Annons

Vidvinkel- ??

Produkter
(logga in för att koppla)

panki66

Ny medlem
Jag har precis köpt en kamera (Nikon d40x) med ett 18-135 objektiv. Jag vill nu komplettera med en vidvinkel. När jag tittar på sådana ligger brännvidden på ca 20-24, men är dessa mer vidvinkel än den 18 som jag redan har? Har någon tips på bra prisvärd vidvinkel till min kamera?

/ A

Finns massa info i forumet om du söker. En populär vidvinkel som inte är så dyr är sigmas 10-20, på bekostnad av optisk skärpa, men rejält vid. En riktigt optiskt skarp kvalitetsglugg är nikkors ganska nya 14-24. Den sistnämnda skulle jag gärna köpt om det inte vore för att den inte har nån filtergänga. Sigma har en 12-24, tror jag det är, som ska vara skarpare än 10-20, men då är den inte lika vid.
Jag är oxå på jakt efter en vidvinkel, vill ha en rejält vid, som är så skarp som nikkors 14-24 som är ljusstark och har filtergänga, verkar tyvärr inte finnas nån på marknaden så man får prioritera vad man prioriterar helt enkelt.
Själv väntar jag nog ett tag. Tokina släpper nån ny ganska snart tror jag som kan vara intressant.

20-24 sa du? du menar 10-24? ju lägre tal/kortare brännvidd desto vidare, sen får du räkna cropfaktorn beroende på sensorns storlek. 50 på gamla 35 mm:s kameror räknas som normal, ungefär vad våra ögon ser, hur väl det nu stämmer. allt över det är tele, allt under vidvinkel, i olika grader. På min kamera har jag en cropfaktor på 1,5, alltså får jag en brännvid på 15 mm om jag har 10 mm på min vidvinkel.

Om man redan har en "normalzoom" så är ju Tokina 11-16 väldigt trevlig till Nikon. Har fått ett bra mottagande. 2.8 är ju inte fel det heller, passar fint till t ex konsertfoto, den kostar dock lite mer än Sigma'n men är säkerligen betydligt bättre.

Nikons egna 12-24/4 är riktigt bra.

Men är det absolut top prestanda du är ute efter så finns det inget bättre än Nikons 14-24/2.8, oavsett tillverkare.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto