Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka kommer att köpa 5d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Vad tror ni om nya 5d?

Kommer hobby/amatör fotografen sälja sina "gamla" kameror för att byta upp sig till en 5d?. Tänker på hysterin som var när 20d kom och "alla" skulle sälja sina 10d. Blir det samma sak nu?
Då var det kanske värt att sälja med tanke på att priset på 10/20d var ganska lika.. men att nu sälja sin 20d och lägga till ytterligare 20 000 kr....

Har personligen svårt att se vilka som är villiga att lägga ut 32 000 (hus+grepp) för att få lite mer pixlar och en fullstor sensor plus att den (enl cyberphoto) bara tar 3 bps mot 20d:s 5 bps. Nu när nästan alla fotar digitalt så kan man se att väldigt många även börjar intressera sig för djur/sport/action foto och då kommer man ju inte långt med 3 bps.

men smaken är som baken =)

Vilka kommer att köpa?

FouFoto skrev:
Förutom vädertåligheten - vad motiverar en beg. 1Ds mot en ny 5d?

Inte mycket.... De som vill bli av med sina 1Ds får nog vara beredda att gå ner kraftigt i pris.. När man nu får en 5D, med bättre prestanda för 32000:- så känns det helt fel att ge lika mycket för en begagnad 1Ds..

Jag skulle tro att det tar några månader till innan ägarna inser detta..

Det är ju fortfarande en mycket bra kamera, men som sagt, det är nog lite överpris på begmarknaden iom 5Ds intåg.

Bästa motiveringen av blocketannonserna är nog:

Kostade 64000 ny, säljes nu för futtiga 32000...

Bryr en köpare sig om vad något kostade nytt?

Kan nog lägga till att ett antal "måste ha det senaste" kommer att köpa kameran. Håller med Thom, tror att det blir en succé. [/B][/QUOTE]

Ja det stämmer nog.. dom kommer alltid att finnas =)

RolandM skrev:
Förmodligen ingenting, om nu inte ett vertikalögrepp kan väderas som ett skallkrav.

Om man plåtar i studio kan jag förstå det.. men tar man med en 20d i skogen så känns den väldig plastig, för att inte tala om vert greppet som gick sönder på min kamera efter bara nån vecka.

Nicklas

FouFoto skrev:
Liten rättelse: 29995:- på www.cyberphoto.se.
Förmodligen ännu billigare via Tyskland.

/Thomas

Snart får vi nog se 1Ds kring 20000:- Många fotografer vill nog byta ut sin pansarvagn mot denna smäckra skapelse.

Jag skulle inte ge mer än 15000:- för en 1Ds som säkert gått många bilder, när 5D kommer att kunna fås för ca: 25000:-

Begagnatmarknaden kommer att se bra ut för spekulanter....

Jeppe skrev:
Inte mycket.... De som vill bli av med sina 1Ds får nog vara beredda att gå ner kraftigt i pris.. När man nu får en 5D, med bättre prestanda för 32000:- så känns det helt fel att ge lika mycket för en begagnad 1Ds..

Jag skulle tro att det tar några månader till innan ägarna inser detta..

Det är ju fortfarande en mycket bra kamera, men som sagt, det är nog lite överpris på begmarknaden iom 5Ds intåg.

Bästa motiveringen av blocketannonserna är nog:

Kostade 64000 ny, säljes nu för futtiga 32000...

Bryr en köpare sig om vad något kostade nytt?

Helt rätt.. att den kostade 64 000 ny är inte värt mycket..

Skulle personligen inte köpa en beg 1ds.. men inte heller en ny 5d då 3 bps är på tok för långsamt.

Nicklas

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto