Annons

Vidvinkelmakro, tips

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hej. Jag funderar på att köpa mellanringar för att pröva på vidvinkelmacro.
Idag äger jag ett Nikon 16-35 F4 till min Nikon D800, men även ett tamron 24-70.
Duger någon av dessa + mellanringar för just vidvinkelmacro?
Är det möjligt att använda tex 16mm eller måste jag zooma till 35mm på 16-35:an för att det skall funka?

Ringarna jag tittat på är dessa

http://www.kaffebrus.com/aputure-macroset-med-af-set-med-mellanringar-2063.html

Vilken millimeter på ringen bör jag i så fall använda?
Är det bättre om jag skaffar ett fast objektiv som tex Nikon AF 20/2,8 D och kopplar ett PK-11A, 8mm Nikon mellanring?

Jag har testat lite med D7100 och 12-24/4 och mellanring 12. Vad man kan säga är att det bör vara en small ring för med vidvinkel så blev arbetsavståndet negativt i brännvidd 12. Kan kanske prova under dagen men det kanske var runt 16-18 brännvidd och 12mm ring som man hade kanske 1cm arbetsavstånd. Med 12 mm brännvidd och 12 mm så blir det 1:1 i avbildningsyta så det är bra "förstorning" med vidvinkel

Hej. Jag funderar på att köpa mellanringar för att pröva på vidvinkelmacro.
Idag äger jag ett Nikon 16-35 F4 till min Nikon D800, men även ett tamron 24-70.
Duger någon av dessa + mellanringar för just vidvinkelmacro?
Är det möjligt att använda tex 16mm eller måste jag zooma till 35mm på 16-35:an för att det skall funka?

Ringarna jag tittat på är dessa

http://www.kaffebrus.com/aputure-macroset-med-af-set-med-mellanringar-2063.html

Vilken millimeter på ringen bör jag i så fall använda?
Är det bättre om jag skaffar ett fast objektiv som tex Nikon AF 20/2,8 D och kopplar ett PK-11A, 8mm Nikon mellanring?

Nikons 8mm mellanring PK11 fungerar inte med objektiv som har elektriska kontakter dvs alla Nikons objektiv som är märkta "D" eller "G" eller objektiv från andra tillverkare med elkontakter (Tamron, Sigma, Tokina m.m.). Elkontakterna på objektivet tar i mekanisk överföring av AIS i mellanringen. Så till PK11 måste man använda äldre manuellt objektiv utan elkontakter.

Angående längd (tjocklek) på mellenringarna och vidvinkelmakro så använder man max 16mm men i vissa fall kan det vara för långt och objektivet kan hamna utanför fungerande registeravståndet dvs. det går inte att få skarpa bilder. Jag brukar använda mellanringar Nikon K1 (5,6mm), Nikon PK11 (8mm), Soligor 10mm, Kenko 12mm tillsammans med objektiv Nikkor 20mm/3.5, Voigtländer 20mm/f3.5 (borttagna elkontakter).

Tack för alla tips!

Köpte mellanringarna från kaffebrus och de fungerade.
MEN den 12mm mellangringen började tillslut lägga av. Så jag insåg att jag fick lov att fota med bländare 22 på 24mm bränvidd med ISO 6400 och fick detta resultat.

Blåbärsris på bilden i skogen.

Jag ska returnera mellanringarna, får väl nya då antar jag men hade helst velat ha pengarna och köpa ett kortare typ 8mm mellanring.
Känns ändå smidigare om nu ringarna går sönder framöver att ha ett manuellt objektiv där man själv får ställa in bländaren.

Har tyvärr inte så mycket pengar nu i sommar till ett Venus Optics Laowa 15mm men kanske kniper något billigt äldre optik på tradera eller blocket.

Bilagor

• 00.jpg
    00.jpg
    74.3 KB · Visningar: 65
Varför bländare 22? och var brännvidd 24 den minsta brännvidd du kunde ha med 12mm?

Jag antar att det blev bländare 22 när det stod bländare 0 i kameran eftersom ringen glappar.
Bränvidden 24 körde jag då det blev mest praktiska arbetsavståndet. På brännvidden 16mm kom jag på tok för nära med macro ringen 12mm, kanske om jag haft en macro ring på 8mm jag kunde komma längre ifrån objektet.

Ibland funkar macro ringen 12mm och ibland gör den det inte. Imorgon skall jag dock hämta ut ett skräp objektiv på 24mm med manuell bländarring som lär underlätta. Har inte skickat tillbaka ringarna ännu om nu detta skulle fungera bra.

Lyckades få denna bild på bländare 11 och 24mm bränvidd om jag mins rätt.

Tycker nu att det här är mycket roligare än macrofoton med längre bränvidd. :)

Bilagor

• 00.jpg
    00.jpg
    61.8 KB · Visningar: 67
nästa steg

Vidvinkel macro gör ju att man får ytterligare en parameter att tänka på. Skärpedjupet som ökar gör ju att bakgrunden framträder. Vilket är ju en av anledningarna till att man använder kort brännvidd....

Har nu försökt ta nästa kliv. Öka skärpedjupet ytterligare genom att använda focus stacking. Har tidigare använt det vid makrofotografering med en 100 mm. Ville då få ökat skärpedjup på små detaljer men tröttnade.

Nu försöker jag istället lära mig att använda det tillsammans med min 15mm för att bl a få bakgrunden och även det som ligger "mellan" skarpare. Intressant men mest testbilder och läropengar än så länge. Blir snart bilder på riktigt....

Använde tidigare programmet Helicon och denna gång testar jag programmet Zerene stacker och använder deras en månads provperiod. Vet att det även finns motsvarande funktion i Photoshop

Riktigt kul faktiskt

Vidvinkel macro gör ju att man får ytterligare en parameter att tänka på. Skärpedjupet som ökar gör ju att bakgrunden framträder. Vilket är ju en av anledningarna till att man använder kort brännvidd....

Har nu försökt ta nästa kliv. Öka skärpedjupet ytterligare genom att använda focus stacking. Har tidigare använt det vid makrofotografering med en 100 mm. Ville då få ökat skärpedjup på små detaljer men tröttnade.

Nu försöker jag istället lära mig att använda det tillsammans med min 15mm för att bl a få bakgrunden och även det som ligger "mellan" skarpare. Intressant men mest testbilder och läropengar än så länge. Blir snart bilder på riktigt....

Använde tidigare programmet Helicon och denna gång testar jag programmet Zerene stacker och använder deras en månads provperiod. Vet att det även finns motsvarande funktion i Photoshop

Riktigt kul faktiskt

Hur gör du för att få ren fokus på bakgrunden? Eller du kanske kör med det dedikerade vidvinkelmacro objektivet? Med macro ring får jag ingen oändlighets fokus.

Hur gör du för att få ren fokus på bakgrunden? Eller du kanske kör med det dedikerade vidvinkelmacro objektivet? Med macro ring får jag ingen oändlighets fokus.

Om jag förstår din fråga rätt så får jag inte fokus på både det som ligger närmast linsen och bakgrunden samtidigt med mitt dedikerade vidvinkelmacro. Det är därför jag försöker använda stacking för att kunna stacka bilder som tillsammans ger skärpa både nära och långt bort. Men ute i fält är det svårt att få kvalitén tillräckligt hög på de 20-25 bilder jag vill använda med tanke på det som ligger närmast rör sig i vinden etc.

Har labbat inomhus som test och det funkar bra men det är något annat med en blomma som svajar i vinden.

Tror att skillnaden mellan mitt vidvinkelmacro och en vidvinkel försedd med mellanring egentligen är att jag behöver inte ta av mellanringen när jag vill ta en vanlig bild med skärpa på det som är långt bort. Det blir enklare att lägga skärpan där jag vill ha den just då. Med risk för övertydlighet så flyttar jag skärpan lite i taget under 20-25 bilder ända tills att det som är långt borta också är skarpt

Om jag förstår din fråga rätt så får jag inte fokus på både det som ligger närmast linsen och bakgrunden samtidigt med mitt dedikerade vidvinkelmacro. Det är därför jag försöker använda stacking för att kunna stacka bilder som tillsammans ger skärpa både nära och långt bort. Men ute i fält är det svårt att få kvalitén tillräckligt hög på de 20-25 bilder jag vill använda med tanke på det som ligger närmast rör sig i vinden etc.

Har labbat inomhus som test och det funkar bra men det är något annat med en blomma som svajar i vinden.

Tror att skillnaden mellan mitt vidvinkelmacro och en vidvinkel försedd med mellanring egentligen är att jag behöver inte ta av mellanringen när jag vill ta en vanlig bild med skärpa på det som är långt bort. Det blir enklare att lägga skärpan där jag vill ha den just då. Med risk för övertydlighet så flyttar jag skärpan lite i taget under 20-25 bilder ända tills att det som är långt borta också är skarpt

Förstår hur du gör, jag var bara osäker på om du använde macroring eller objektivet för vidvinkelmacro.

Det lutar nog allt mer mot att jag kommer köpa ett jag själv.
Då mina nuvarande macroringar felar och jag ska skicka tillbaka dem.. ska få pengarna tillbaka.
Har en 24mm objektiv som jag tänkte använda som är manuellt men även den låser sig i bländarringen på dessa macroringar så kan inte ens manuellt blända ner till 11 utan fastnar på 2.8.

Hur upplever du köpet från http://www.venuslens.net/ ? Lång väntetid? Någon extra fraktkostnad att ta hänsyn till? Tull ?

Förstår hur du gör, jag var bara osäker på om du använde macroring eller objektivet för vidvinkelmacro.

Det lutar nog allt mer mot att jag kommer köpa ett jag själv.
Då mina nuvarande macroringar felar och jag ska skicka tillbaka dem.. ska få pengarna tillbaka.
Har en 24mm objektiv som jag tänkte använda som är manuellt men även den låser sig i bländarringen på dessa macroringar så kan inte ens manuellt blända ner till 11 utan fastnar på 2.8.

Hur upplever du köpet från http://www.venuslens.net/ ? Lång väntetid? Någon extra fraktkostnad att ta hänsyn till? Tull ?

Ja, detta är ett "vanligt" objektiv fast med extrem närgräns.

Köpte faktiskt mitt hos JapanPhoto. Nog inga problem med att beställa direkt från leverantören. Fraktkostnaden ingår i de 499$

Kolla här för köp hos svensk återförsäljare http://www.japanphoto.se/venus-opti...ro-nikon-f-0683203914673-007-125#.V1UjHfmLRhE

ANNONS
Götaplatsens Foto