Annons

vilka filer och mappar behövs i lightroomkatalogen?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hej! för ett tag sen så bytte jag från pc till mac. I samband med det så bytte jag från lightroom 4 till lightroom 5.
Jag är inte så väldigt duktig på datorer så jag krånglade en del med att få över allt till det nya systemet samt bytet till LR5. men till slut gick det :)

jag säkerhetskopierar alla bilder till en extern hårddisk. lägger även LRcat filen där samt backupmappen.

nu skulle jag säkerhetskopiera några bilder och fick syn på att jag har väldigt många olika LRcat filer. både från lr4 och lr5. samt version 1 och 2 av dom. Förstår inte riktigt. Jag vill veta vilka av filerna och mapparna jag behöver och om jag kan ta bort en del utan att det påverkar något.

och varför har det blivit så här? ska man inte bara ha två st totalt?

mvh andreas

Bilagor

• IMG_0013_2.jpg
    IMG_0013_2.jpg
    45.7 KB · Visningar: 93
Det är väl .lrdata och .lrcat som behövs?! Är inte 100% säker, så jag överlåter någon annan bekräfta detta...

Japp du har tre uppsättningar kataloger.

Först Lightroom 4 katalog
Lightroom 4 Catalog.lrcat -databasen från LR4.
Lightroom 4 Catalog Previews.lrdata -innehåller förhandsvisningar för LR4-katalogen. Den här filen kan du slänga.

Sen har du dina LR5 kataloger, två stycken. Båda två har oxå förhandsvisningsfil, ofta ganska stora. Dessa filer har ändelsen .lrdata

Vilken katalog du kör ser du i Lightroom-menyn -> Kataloginställningar…

Mitt råd är att spara alla .lrcat-filer, men släng de .lrdata-filer du inte använder.

Ett tips för att enklare se filerna i Finder: tryck ⌘+2 så visar du filerna som en lista, istället för ikoner!

Japp du har tre uppsättningar kataloger.

Först Lightroom 4 katalog
Lightroom 4 Catalog.lrcat -databasen från LR4.
Lightroom 4 Catalog Previews.lrdata -innehåller förhandsvisningar för LR4-katalogen. Den här filen kan du slänga.

Sen har du dina LR5 kataloger, två stycken. Båda två har oxå förhandsvisningsfil, ofta ganska stora. Dessa filer har ändelsen .lrdata

Vilken katalog du kör ser du i Lightroom-menyn -> Kataloginställningar…

Mitt råd är att spara alla .lrcat-filer, men släng de .lrdata-filer du inte använder.

Ett tips för att enklare se filerna i Finder: tryck ⌘+2 så visar du filerna som en lista, istället för ikoner!

Tack så mycket för ett bra svar .
då sparar jag LRcat från lr4 men kastar lrdata med förhandsvisningarna från lr4.

Jag tittade i kataloginställningen och där står det att jag använder LRcat5-2 katalogen.
innebär det att jag kan kasta LRcat5-1 ?

Varför har jag två st lrcat från lr5?

.lrcat-filer är databasfilen som innehåller allt du gjort i LR. Så den tycker jag du kan spara alla tre kopior. De tar oftast inte så mycket plats. Däremot .lrdata-filen, den kan vara mycket stor. Kolla så får du se. Markera en fil och tryck ⌘ + I (för Info).

Skälet till att du har två 5:eek:r kan jag bara spekulera i, men nånting skett en extra gång.
Tex en extra uppgradering av katalogen.
http://www.flickr.com/photos/58200221@N06/9717585164/
5-2 är antagligen en kopia av 5.

ok nej jag vet inte heller faktiskt. måste ha blivit i samband med att jag bytte från pc till mac.
hur som helst så är det väl bara EN st lrcat och en lrdata som jag använder , alltså lrcat5-2 och lrdata5-2
dom andra kan jag ju lägga i en annan mapp så det inte ser så rörigt ut.
kan ju vara bra att ha ifall något skulle hända eller bli fel, så finns dom i alla fall :)

Det gör ju inget om dom ligger i en egen mapp i ena hörnet av hårddisken :)

Precis, bara en lrcat + lrdata som används.

De lrdata du inte använder kan du tryggt radera, då dessa kan återskapas av lrcat + bilderna.
Likaså är det lrcat plus bildfilerna som du behöver säkerhetskopiera.

Vill du kan du dubbelklicka på en lrcat-fil i Finder och öppna katalogen för att kontrollera vad den innehåller, utan att den för den skull skulle kunna påverka en annan lrcat.

ANNONS
Götaplatsens Foto