Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)
Livephoto skrev:
Hej Mikael, var hittar man Contax adapter ? några tips om var kan man söka optik ?

Kolla på Tradera, där brukar både Contaxoptik och Contax - EOS adaptrar dyka upp med jämna mellanrum, eller så kan du annonsera efter det här på Fotosidan!

Fotodiox i USA har ett stort sortiment av ganska högkvalitativa adaptrar. Båda billigare och dyrare varianter finns på Ebay, om du vill bilda dig en uppfattning.

/Pontus

Re: Re: Re: Vidvinkel

StaffanW skrev:
Ja, Zeissen är knivskarp på 2.8 på hela bildytan på en 5D. Likaså Leicas 28/2.8 (som jag tycker är snäppet bättre än Zeiss, men skillnaden är hårfin).
Enda haken är priset som ligger på 20-30"...

Dom har också (enligt min mening) mindre mörka hörn, ger bättre färger och mindre aberation än konkurenterna.
Nackdelen är adapter och att dom är helt manuella (vilket dock kan vara en fördel ibland, det blir mer genomtänkta kort med manuella objektiv).

Den nya Leica Elmarit 28/2,8 asph kostar endast futtiga 13500 kr.

Livephoto skrev:
Hej Mikael, var hittar man Contax adapter ? några tips om var kan man söka optik ?
Det lönar sig ofta inte att köpa billiga adaptrar, de håller inte måttet. Jag har köpt två billiga adaptrar för Nikon-optik och den första är för tjock för att tillåta fokusering till oändligt. Den andra kan möjligen vara decentrerad. Båda var dock relativt billiga men åtminstone den första är värdelös. Kolla på http://16-9.net/lens_tests/compatible.html för en lista över adaptertillverkare. Jag gillar Cameraquest som gör bra adaptrar men de kostar lite mera (men är inte dyrast). Numera finns även adaptrar med elektroniska chip som ger fokuskonfirmering (autofokusen lyser upp fokuspunkter som ligger i fokus) - sök efter happypagehk på ebay. En del menar att de är bra medan andra rapporterar felaktig tjocklek. Man kan också köpa ett chip och själv sätta på sin adapter och på så vis få fokuskonfirmering.

Re: Re: Re: Re: Vidvinkel

alf109 skrev:
Den nya Leica Elmarit 28/2,8 asph kostar endast futtiga 13500 kr.
Det är väl den för M-systemet. R-varianten för slr-kameror har inte tillnamnet ASPH, men kostar likväl som Staffan skriver ovan. Tyvärr nästan omöjlig att hitta begagnad (utom föregående version som inte alls är lika bra).

Är det inte Zeiss 21'a som Canon användarna brukar använda som vidvinkel till sina fullformatskameror ?

/kent

Zoso skrev:
Är det inte Zeiss 21'a som Canon användarna brukar använda som vidvinkel till sina fullformatskameror ?

/kent
Jo, CZ21 är nog världens bästa vidvinkeloptik, verkligen en fröjd att se bilder tagna med den. Men även Zeiss 28/2.8 är populär även om vissa föredrar 28/2 (som av någon anledning fått smeknamnet "Hollywood"). Många hamnar till slut hos Leica i sin jakt på bra optik, även om de inte har något som kan röra CZ21 (möjligtvis om du beskär en 19 mkII till motsv utsnitt som 21mm).

Re: Re: Re: Re: Re: Vidvinkel

niklasl skrev:
Det är väl den för M-systemet. R-varianten för slr-kameror har inte tillnamnet ASPH, men kostar likväl som Staffan skriver ovan. Tyvärr nästan omöjlig att hitta begagnad (utom föregående version som inte alls är lika bra).
Ja visst tusan!!
Ni har ju massa speglar och skräp som sitter ivägen för riktigt bra objektivkonstruktioner ;o)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vidvinkel

alf109 skrev:
Ja visst tusan!!
Ni har ju massa speglar och skräp som sitter ivägen för riktigt bra objektivkonstruktioner ;o)
Suck, ja, åtminstone för vidvinklar vilket är tråkigt. Så mycket långa telen, makro och tilt-shift blir det ju dock inte med en M-kamera...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vidvinkel

niklasl skrev:
Suck, ja, åtminstone för vidvinklar vilket är tråkigt. Så mycket långa telen, makro och tilt-shift blir det ju dock inte med en M-kamera...

Jag har plåtat bandy med en Leica M2 och 280mm en gång i tiden - det var inte helt optimalt ;)

Tackar er allihoppa för tips.
Hittade en på ebay Carl Zeiss Distagon 2.8/28 for Contax, men det står så i info om optiken
The lens is AE-type so in combination with an MM-type camera multi-mode is replaced by aperture-priority.
hänger inte med riktigt hur påverkar det mig om jag ska använda den på Canon 5 d.
Tacksam för svar

Spelar ingen roll för dig om det är AE eller MM. Du kommer att använda optiken i helt manuellt läge ändå. MM var för att få bländarautomatik på senare Contax-hus.

Grattis till en fin optik! Se nu till att inte förstöra intrycket med en dålig adapter, som jag skrev ovan. Fotodiox pro-modeller verkar bra, kostar knappt 90 USD, men det är ju mindre än Cameraquest som tar 175 USD för sina. Tänk också på att Contax-optik ofta har relativt hög kontrast, så håll koll på högdagrarna och tänk på vilken kontrastkurva du väljer vid råkonverteringen! Vid landskapsfoto är objektivet suveränt på bl 8-11!

sigma 12-22

hej. jag funderar på att komplettera mitt 17-40 med ett sigma 12-22 som även passar till en 5Ð. Den överlappar 17-40 mycket bra. Byggkvaliten lär även vara bättre en Canon objektivet. Ha de gott.

ANNONS
Götaplatsens Foto