Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka är dina bästa fokusinställningar/-tips för rörliga motiv (Canon 7D)?

Produkter
(logga in för att koppla)

sneffy

Aktiv medlem
Hej!

Skulle vilja veta lite mer om vilka fokusinställningar och vilket tillvägagångssätt du har när du fotar rörliga motiv med en Canon 7D. Gärna information om vad som funkar bäst för dig vid motiv (ex fåglar) på lite längre håll men också vid tillfällen där man står närmare.

Tacksam för svar!
Stefan

Förutom AI Servo (givet) så föredrar jag normalt en vald punkt med hjälppunkter runtomkring. Du kan då flytta runt vilken punkt med joysticken som ska vara den centrala för att välja komposition.

Sen är det stor skillnad om du ska fota en fågel som flaxar med vingarna eller en bil. För fågeln behöver du en kort slutartid vilket troligen betyder att ISO ska höjas något/några steg. Fågel mot ljus himmel behöver överexponeras för att inte bli en mörk siluett medans samma flygande fågel mot skogsbakgrund e.dyl inte behöver det. Om du däremot fotar en åkande bil någorlunda från sidan så kan du med fördel nöja dig med en längre slutartid och panorera för att fokusera bilen och få oskärpa på bakgrunden. Då isoleras motivet vilket är snyggt enligt många. Kommer bilen framifrån så glöm panorering.

För ett springande barn skulle jag använda någon av punktgrupperna och hela tiden byta grupp (m joystick) för att styra gruppen mot huvudtrakten.

Det finns sedan ett antal prioritetsinställningar kring AI-servo i CFN - men dom har jag som främst hobbyist inte petat allt för mycket med då det mer är till för den som fotar EN speciell motivtyp. Då blir det nog relevant och hitraten kan ökas.

Problemet är att "rörliga motiv" kan vara så väldigt olika, att det är svårt att ge några generella råd. Inte ens om man begränsar sig till pippifåglar blir det lätt, för det finns olika stora fåglar på olika långt avstånd med olika motiv under olika belysningsförhållanden, och 7D har så många inställningar att man kan justera in den till snart sagt vad som helst, men på olika sätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto