Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vikter för handhållet foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Vilken maxvikt på ett objektiv tycker ni (vet att det är individuellt) känns OK för just er för att hantera handhållet?

Tror ni att t.ex. Nikons kommande 800mm kommer att fungera väl för handhållet foto? :)
Sigma 300-800mm är ju billigare, mer flexibelt än ett fast, men sedan väger det ju mer också.

Jag vill ha nå´t som går bra att hantera handhållet med en brännvidd på minst 400mm (ej inkl. konverter) och gärna så ljusstarka som möjligt med bra bildkvalité vid höga brännvidder.

Hehe, Sigma 200-500mm är inte ens tänkbart för att bära med sig i en väska med sin storlek och sin höga vikt :p.

Egentligen är nog brännvidden en viktigare faktor än vikten, när det gäller frågan om man kan handhålla eller inte. Ju längre brännvidd desto mer kommer en liten skakning på kameran att förstoras upp. En annan faktor är slutartiden det finns en tumregel som säger att har man brännvidden x kan man handhålla den på slutartiden 1/x sekunder. Regeln utgår från att man har en småbildsstor sensor. Med nikons DX format blir det istället 1/(1.5*x). Regeln tillkom dock före antivibrationssystemens tid så har man ett objektiv med något sådant kan man kanske vinna ett steg eller två.

Sedan är det klart så att när ett objektiv blir så tungt att det är på gränsen för vad man klarar av att lyfta så blir man mera darrhänt. Jag skulle säga att gränsen för vad som går att handhålla ligger någonstans kring 500/4 (ca 5kg inkl hus) om man är stark och tränar på att hålla stilla, är man otränad kan redan en 70-200/2.8 (knappa 3 kg inkl hus) på längsta brännvidd utgöra ett problem. En annan faktor som spelar in är kamerahusets vikt och hur bra balans man får på optik och kamera. Ofta blir det enklare att hålla stilla med ett lite tyngre kamerahus. Att sitta ned eller ta stöd mot något bastant som t.ex. ett träd hjälper.

Jag har problem redan med 70-200/2.8 + TC20III, vid motsvarande 400 mm. Provade ett 400/2.8 i höstas och det är bara att glömma att handhålla.

Så svaret på din fråga är nog att du får välja att ...

- börja styrketräna nåt grymt för att handhålla ljusstarka teleobjektiv som väger multum

eller ...

- inse att ljussvagare är lättare att handhålla

eller ...

- bli vän med ditt stativ, ev. prova enbenstativ för att öka din rörlighet.

Canon 100-400 på 7D är det inga problem att handhålla, även om man efter en längre session kan drabbas av muskeltrötthet och darrningar i armen. Då är det bra att ta till ett enbensstativ.

Sigma 120-300/2,8 är tungt och har tyngdpunkten relativt långt fram. Går att handhålla för enstaka bilder men ingen längre stund.

Sigma 300-800 är omöjligt att handhålla, ens för enstaka knäpp. Mycket tungt, men det största problemet är att tyngden sitter långt fram.

Detta är alltså mina erfarenheter och gäller givetvis inte för alla. Vad jag förstår tycker t ex Omar att Canons nya 500 går utmärkt att handhålla ungefär hur länge som helst, men jag är inte alls säker på att jag håller med honom.

Ja, Nikon 400/2.8 är grymt tung, och känns väldigt framtungt. 200-400/4 fungerar om man tränar duktigt. Ska bli intressant att se hur Nikons nya 80-400 blir. Det kommer ju inte att väga mer än ett och ett halvt kilo och storleksmässigt vara ungefär som 70-200/2.8.

Hur som helst åtminstone enbensstativ är en bra ide, vid så här långa brännvidder

Teknik...

Även ganska tunga objektiv går att handhålla med rätt teknik. När jag fotar handhållet med mitt Sigma 150-500mm så använder jag samma teknik som när jag tävlade i stående luftgevärsskytte för massor av år sedan. Det är en sport som kräver en rejält stadig pose.
  1. Stå axelbrett med fötterna, vänster fot i fotoriktningen.
  2. Placera vänster armbåge på vänster höft. Man måste sjunka ihop lite med ryggen för att få rätt stöd med armbågen mot höftbenet.
  3. Rikta vänster underarm rakt upp och knyt handen.
  4. Balansera objektivets stativfot på vänster hands knogar. Att ha handske på vänsterhanden gör det lite bekvämare.

Hej.

Allt är relativt. Jag har fotat med både Canon 100-400 och nu med Canon 400 2.8 is som med kamerahus och batterigrepp väger 7 kg. Det fungerar men visst är det jobbigt för axlarna att gå runt med den i skogen samt i armarna efter ett tag.

Jag har nästan alltid med mig ett enbenstativ hängande för när jag ska stå stilla en längre stund.

Har du Canon så har ju 400 5.6 fått väldigt bra kritik och är ett lätt objektiv.

Tycker gränsen ligger runt 3kg.
Tyngre objektiv än så vill jag helst ha enbenare eller trebenare till.

Men, beror även på:
- Brännvidd
- Vilka slutartider man hamnar på
- Om objektivet har bildstabilisering
- Hur mycket vikt kamerahuset tillför
- Hur balanserat objektiv/kamera-kombon är

Och naturligtvis egna konditionen.

Jag har kört Nikon 300/2,8 handhållet med gott resultat (både manuella och moderna med VR), och också 500/4 VR fungerar att handhålla (stundvis). 400/2,8 och tyngre är värre oavsett stabilisering - stabiliseringen i dem är nog mest för att hjälpa till när man kör med enbensstativ.

Det går inte riktigt att jämföra supertelen med superzoomar, i och med att de senare oftast är mycket mycket lättare, men en Sigma 150-500 utan stabilisering är förstås inte så lätt att handhålla och göra skarpa bilder heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto