Annons

Vidvinkelobjektiv till mäklare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortier

Aktiv medlem
Hej,

Min kompis som är mäklare köpte för ett tag sedan lite utrustning.
En Canon 400d med ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM samt en blixt: Canon SpeedLite 430EX II

Problemet är att han inte får någon skärpa i sina foto över huvud taget.

Är problemet för dåligt objektiv eller bara skit bakom spakarna? Vad för annat objektiv ska han prova i så fall?

//Anders

Hej,

Min kompis som är mäklare köpte för ett tag sedan lite utrustning.
En Canon 400d med ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM samt en blixt: Canon SpeedLite 430EX II

Problemet är att han inte får någon skärpa i sina foto över huvud taget.

Är problemet för dåligt objektiv eller bara skit bakom spakarna? Vad för annat objektiv ska han prova i så fall?

//Anders

Utan exempel så vet vi ju inte hur illa det är...
Men... Jag tror nog att det rent teroetiskt ska bli skärpa nog i dom bilderna.
Men vi kan ju inte veta om det beror på fotografen eller eventuellt felaktig utrustning!

Skit bakom spakarna. De grejorna är kapabla till snorskarpa bilder. Kruxet är att det krävs lite kunskap och att man lägger lite tid på bilderna för att det skall bli bra. Behöver dock absolut inte byta grejor! Hedersord!

Han måste ha rätt vitbalans inställd. Dessutom MÅSTE man använda stativ. Det bästa är att använda så mycket dagsljus som möjligt och endast använda blixten till upplättning, dvs krävs det oftast så pass långa slutartider att stativ måste användas. Kör manuellt med tex bländare 8 och justera slutartiden tills det blir rätt "balans" i bilderna

Han bara laddar upp fotona på hemsidetjänsten dom har, sen skalar den själv om fotona.
Vad gör man då istället?

Han måste ha rätt vitbalans inställd. Dessutom MÅSTE man använda stativ. Det bästa är att använda så mycket dagsljus som möjligt och endast använda blixten till upplättning, dvs krävs det oftast så pass långa slutartider att stativ måste användas. Kör manuellt med tex bländare 8 och justera slutartiden tills det blir rätt "balans" i bilderna

Tack för tipsen.
Japp, stativ är något vi snackat om att det säkert hjälpt. Både han och jag är nybörjare på det här med foto så man har mkt att lära.

Ska testa de här sakerna och hoppas på det bästa.
Lägger ut några nya foto när vi provat det här...

Han bara laddar upp fotona på hemsidetjänsten dom har, sen skalar den själv om fotona.
Vad gör man då istället?

Tja, det enklaste är väl att höra vilket format dom vill ha på den färdiga bilden och leverera i det formatet. Om dom vill ha flera format tex ett för tryck och ett för web är det förstås knepigt. Men det är ju ganska enkelt att kolla själv och göra bilderna 600 punkter tex för att se hur dom ser ut på den egna skärmen och om det skiljer sig mycket från hur bilderna ser ut när dom komprimerats automatiskt på hemsidetjänsten. Om det skulle vara så så kan ju inte din polare göra så mycket åt skärpan. Sedan som sagt alltid stativ vid interiörfoto och dessutom är det viktigt med räta linjer.

Otroligt viktigt att hålla kameran rakt med 10mm (15mm FX). Jag mår illa när jag ser lite fel här. Känns obehagligt.

Angående skärpan; kolla bilderna i fullformat du som kan, är dom inte bra innan konverteringen lär dom inte vara bra efter heller. Om dom är oskarpa även innan kan det vara fokusfel. Bara att testa isf. Finns massa trådar om det. Min egen Sigma 10-20mm fungerar bra, men jag har hört att det finns ganska många som missar fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto