Annons

Vilka Exifprogram anväder ni

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Är lite nyfiken på vilka program som ni använder att att läsa era exifdata med.
Då jag själv inte har funnit något som är lättarbetat o snabbt vore jag tacksam för tips. Skulle vilja läsa ut mer utav bildinformationen..
Mvh Björn

Jag använder IrfanView när jag tittar på bilder.
Det är snabbt och gratis. Man kommer enkelt åt exifdata genom tangenten E.
Funkar mycket bra om du vill gå in och kika på exif bild för bild.
Är du ute efter att ta ut statistik eller sortera dina bilder utifrån exif så finns det säkert särskilda (och dyra) program för det.

Vad är det du vill göra?

Normalt använder jag IMatch för att kategorisera mina bilder, den läser EXIF-data. Kostar dock en slant till skillnad från de andra jag använder och rekommenderar nedan.

Ska jag inspektera datat för en enskild bild och Windows "filegenskaper" inte är tillräcklig för mig så är ExifReader ett gratis och riktigt fint program.

Ska man göra statistik över ett antal bilder, baserat på EXIF-data, är ExposurePlot eller Wega2 fin-fina program.

Sen har jag väl ytterligare ett halvdussin som jag provat och använder någon enstaka gång, men med de ovan fixar jag det mesta.

Iofs finns program för kommandoraden som används ganska flitigt av mig, men jag vet inte om de är aktuella (exiv2, jhead mfl).

Det var ju några tips..
Jag skall ha det till att se på mina lyckade o dåliga bilder jag får till. För att kunna se vilke misstag jag gjort eller kameran. Tänkte att då vore det bra med exif datan. Så jag hade inte tänkt så avancerat användande, för jag har inte koll på detta just nu...

Ok. Om du kör Windows XP så är det enkelt i sådant fall. Jag brukar högerklicka på JPEG-bilden, välja "Egenskaper..." -> "Sammanfattning" -> "Avancerat >>"

Där ser du bländare och slutartid tex. Annars är som sagt ExifReader (eller IrfanView som jag också använder, mest som bildvisare dock) säkert något för dig, men det är dumt att gå över ån för vatten.

eldaren3 skrev:
Jag skall ha det till att se på mina lyckade o dåliga bilder jag får till. För att kunna se vilke misstag jag gjort eller kameran. Tänkte att då vore det bra med exif datan.
Då jag ser att du har Canon och därmed har tillgång till programmet, kan jag ju nämna att jag använder bland annat Canons Zoombrowser EX till just det.

Jag skall testa dessa
Canons Zoombrowser EX
ExifReader
IrfanView
Om du kör Windows XP så är det enkelt i sådant fall. Jag brukar högerklicka på JPEG-bilden, välja "Egenskaper..." -> "Sammanfattning" -> "Avancerat

När jag gör som ovan har jag för mig att jag inte kan se skärpa kontrast hud färg ...
Så dom andra programmen ska jag ge en chans ...

eldaren3 skrev:
När jag gör som ovan har jag för mig att jag inte kan se skärpa kontrast hud färg ...
Ok, jag trodde det var huvudsakligen bländare/slutartid du var intresserad av för att se hur bilden blev till, de andra inställningarna är ju "bara" hur kameran "efterbehandlar" bilderna innan den konverterar till JPEG (kör man RAW är de inte aktuella).

Men om du är intresserad av dessa parametrar också så får du ut åtminstone en del av dem med ExifReader. Vågar inte svara på om det funkar för alla kameramärkens EXIF-data.

Har testat med
ExifReader o det verkar funka ..
Jag vill testa lite olika inställningar på kameran för att se på bildkvalliten o då är det ju bra att kunna se hur jag har skärpt bilderna i efterhand...

exif på web-bilder

Det finns ett program som man kopplar till sin webläsare. Försöker surfa mig fram till det men hittar det ej.
Med detta program kan man läsa exif-data på bilder som ligger på webben. Direkt i webläsaren.
Någon som har länken till det programmet?

ANNONS
Götaplatsens Foto