Annons

Viking compakt flash?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sandisk 1GB finns för under 900-lappen hos Zebramedia som har en länk här vid sidan om.
Sandisk anses ju ha en hög kvalitet.

/Lennart

Karlsson skrev:
Sandisk 1GB finns för under 900-lappen hos Zebramedia som har en länk här vid sidan om.
Sandisk anses ju ha en hög kvalitet.

/Lennart
Jo och det finns för 756:- exkl hos butiken i länken ovan också. Men jag hörde någon prata gott om Viking men bara som hastigast och blev därföör nyfiken.
Att shoppa är akut så utan kommentarer från de som kan jämföra blir det nog Sandisk i slutänden iaf.

Skulle ha liknande fråga om Kingston Elite Pro 2Gb - Det verkar vara i samma prisklass som 1Gb Sandisk Ultra II. Kingston är väl lite långsammare (66x), men jag tror inte det märks i vardaglig användning. Personligen tror jag inte det är någon märkbar skillnad i användning och hållbarhet mellan de överhypade märkena och de lite mer vardagliga.

På jobbet provade vi Vikings compact flash- minnen jämfört med Sandisks (som vi normalt använder) för ett par år sen. I princip var den enda skillnaden att Viking-minnena var ganska mycket långsammare. Vi hade nått program (våldsamma skrivningar mot disk eller likn) vi körde och med Sandisk-minnena körde vi testet på ett par sekunder drygt och Viking-minnet tog uppemot 10 sekunder. Men annars så var det inget problem med Viking. (Nu var det inte i kameror minnena användes utan en liten svart burk i JAS 39 Gripen). Vikings minnen kan ju dessutom ha blivit snabbare sen dess.

Jag ska väl också slänga in den obligatoriska länken för 'vilket compact flash ska jag köpa'. Den är:

Rob Galbraith DPI: CF Database

Ja, ska också tillägga att ett stort problem i dagens läge är att hålla rätt på vilka CF -kort som är, vad ska man kalla det, höghastighetskort och vilka som inte är det. För några år sedan köpte man bara ett CF -kort, nu finns det Ultra II, Extreme, Cheetah, Elite Pro osv. upp i halsen. Att ta reda på hur snabbt det är specifierat som är svårt. Kan inte tillverkarna helt enkelt lägga med hastigheten, t.ex. som 40x, 70x el.dyl. (1x = 150 kb/s)

Senast ändrad:
Vet inget om just det kortet, men jag har ett Viking 256 MB till min 10D. Har inte haft några som helst problem med det (ser exakt likadant ut (förutom att det står 256 istället...)).

lottae skrev:
Jo och det finns för 756:- exkl hos butiken i länken ovan också. Men jag hörde någon prata gott om Viking men bara som hastigast och blev därföör nyfiken.
Att shoppa är akut så utan kommentarer från de som kan jämföra blir det nog Sandisk i slutänden iaf.

898:- var ju alltså inklusive moms.
(718,4 exkl. moms)

/Lennart

ANNONS
Götaplatsens Foto