiss 28/2.8, det är en optik som tecknar hela bildytan skarp på en 5D. Du ansluter optiken till kamerahuset via en Contax - Canon AF adapter och får ställa skärpa och bländare manuellt. Enligt FOTO ska även Canon AF 24/2.8 fungera bra på en 5D men du får räkna med ett visst litet skärpebortfall i hörnen. Vill du istället ha zoom så är Sigma 15-30/3.5-4.5 DG ett bra och billigt val.

Re: Re: Vidvinkel

Chasid skrev:
Jag tror att din kompis åsyftade Carl Zeiss 28/2.8, det är en optik som tecknar hela bildytan skarp på en 5D.
Ja, Zeissen är knivskarp på 2.8 på hela bildytan på en 5D. Likaså Leicas 28/2.8 (som jag tycker är snäppet bättre än Zeiss, men skillnaden är hårfin).
Enda haken är priset som ligger på 20-30"...

Dom har också (enligt min mening) mindre mörka hörn, ger bättre färger och mindre aberation än konkurenterna.
Nackdelen är adapter och att dom är helt manuella (vilket dock kan vara en fördel ibland, det blir mer genomtänkta kort med manuella objektiv).

ANNONS
Götaplatsens Foto