Annons

Vilka nordiska youtubers följer ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte just att jag i princip inte tittar på några, men Dani Connor har jag faktiskt tittat på. Fast svensk är väl lite av en defintionsfråga eftersom hon egentligen är britt, även om hon köpte ett hus i norra Sverige förra året och innan dess väl hade hyrt en period.

Annars är det nog bara Mattias Burling (som kör på engelska) som jag på rak arm kan komma på att jag tittar på ibland.
Svensk
Det lämnar jag till frågeställaren att avgöra. Det är helt och hållet till honom mitt svar är riktat. Journalister/skribenter brukar ha ett öppet sinne. 🙂
Absolut, vi välkomnar all input. :)
 

jens_a

Aktiv medlem
Mads Peder Iversen tycker jag har många bra videoer om landskapsfotografi. Peter Lindgren är bra, mycket om Sony, vilket jag också använder. Annars har Steve O'Nions från England många bra (och lugnande! IMO) videos - analogt. fotografi. Finska Peter Forsgård och Matti Sulanto har en del bra videor. Mycket "Gear talk" men också bra info om basic fotografi. Och från Norge; Andyax, kanal om filmmaking.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mads Peder Iversen tycker jag har många bra videoer om landskapsfotografi. Peter Lindgren är bra, mycket om Sony, vilket jag också använder. Annars har Steve O'Nions från England många bra (och lugnande! IMO) videos - analogt. fotografi. Finska Peter Forsgård och Matti Sulanto har en del bra videor. Mycket "Gear talk" men också bra info om basic fotografi. Och från Norge; Andyax, kanal om filmmaking.
Tack för info Conny W och Jens!
Ska följa ert spår en bit.
 

Lord G

Medlem
Måste nämna photography Online. Den är inte nordisk som efterfrågades utan är skotsk och inte heller en enskild youtuber, mer ett tips! Jag tror de producerar 2 avsnitt på ca 30-40 min i månaden. Mycket proffsigt Och sevärt för både nybörjare och erfarna fotografer. Det är som ett tv-program med presentatör. De går igenom utrustning, tips hur man fotograferar landskap,djur, bildbehandling, komposition, kläder m.m Visar fina fotoställen kring Isle of Skye m.m. Har ca 50 000 prenumeranter men borde ha många fler!
Drivs av ett gäng proffsfotografer MC2 photoggraphy. De har en hemsida också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Måste nämna photography Online. Den är inte nordisk som efterfrågades utan är skotsk och inte heller en enskild youtuber, mer ett tips! Jag tror de producerar 2 avsnitt på ca 30-40 min i månaden. Mycket proffsigt Och sevärt för både nybörjare och erfarna fotografer. Det är som ett tv-program med presentatör. De går igenom utrustning, tips hur man fotograferar landskap,djur, bildbehandling, komposition, kläder m.m Visar fina fotoställen kring Isle of Skye m.m. Har ca 50 000 prenumeranter men borde ha många fler!
Drivs av ett gäng proffsfotografer MC2 photoggraphy. De har en hemsida också.
Jag kollade Photography Online lite och tack för tipset! Verkar väldigt kunnigt och inte minst är det välgjort. Har sparat en länk nu :) Enda plumpen är väl denna Squarespace-reklam som man sett till leda hos Tony Northrup för länge sedan och som mest gjort att jag slutat se på honom.

Jag bryr mig f.ö. inte ett dugg om ifall det är nordiskt eller inte och föredrar nog engelskspråkiga program egentligen. Jag kör både datorer och kameror med engelskt gränssnitt sedan decennier tillbaka helt enkelt för att svenskan är ett så hopplöst litet språkområde att det är praktiskt hopplöst att referera till i tekniska sammanhang. Nästan all intressant fototeknikinfo för mig är på engelska idag. Jag märker även mina bilder med XMP-metadata på engelska. Den andel på Internet som kan svenska är en piss i Nilen.

För mig faller dessa youtube-källor i två huvudgrupper:

Den första representerar exv. Mark Galer som ju är Sony -evangelist och han är viktig för många Sony-fotografer som inte kan eller orkar läsa men även för andra. Hans förtjänst är att han ofta tar upp funktioner som Sony ofta misslyckats med att upplysa oss om att de finns, han beskriver varför de finns och hur de är tänkta att användas på bästa sätt. Jag har själv helt ändrat mitt sätt att fotografera generellt efter att ha sett en del av hans videos. Galer är den enda Youtube-gubben jag kan säga att jag faktiskt följer.

Den andra stora gruppen som egentligen borde vara mer intressant är videos kring faktisk tillämpning av fotografisk teknik - själva hantverket, men jag läser nästan hellre böcker om det och ser på exempelbilder i print än att se på videos.

I övrigt är det säkert inte fel om det finns någon som kan ta sig an att aggregera info om intressanta nordiska fotoämnes-youtubers för chansen att jag annars skulle intressera mig för dem är nog nästan obefintlig eftersom jag ju valt att vända mig mot det engelska på nätet istället. Fotosidan är nog i princip allt jag läser och skriver på på svenska kring foto tyvärr.
 
Senast ändrad:

netstorm

Aktiv medlem
Andyax - En helt annan typ av videor än övriga som nämnts. Han började för runt 10 år sedan med de "vanliga" videotipsen för att sedan starta ett produktionsbolag med flera anställda. I videorna får man följa företagets vardag om deras senaste projekt, renovering av kontoret, hur de hushåller med pengarna, anställer och väldigt mycket behind the scenes. Extremt hög produktionskvalité så det är i princip en månad mellan videorna.

 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
YouTubes outgrundliga algoritmer började föreslå videos för mig med utlänningar som köper stugor i Sverige (rätt många visar det sig!)

Dani Connor var en av dem - inriktad på naturfoto, speciellt ekorrar - på en ganska "normal" nivå, jag tyckte det var små trevliga filmer så det blev prenumeration. Hon är inte nordisk iofs men stugan är i Skellefteåtrakten tror jag.

Inget avancerat fotosnack etc, mer en influencer som kan locka fler att börja fotografera djur och natur i närmiljön - där ju de flesta börjar sin naturfotobana.

 

Third eye

Aktiv medlem
Läste frågan och finner det inte alls svårt att hålla mig till ämnet.
Morten Hilmer, gillar det idoga prestationen för att få bilden mer än själva bilderna.
Olle Nilsson, en skön snubbe att följa som syns för sällan på tuben.
Peter Lindgren, egentligen inte fotograf men pryligt kul kreatör som glr som han vill.
Jonna Jinton, visuell berättare som skapar media med mer känsla än vilken "jag följer inte youtubers, de tillför mig inget"-snubbe som helst.
Mads Peter Iversen, har du sett ett Youtube-inlägg så har du sett alla, otroligt enformig men bländar med sköna bilder ibland.
Matti Haapoja, mediakreatör som ibland har bra reviews av kameror.
Dessa är de enda Nordiska kreatörer jag följer, och inte nödvändigtvis för bildens skull.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Andyax - En helt annan typ av videor än övriga som nämnts. Han började för runt 10 år sedan med de "vanliga" videotipsen för att sedan starta ett produktionsbolag med flera anställda. I videorna får man följa företagets vardag om deras senaste projekt, renovering av kontoret, hur de hushåller med pengarna, anställer och väldigt mycket behind the scenes. Extremt hög produktionskvalité så det är i princip en månad mellan videorna.

Men utveckalas inte han också då bara till att bli en av alla andra som försöker överleva som någon form av livsstilsibfluenser? Behöver vi fler spdana?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Läste frågan och finner det inte alls svårt att hålla mig till ämnet.
Morten Hilmer, gillar det idoga prestationen för att få bilden mer än själva bilderna.
Olle Nilsson, en skön snubbe att följa som syns för sällan på tuben.
Peter Lindgren, egentligen inte fotograf men pryligt kul kreatör som glr som han vill.
Jonna Jinton, visuell berättare som skapar media med mer känsla än vilken "jag följer inte youtubers, de tillför mig inget"-snubbe som helst.
Mads Peter Iversen, har du sett ett Youtube-inlägg så har du sett alla, otroligt enformig men bländar med sköna bilder ibland.
Matti Haapoja, mediakreatör som ibland har bra reviews av kameror.
Dessa är de enda Nordiska kreatörer jag följer, och inte nödvändigtvis för bildens skull.
Eftersom definitionen främst förefaller vara att de vistas i Norden, utifrån svar på mitt tidigare inlägg, så faller nog Matti Haapoja bort även om han ursprungligen är från Finland.
 

Third eye

Aktiv medlem
Eftersom definitionen främst förefaller vara att de vistas i Norden, utifrån svar på mitt tidigare inlägg, så faller nog Matti Haapoja bort även om han ursprungligen är från Finland.
Vistas ofta i de nordiska länderna länderna, talar ofta om de nordiska länderna, finsk medborgare och fick sin uppstart att på förfrågan från Visitnorway resa runt och dokumentera pärlor i Norge.
Funkar flr mig och funkar det inte för TS så sållar han garanterat bort det.
 
ANNONS