Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vigselfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Chanine

Medlem
Jag ska snart fotografera en vigsel och börjar bli rätt så nervös. Har ni några tips på vad jag kan tänka på? Är stativ helt onödigt att ta med, man springer väl ändå runt rätt så mycket i kyrkan.. och hur ska man göra med blixten, på eller av? Ska jag köra med mitt fasta objektiv (Nikkor 50/1,8) eller hålla mig till det vanliga (Nikkor 18-105) ?
Jag skulle vara jätte tacksam för era tips :)

Jag minns att det dykt upp ett flertal trådar med i princip samma frågeställning tidigare. Har du testat söka?

Jag ska snart fotografera en vigsel och börjar bli rätt så nervös. Har ni några tips på vad jag kan tänka på? Är stativ helt onödigt att ta med, man springer väl ändå runt rätt så mycket i kyrkan.. och hur ska man göra med blixten, på eller av? Ska jag köra med mitt fasta objektiv (Nikkor 50/1,8) eller hålla mig till det vanliga (Nikkor 18-105) ?

Jag svarar ändå, även om det redan finns trådar om det och du är nervös och ber om hjälp.

Jag använder ofta mitt enbensstativ i kyrkan när jag känner att det är läge. Annars tar jag stöd mot vad som erbjuds - finns oftast mycket att luta mot i en kyrka.

Sedan snarare smyger jag runt i kyrkan än springer. Jag vill ta bilderna ingen annan tar, men samtidigt inte störa cermonin eller dra till mig onödigt mycket uppmärksamhet. Därför använder jag heller aldrig blixt. I ditt fall skulle jag kanske låna ett lite längre ljusstrarkt objektiv eller kort telezoom. Iofs vet jag inte hur bra Nikkor 18-105 är... om du känner att den duger kör med det... Din 50/1,8 låter ju bra, men frågan är om du kommer tillräckligt nära med en 50mm. Jag använder min 70-200 för att fånga alla känslouttryck och detaljer och en 17-55 för resten.

Ett annat tips är att prata med prästen innan för att höra vad som är ok under vigseln. Var får du vara osv.

Mvh,
Jonas

Hej!

Nervös ska man väl vara, lite i alla fall :).

Som föregående skrivare så är det inte någon bra idé att "springa" runt i kyrkan. Ta på dig ett par tysta skor och smyg runt. Som bröllopsfotograf ska du INTE synas, INTE höras men har ändå förväntningar på dig att ta de absolut bästa bilderna. Men det kommer gå bra:).

Jag brukar ta ett par bilder med blixt faktiskt. Men är noga med att välja rätt tillfälle. Ingen blixtbild under löftena t.ex.
Men när de går in eller ut ur kyrkan när det ofta är pampig musik så brukar jag skjuta av en blixtbild.

Använd din zoom i kyrkan och ditt fasta på bröllopsbilderna (om du ska ta dem) innan eller efter vigseln när du har lite mer tid att röra dig själv.

Lycka till!

MVH
Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com

ANNONS
Götaplatsens Foto