Annons

Vidvinkelproblem.

Produkter
(logga in för att koppla)

snurrarfort

Medlem
Jag äger en Pentax K100d, vilken jag för övrigt är mycket nöjd med.

Förra veckan köpte jag på en auktion ett 2.8 28mm fast vidvinkelobjektiv. I annonsen hade säljaren dock inte skrivit att objektivet är manuellt, vilket jag nu upptäckt. Finns det överhuvudtaget någon chans för mig att få detta att funka. För då jag nu kopplar på objektivet blinkar bara "Av - -" på den lilla skärmen brevid avtryckaren. Det går inte att fota, spegeln vägrar röra på sig om jag uttrycker mig så. Har testat ändra diverse inställnignar till manuellt, men jag får det inte att fungera.

Finns det någon som vet vad jag ska göra ? Eller om det kan tänkas finnas en lösning på problemet?. Skulle uppskatta hjälp hur mycket som helst.


David 16 årig fotofantast.
 

Bilagor

  • imgp6342.jpg
    imgp6342.jpg
    44.4 KB · Visningar: 333
Du måste gå in i specialinställningar och välja "Möjliggör användande av bländarring", det är typ längst ner, om jag minns rätt.
 
tack för den hjälpen! nu lyckas jag iallafall fota med objektivet. men allting är totalt suddigt, hur mycket jag än justerar fokusringen. vet du något om det ?
 

Bilagor

  • imgp6380.jpg
    imgp6380.jpg
    50.7 KB · Visningar: 261
snurrarfort skrev:
tack för den hjälpen! nu lyckas jag iallafall fota med objektivet. men allting är totalt suddigt, hur mycket jag än justerar fokusringen. vet du något om det ?
Har du händelsevis valt minsta möjliga bländaröppning (största siffran)? Det kan ge väldigt mjuka bilder.
 
Jag äger en Pentax K100d, vilken jag för övrigt är mycket nöjd med.

Förra veckan köpte jag på en auktion ett 2.8 28mm fast vidvinkelobjektiv. I annonsen hade säljaren dock inte skrivit att objektivet är manuellt, vilket jag nu upptäckt. Finns det överhuvudtaget någon chans för mig att få detta att funka. För då jag nu kopplar på objektivet blinkar bara "Av - -" på den lilla skärmen brevid avtryckaren. Det går inte att fota, spegeln vägrar röra på sig om jag uttrycker mig så. Har testat ändra diverse inställnignar till manuellt, men jag får det inte att fungera.

Finns det någon som vet vad jag ska göra ? Eller om det kan tänkas finnas en lösning på problemet?. Skulle uppskatta hjälp hur mycket som helst.


David 16 årig fotofantast.
 

Bilagor

  • imgp6342.jpg
    imgp6342.jpg
    44.4 KB · Visningar: 197
snurrarfort skrev:
det konstiga är att det är suddigt redan i sökaren. och objektivet ser helt rent ut. fattar noll.
Märkligt. Om du plockar av objektivet och kikar genom det som en lupp (du kanske behöver kolla från "fel håll") så borde du se om det ser dimmigt ut även där. Det kan vara kondens på linsytorna inne i objektivet om det legat fuktigt eller så. I så fall bör det försvinna om du lägger gluggen på en varm och relativt torr plats ett tag.
 
Du måste gå in och ändra i menyn till "tillåt bländaring". Sen ställer du in kameran på manuel exponering. Sen kan du använda AE-L knapen för att få tiden till den bländare du använder.
Häls
noa
 
ANNONS