Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Viken hastighet minneskort d300

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudret

Aktiv medlem
Jag har en d300 och skall nu köpa ett större minneskort, vilken hastighet klarar kameran av att hantera? det är ju onödigt att köpa snabbare kort än nödvändigt! Är det någon som vet?

Till Canon EOS 300D kan godtyckligt kort användas. Det är kameran som är en begränsande faktor i läs och skrivhastighet. Med ett Sandisk Ultra II märkar jag ingen skilllnad mot ett Sandisk utan extra modellbeteckningar.

När jag stoppar in kortet i en USB2-kortläsare märker jag skillnad mellan korten, det är vid utlänsingen med en extern läsare som nyttan av snabbare kort kommer till sin rätt. Tips är att köpa ett 2 Gbyte kort, vilket räcker till ca 310 RAW-bilder.

Priserna sjunker på minneskort och i mitt tycke finns ingen anledning att köpa ett mer avancerat kort än vad som behövs för stunden. Om köp av efterföljande kameror ska ske inom en mycket snar framtid, kan det vara lämpligt att redan nu köpa ett kort som passar den.

Även om kameran käkar upp eventuell prestanda så är det ju bra med snabbt kort när man ska lägga in bilderna i datorn, i synnerhet om man har stora minneskort. Fast det förutsätter att man använder en USB 2- eller FireWirekortläsare förstås.

Jag upplever skillnad mellan ett Sandisk utan extra beteckningar och ett Sandisk Ultra II. Upplevelsen stöds av testerna på länken till Rob's sida, 300D skriver ca ~0,7Mb/s till ett vanligt kort och ~1,3Mb/s till Ultra II eller snabbare. Dock fanns ju en hel del kort däremellan, men jag jämförde dessa eftersom det är vad jag har :)

Storlek på kort

Tack för tipset om hastighetsmätarsidan. Intressant.

Jag har en EOSD60 och använder två CF-kort utan extra bokstäver eller Super-suffix (1x hastighet) på 512 MB. En del av er slutar kanske läsa redan här eftersom varken kameran eller kortstorleken är det senaste av det senaste, men ...

Jag var i London på brölopp för några veckor sedan och fyllde korten, trots att jag plåtar i .jpg. Vad göra när datorn ligger hemma. På en fotoaffär förde jag över bilderna till CD och var då glad att jag bara hade 512MB kort eftersom en den CD jag brände bilderna på var av den vanliga storleken 700MB. Hade kortet varit större hade proceduren tagit längre tid eftersom jag tvingats välja bilder, eller blivit mycket dyrare (inte billigt ändå) eftesom man måste bränna på DVD.

Kanske har andra butiker mer avancerade överföringsapparater än den jag dök in på, men det kan ändå vara ett tips att beakta.

ANNONS
Götaplatsens Foto