Annons

vilka objektiv bör man ha i sin kameraväska?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är väl 16-85/3,5-5,6 VR bra, men är det så stor skillnad mellan den och 18-105 för att kunna motivera prisskillnanden? Angående plast/metall: jag har aldrig hört talas om någon som haft några som helst bekymmer utav att dessa delar varit gjorda av plast (mer än att det känns mindre "proffsigt").

Var bara tvungen att svara på det här. Kan säga att mitt 18-105 gick sönder just i plastbajonetten. Och det var verkligen inte med någon extrem situation (en tappad kameraväska från låg höjd). Jag kommer aldrig köpa ett objektiv med plastbajonett igen iallafall. Däremot tycker jag att det är ett prisvärt allroundobjektiv särskilt rent optiskt.
 
Självklart...det är ju för bövelen kamerasystem där det är avsett att byta objektiv titt som tätt. Klart som korvspad då att bajonetten skall vara i metall. Plastbajonett kan vara OK på ett lätt och i övrigt plastigt objektiv som skall sitta på huset hela tiden...så OK...vill man bara ha enbart en 18-105:a som sitter på huset hela tiden...då går det väl an. Men annars...leksak!
 
Personligen anser jag att det objektiv du har ÄR mångsidigt tillika mångas favorit. Varför jag anser det:
Du kan få väldigt kort skärpedjup med så stor bländare f/1.8
Denna stora bländare föenklar fotograferande under dåliga ljusförhållande (ofta innomhus) då den kan släppa in mycket ljus
Den är liten och lätt
Generellt så är fasta objektiv SKARPA (Du kommer formodligen se skillnad gämfört med en billigare zoom)
Zooma... det går alldeles utmärkt att göra med fötterna ; ) (Nej, jag vet att det inte alltid fungerar). Men av egen erfarenhet så blir jag mer kreativ med ett fast objektiv, det tvingar mig att röra mig runt mitt motiv, hitta nya vinklar osv.
Kraftiga vidvinkel eller teleobjektiv "förvränger" bilderna på ett eller annat sätt (vilket iofs ibland kan vara väldigt roligt) medans ditt motsvarar ungefär vad ögat ser.

Mina egna personliga favoriter som oftast sitter på mina kameror är:

Canon 50mm / 1.8
vilket ungefär motsvarar ditt 35mm då jag har en större sensor i min kamera. På önskelistan står ett 50/1.2 eller 1.4 då de ger ännu större möjligheter att styra skärpedjup, de är ytterligare lite skarpare och underlättar fotograferande i dunklare mijöer.
Detta använder jag som allround, fick jag BARA ha 1 objektiv så skulle det vara detta.

Canon 70-200/4
Skarpt!!
Snabb autofokus
Utmärkt porträttobjketiv
Lätt (för att vara telezoom)
Hyffsat ljusstarkt förhållande till vikten
Utmärkt alround objektiv

Nu har jag andra objektiv och använder naturligtvis fler, när jag skall ta specifika bilder.
Tex. 17-35 för landskapsbilder, stadsvyer, interiörbilder
100 mm Macro för närbilder
300-400 Tele för fågelfoto/natur/djurbilder när man INTE KAN komma tillräckligt nära

Ok! Ja, jag ska lugna mig ett tag och känna mig för har jag förstått!:) Jag ska gå en utbldning och fick tipset av min blivande lärare att börja med det här objektivet. Tack snälla för ditt svar!
 
Jo, jag förstår att du är nybörjare. Dels genom din text och framförallt på de konstigt ställda frågorna.

Nej, du är inte på fel plats.

Nej jag skryter inte.

Nej jag trycker inte ner och jag är inte spydig.
Ja, jag kan förstå att mitt svar kan verka provocerande.
Jag står fortfarande för mitt uttalande om att du inte bör köpa ngt när du inte förstår vad det är du håller på at köpa. Men visst det är dina pengar.

och jag är VÄLDIGT nyfiken på vilket sätt som var och en av Tigerjohan, dumbo, jelu1661, djsteffo har lyckats hjälpa dig att förstå dina behov. Du får gärna förklara det.

Jag kan väl ge en liten hjälp genom:
http://www.tamron-usa.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

Här kan man se effekten av olika brännvidder. Och i vissa fall drabbas av ha-begär.

Det man INTE kan genom att använda simulatorn är att skapa en känsla av vad just DU behöver och vad DU gillar.

Det finns också någon kamerasimulator på nätet där man ganska enkelt kan lära sig förstå sambandet mellan tid, bländare & ISO. Någon annan kanske kan hjälpa dig dit.
Jag har för mig att exempelbilden är en rad med taxar.

Det är lite som rubriken Emmelie döpte den här tråden till.
Det är ungefär som att be en försäljare att förklara vilken bil jag behöver i mitt garage. Hur skall försäljaren veta det?

kanske vi nybörjare ställer konstiga frågor, om ett år kanske jag förstår att det här var en "konstig" fråga. Men jag var ute efter att få höra vad ni erfarna fotografer använder för objektiv för att man är så ivrig på att lära sig som entusiastisk nybörjare! Jag har iallafall fått många bra svar från många trots mina "konstiga" frågor! Jag har förut lärt mig att det finns inga dumma frågor och bättre att fråga för mycket än för lite!
 
kanske vi nybörjare ställer konstiga frågor, om ett år kanske jag förstår att det här var en "konstig" fråga. Men jag var ute efter att få höra vad ni erfarna fotografer använder för objektiv för att man är så ivrig på att lära sig som entusiastisk nybörjare! Jag har iallafall fått många bra svar från många trots mina "konstiga" frågor! Jag har förut lärt mig att det finns inga dumma frågor och bättre att fråga för mycket än för lite!

Nja...

Det här är ju ett internetforum, och det befolkas till stor del av prylbögar, eftersom foto till stor del drar till sig personer med samlargen eller kanske rentav skapar begär efter prylar, prylar, prylar. Också din fråga är ju ett uttryck för det. Och svaren som du får kommer så klart från en massa olika håll, där folk har olika lång erfarenhet, men också olika inriktning på sin egen fotografering.

"Kitobjektivet" som säljs med många kameror är just ett universellt objektiv. Det duger till det mesta, och många behöver inte något annat objektiv. Det är först när man upptäcker svagheter, när man ser att det är något som man inte kan göra med kitobjektivet och som man skulle vilja göra, som det finns orsak att fråga vad man i så fall behöver. En kameraväska behöver inte fyllas med objektiv; många av oss som har flera objektiv tar bara med oss ett eller kanske två när vi går ut, eftersom man inte behöver ha allihop med sig varje gång. Om jag går ut för att fotografera blommor, så tar jag med mig ett objektiv som är bra för närbilder. De flesta kitobjektiv duger ganska bra till det. Nikons kommer till 28 cm från sensorplanet vid alla brännvidder; det räcker för blommorna i trädgården.

Så kameratillverkarna skickar med 18-55 just för att det är en bra kompromiss, när man väger samman pris, storlek, vikt och prestanda. Det täcker i stort sett allt, och många av oss behöver aldrig mer. Det är när man upptäcker att man saknar något, när man vill ha en möjlighet som det objektivet inte täcker, som det är dags att ställa frågan: "Vilket objektiv, eller annat tillbehör behöver jag, och vilken strategi eller teknik kan jag använda för att ta såna bilder som jag vill ha?"
 
Nja...

Det här är ju ett internetforum, och det befolkas till stor del av prylbögar, eftersom foto till stor del drar till sig personer med samlargen eller kanske rentav skapar begär efter prylar, prylar, prylar. Också din fråga är ju ett uttryck för det. Och svaren som du får kommer så klart från en massa olika håll, där folk har olika lång erfarenhet, men också olika inriktning på sin egen fotografering.

"Kitobjektivet" som säljs med många kameror är just ett universellt objektiv. Det duger till det mesta, och många behöver inte något annat objektiv. Det är först när man upptäcker svagheter, när man ser att det är något som man inte kan göra med kitobjektivet och som man skulle vilja göra, som det finns orsak att fråga vad man i så fall behöver. En kameraväska behöver inte fyllas med objektiv; många av oss som har flera objektiv tar bara med oss ett eller kanske två när vi går ut, eftersom man inte behöver ha allihop med sig varje gång. Om jag går ut för att fotografera blommor, så tar jag med mig ett objektiv som är bra för närbilder. De flesta kitobjektiv duger ganska bra till det. Nikons kommer till 28 cm från sensorplanet vid alla brännvidder; det räcker för blommorna i trädgården.

Så kameratillverkarna skickar med 18-55 just för att det är en bra kompromiss, när man väger samman pris, storlek, vikt och prestanda. Det täcker i stort sett allt, och många av oss behöver aldrig mer. Det är när man upptäcker att man saknar något, när man vill ha en möjlighet som det objektivet inte täcker, som det är dags att ställa frågan: "Vilket objektiv, eller annat tillbehör behöver jag, och vilken strategi eller teknik kan jag använda för att ta såna bilder som jag vill ha?"

jasså. ja tänk så vi alla uppfattar samma text på olika sätt! Skulle i.o.f säkert bli en foto-prylbög om jag hade råd:) Men då får jag nog byta hobby till bokmärks-samling istället...Det är ju inga billiga grejer det här! Därför jag inte köpt sån här kamera tidigare!
Jag ska lugna mig ett tag och se vad jag kommer få för behov av objektiv i framtiden:)
Har iallafall fått många bra tips tycker jag!
 
jasså. ja tänk så vi alla uppfattar samma text på olika sätt! Skulle i.o.f säkert bli en foto-prylbög om jag hade råd:) Men då får jag nog byta hobby till bokmärks-samling istället...Det är ju inga billiga grejer det här! Därför jag inte köpt sån här kamera tidigare!
Jag ska lugna mig ett tag och se vad jag kommer få för behov av objektiv i framtiden:)
Har iallafall fått många bra tips tycker jag!

Ja, frågan var ju knappast särskilt specifik, och många av svaren är ju såna som tyder på prylsamlande. När man slänger ur sig en fråga utan att ange någon slags riktmärke om vad man ska använda grejerna till, och senare svara "allmän användning", då är det ju inte konstigt om svaren varierar beroende på hur den som svarar tänker.

Och som frågan var ställd handlade den inte på något sätt om fotografering, utan om prylar och ingenting annat:

vilka objektiv bör man ha i sin kameraväska?
Har en Nikon d300s. Behöver era tips och åsikter vilka objektiv jag bör satsa på.

Så eftersom det inte är en fråga om foto, kan jag inte tolka det på annat sätt än att det handlar om att bygga upp någon slags samling.
 
Ja, frågan var ju knappast särskilt specifik, och många av svaren är ju såna som tyder på prylsamlande. När man slänger ur sig en fråga utan att ange någon slags riktmärke om vad man ska använda grejerna till, och senare svara "allmän användning", då är det ju inte konstigt om svaren varierar beroende på hur den som svarar tänker.

Och som frågan var ställd handlade den inte på något sätt om fotografering, utan om prylar och ingenting annat:



Så eftersom det inte är en fråga om foto, kan jag inte tolka det på annat sätt än att det handlar om att bygga upp någon slags samling.
tack Urban
Tydligare än så kan det inte förklaras.
 
Jag tycker du har rätt i din ideolgi.

Själva frågan är inte konstig men den är konstigt uttryckt i sitt väldigt breda sammanhang.

Det bästa svaren har du nog fått från Urban och inlägg nr2.

Ok. jag förstår hur ni menar! Såhär är det att jag som korkad nybörjare inte trodde att ett objektiv räcker för att täcka alla situaioner jag tänker mig att jag kommer att fota. Därför var tanken från mig att få tips för att SLIPPA köpa onödiga grejer som jag inte kommer ha användning av. Därför frågade jag för att jag trodde att de fanns några objekiv som kanske var mer användbara till "vardags" och för att kunna fota så många olika saker/siuationer som möjlig efersom jag INTE har råd att köpa så mycket! Men nu har jag förståt att frågan ine är så enkel att besvara och att jag kan lugna mig och se om mitt nuvarande objektiv räcker till för mina behov.
Ska inte besvära er med mina korkade frågor något mer utan kommer att ta reda på dom på något annat sätt!
 
Jag tycker inte alls att du ska känna att dina frågor är korkade.
Det är väldigt lätt hänt att man känner att man måste ha en massa saker. Det råder en köphets som heter duga i fotovärlden. Kolla bara reklamen "byt objektiv, ändra storyn" eller vad de säger för dumheter, och läser man en del av diskussionerna på det här forumet kan man lätt tro att man måste lägga en årslön på sin utrustning för att överhuvudtaget kunna ta en bild.
 
Ok. jag förstår hur ni menar! Såhär är det att jag som korkad nybörjare inte trodde att ett objektiv räcker för att täcka alla situaioner jag tänker mig att jag kommer att fota.

En normalzoom att komplettera din 35:a med räcker långt. Med en dylik zoom är du lite mer flexibel än med ett fast objektiv och har allt från hyfsad vidvinkel till kort/medium tele.
Vad man ska välja för normalzoom beror såklart på budget. I det lite billigare segmentet finns tex Nikon 18-55VR eller 18-105 som är vettiga. De är inte så ljusstarka men har bildstabilisering som hjälper lite om inte motivet är rörligt. Su har ju då din 35:a att luta dig tillbaka på om du behöver kortare tider.
Sedan finns det ju även något ljusstarkare normalzoomar som inte är SÅ blodigt dyra, som tex Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8 båda två finns motsvarande med bildstabilisering åxå. Sedan finns Nikons egen 17-55/2.8 som är ett mycket bra objektiv men ganska stort och tungt och inte särskilt prisvärd om man inte kan hitta en begagnad för ett bra pris.
Jag hade valt Nikon 18-105 eller Sigma 18-50/2.8, beroende på om du prioriterar ljusstyrka eller zoomomfång.
 
Såhär är det att jag som korkad nybörjare inte trodde att ett objektiv räcker för att täcka alla situaioner jag tänker mig att jag kommer att fota. Därför var tanken från mig att få tips för att SLIPPA köpa onödiga grejer som jag inte kommer ha användning av. Därför frågade jag för att jag trodde att de fanns några objekiv som kanske var mer användbara till "vardags" och för att kunna fota så många olika saker/siuationer som möjlig efersom jag INTE har råd att köpa så mycket! Men nu har jag förståt att frågan ine är så enkel att besvara och att jag kan lugna mig och se om mitt nuvarande objektiv räcker till för mina behov.
Ska inte besvära er med mina korkade frågor något mer utan kommer att ta reda på dom på något annat sätt!
Jag har aldrig använt ordet korkat på ngt sätt.

Tvärtom är din insikt klok:
"Men nu har jag förståt att frågan ine är så enkel att besvara och att jag kan lugna mig och se om mitt nuvarande objektiv räcker till för mina behov."
 
Jag tycker inte alls att du ska känna att dina frågor är korkade.
Det är väldigt lätt hänt att man känner att man måste ha en massa saker. Det råder en köphets som heter duga i fotovärlden. Kolla bara reklamen "byt objektiv, ändra storyn" eller vad de säger för dumheter, och läser man en del av diskussionerna på det här forumet kan man lätt tro att man måste lägga en årslön på sin utrustning för att överhuvudtaget kunna ta en bild.

Ja så är det väl! Därför tror man ju att man MÅSTE ha en viss utrustning för att kunna lära sig fotografera på riktigt! När man som jag inte vet. Tack! Du förstår mig!:)
 
En normalzoom att komplettera din 35:a med räcker långt. Med en dylik zoom är du lite mer flexibel än med ett fast objektiv och har allt från hyfsad vidvinkel till kort/medium tele.
Vad man ska välja för normalzoom beror såklart på budget. I det lite billigare segmentet finns tex Nikon 18-55VR eller 18-105 som är vettiga. De är inte så ljusstarka men har bildstabilisering som hjälper lite om inte motivet är rörligt. Su har ju då din 35:a att luta dig tillbaka på om du behöver kortare tider.
Sedan finns det ju även något ljusstarkare normalzoomar som inte är SÅ blodigt dyra, som tex Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8 båda två finns motsvarande med bildstabilisering åxå. Sedan finns Nikons egen 17-55/2.8 som är ett mycket bra objektiv men ganska stort och tungt och inte särskilt prisvärd om man inte kan hitta en begagnad för ett bra pris.
Jag hade valt Nikon 18-105 eller Sigma 18-50/2.8, beroende på om du prioriterar ljusstyrka eller zoomomfång.

Jag tror att jag kommer ha mer nytta av ett ljusstarkare objektiv! Så då låter det ju som en Sigma 18-50/2.8 kan vara något att tänka på! (om jg nu har förstått rätt:))
Tack snälla för ett trevligt och bra svar!!!!!
 
Jag har aldrig använt ordet korkat på ngt sätt.

Tvärtom är din insikt klok:
"Men nu har jag förståt att frågan ine är så enkel att besvara och att jag kan lugna mig och se om mitt nuvarande objektiv räcker till för mina behov."

Precis som du tolkar mig på ditt sätt så tolkar jag ditt sätt att skriva som att du tycker jag är korkad! Jag förstår hur du tänker, men man kan ju uttrycka sig på olika sätt och ändå få fram budskapet. Jag är med på hur du tänker men hade önskat att du kunde förmedla det på ett lite"snällare mot nybörjare" sätt.
 
Jag tror att jag kommer ha mer nytta av ett ljusstarkare objektiv! Så då låter det ju som en Sigma 18-50/2.8 kan vara något att tänka på! (om jg nu har förstått rätt:))
Tack snälla för ett trevligt och bra svar!!!!!

Ett tips är att kolla på tradera, ligger ett sigma 18-50/2.8 för 1500 kr just nu :)

Att döma av dina foto du lagt upp här så verkar du föredra porträtt foto, så du kanske skulle spana in ett som är lite mer framtaget för just porträtt. Finns ett gäng trådar om det ämnet på denna sidan att läsa igenom.

Lycka till med dina inköp.
 
Precis som du tolkar mig på ditt sätt så tolkar jag ditt sätt att skriva som att du tycker jag är korkad! Jag förstår hur du tänker, men man kan ju uttrycka sig på olika sätt och ändå få fram budskapet. Jag är med på hur du tänker men hade önskat att du kunde förmedla det på ett lite"snällare mot nybörjare" sätt.
Good point!

Gillar du sökarens ljushet med ditt 35/1,8?
Om svaret är ja, köp ingen zoom mörkare än 2,8. Men sen var det det där med ekonomi...
 
Ett tips är att kolla på tradera, ligger ett sigma 18-50/2.8 för 1500 kr just nu :)

Att döma av dina foto du lagt upp här så verkar du föredra porträtt foto, så du kanske skulle spana in ett som är lite mer framtaget för just porträtt. Finns ett gäng trådar om det ämnet på denna sidan att läsa igenom.

Lycka till med dina inköp.

Ah, tack! Då ska jag kolla där!!!! Ja, jag tror att jag nog har bestämt mig för ett sånt! Så det låter ju kanonbra!!!! Tack för båda tipsen:)
 
ANNONS