Annons

Vilka Inställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)
666 skrev:
Jag har också en nyköpt D50. Jag riggade upp en orange och en vit pappskiva framför min till grisrosa solblekta röda bil, som stod på en grön gräsmatta framför mitt faluröda hus med blå dörr, i starkt solsken.

Sedan provade jag alla 3 RGB-lägen med vitbalans inställd på auto och på sol. Inställningarna skrev jag på den vita pappskivan.

I går hämtade jag pappersbilderna på fotoaffären.

Mkt lärorikt! Med vissa inställningar ser bilen nylackad ut.....

ADOBE och sol blev bäst.
Nikon gillar färg... Nu ska jag försöka lära mig att dämpa färgerna, jag är inte så förtjust i neon...
Jag vill få så bra 11x15 kopior som möjligt direkt ur kameran, jag vill inte vara tvungen att "fixa" varje bild i datorn. Det intresserar mig inte och tar för mkt tid.

Givetvis har man bättre kontroll i RAW, men det är för mkt mecka och jag har inte kunskapen, ännu.

JL 666

Om du vill ha full kontroll på jpg-filerna ur kameran kan du lägga in en egen kontrastkurva i kameran, det finns flera att ladda ner eller så kan du skapa en egen. Jag fick mycket snygga filer ur min D70 på det sättet.

Kjell och Janne,

"och min kamera kan inte spara i både RAW och JPEG."

D50 klarar alldeles utmärkt att spara både en Raw och en JPG av samma exponering. Jag använder ofta denna inställning (även om det tar mer plats) för att snabbt kunna bedöma bilden eller använda den (jpg) om det behövs. Jag har då alltid också kvar en Raw om jag vill behandla en bild lite mer.

Personligen föredrar jag att använda Rawshooter framför Adobes variant av rawkonverterare.

F.ö riktigt bra dansbilder Kjell. Jag vet hur svårt det är. Jag hade dock använt bländarprioritet för att få så korta slutartider som möjligt. Du har dock lyckats väldigt bra med exponeringen.

//Patrik

Med D50 kan man endast välja RAW + Jpeg Basic, vilka är rejält komprimerade Jpeg. Vill man ha både RAW + Jpeg räcker det dock med RAW, då en Jpeg i ungefär samma storlek som Jpeg Basic ligger inbäddad i RAW-filen. Man "extraherar" dessa Jpeg med ett program man kan ladda ned. Jag fick denna länk i en annan tråd.

http://drchung.new21.net/previewextractor/

Snabbt går det också.

Hedlunda skrev:
Kjell och Janne,

"och min kamera kan inte spara i både RAW och JPEG."

D50 klarar alldeles utmärkt att spara både en Raw och en JPG av samma exponering. Jag använder ofta denna inställning (även om det tar mer plats) för att snabbt kunna bedöma bilden eller använda den (jpg) om det behövs. Jag har då alltid också kvar en Raw om jag vill behandla en bild lite mer.

Personligen föredrar jag att använda Rawshooter framför Adobes variant av rawkonverterare.

F.ö riktigt bra dansbilder Kjell. Jag vet hur svårt det är. Jag hade dock använt bländarprioritet för att få så korta slutartider som möjligt. Du har dock lyckats väldigt bra med exponeringen.

//Patrik
Jag har inte satt mej in i RAW världen ännu men ska försöka lära mej det. Just nu har jag fullt upp med attt lära mej kameran och dess finnesser. Jag ska tänka på att använda bländarprioritet nästa gång. Tack för kommentarerna på bilderna Mvh Kjelle

Jag skrev att jag vill ha 11x15 pappers kopior, men det blir ju 10x15. Tro inte på allt dom säger när man lämnar in för kopiering.
11x15 stämmer på många kompakter, men inte D50, det är fel proportioner, bilderna beskärs. Det kom jag på av en slump, hade skickat samma bilder till två olika labb för att se ev. skilnad på färger etc, men den största upptäckten var att fotoaffären rekomenderat fel format!!

JL

scenbilden är en svår konst, ibland är ljuset riktigt skit ur fotosynpunkt.

Ett bra tips är snabba normal objektiv (50mm) och spotmät i ansiktet.

ANNONS