Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv för att fota Kinesiska muren

Produkter
(logga in för att koppla)

Tur-Ture

Ny medlem
Hej,

Mitt första inlägg här efter ett antal år som passiv läsare.

Mitt dilemma: Jag ska åka på affärsresa till Kina och har lyckats kapa till mig ett par dagar ledigt i Peking, har varit där ett gäng gånger förut men aldrig haft möjlighet att ta med mig en "rikitig" kamera.

Jag har bokat en tur till muren och vill optimera min utrustning, jag kan inte ta med allt pga vikt eftersom jag ska åka runt en del i Kina på kundmöten etc.
Så goda råd mottages gärna om vad jag ska ta med, jag har att välja på:

7D (den äldre)
Sigma 10-20 4,0-5,6
EF-S 17-55 2.8
EF 50 1.8
EF 100 2.0
EF 70-200 4.0L

Kan oxå låna ett EF-S 18-135

Samt en kompakt Olympus XZ-2

Jag kan ta med max 2 objektiv, vilken kombo är mest användbar, det jag funderar på är:

1. 10-20 + 17-55 (bra på muren o i stan men inget tele)
2. 10-20 + 18-135 (täcker allt, men lite sämre bildkvalitet)
3. 17-55 + 100 (näst lättaste alternativet)
4. Olympus'n (klart lättast, bra zoom, ger hyfsade bilder i RAW)

Tack på förhand!
 

Mikael Törnwall

Avslutat medlemskap
Av dina alternativ så skulle jag välja en 17-55 och en 100mm på muren. Du har mer nytta av ett kort tele än en vidvinkel där. De flesta bilder jag tog där var med en Leica M9 och en 90mm. Men 100 på en 7D kommer att bli bra!
/Mikael


Hej,

Mitt första inlägg här efter ett antal år som passiv läsare.

Mitt dilemma: Jag ska åka på affärsresa till Kina och har lyckats kapa till mig ett par dagar ledigt i Peking, har varit där ett gäng gånger förut men aldrig haft möjlighet att ta med mig en "rikitig" kamera.

Jag har bokat en tur till muren och vill optimera min utrustning, jag kan inte ta med allt pga vikt eftersom jag ska åka runt en del i Kina på kundmöten etc.
Så goda råd mottages gärna om vad jag ska ta med, jag har att välja på:

7D (den äldre)
Sigma 10-20 4,0-5,6
EF-S 17-55 2.8
EF 50 1.8
EF 100 2.0
EF 70-200 4.0L

Kan oxå låna ett EF-S 18-135

Samt en kompakt Olympus XZ-2

Jag kan ta med max 2 objektiv, vilken kombo är mest användbar, det jag funderar på är:

1. 10-20 + 17-55 (bra på muren o i stan men inget tele)
2. 10-20 + 18-135 (täcker allt, men lite sämre bildkvalitet)
3. 17-55 + 100 (näst lättaste alternativet)
4. Olympus'n (klart lättast, bra zoom, ger hyfsade bilder i RAW)

Tack på förhand!
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Själv hade jag absolut tagit med 70-200:n. Just att muren är så lång tänker jag mig gör sig bäst med längre brännvidder och komprimerat perspektiv. Den gluggen är ju också väldigt lätt och behändig för att vara en 70-200.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!
Jag har bott i Peking i 4 år och jag har fotat muren från havet i öster till ca 20 mil nordväst om Peking. Jag föreslår att du tar med dig alt. 2: 10-20 + 18-135 (täcker allt, men lite sämre bildkvalitet)
Muren är inte rak, den svänger hit och dit och klättrar upp och ner för höga toppar och dalar. Så det är svårt att få till ett bra utsnitt med perspektivkomprimering mha av ett teleobjektiv. Då måste man vara på exakt rätt plats. Dessutom är det ofta så disigt att det inte går att se så långt. 135 mm räcker till. Glöm inte att fota detaljerna också. Om du bara går åt ett håll, vänd dig ofta om och kolla bakom dig. Landskapet och muren ändrar karaktär helt på bara några meter hit eller dit.
Vilken murdel kommer du att besöka? BaDaLing, SiMaTai, Mutianyu, GuBeiKou, HuanHuaCheng eller JinShanLing? Jag åkte helst till JinShanLing, inte så mycket folk och fantastiskt vackert. Vid bra sikt kunde man se muren ett par mil åt varje håll.
Lycka till. Lägg gärna upp lite bilder här.
Mvh Pär
 

Tur-Ture

Ny medlem
Hej!
Jag har bott i Peking i 4 år och jag har fotat muren från havet i öster till ca 20 mil nordväst om Peking. Jag föreslår att du tar med dig alt. 2: 10-20 + 18-135 (täcker allt, men lite sämre bildkvalitet)
Muren är inte rak, den svänger hit och dit och klättrar upp och ner för höga toppar och dalar. Så det är svårt att få till ett bra utsnitt med perspektivkomprimering mha av ett teleobjektiv. Då måste man vara på exakt rätt plats. Dessutom är det ofta så disigt att det inte går att se så långt. 135 mm räcker till. Glöm inte att fota detaljerna också. Om du bara går åt ett håll, vänd dig ofta om och kolla bakom dig. Landskapet och muren ändrar karaktär helt på bara några meter hit eller dit.
Vilken murdel kommer du att besöka? BaDaLing, SiMaTai, Mutianyu, GuBeiKou, HuanHuaCheng eller JinShanLing? Jag åkte helst till JinShanLing, inte så mycket folk och fantastiskt vackert. Vid bra sikt kunde man se muren ett par mil åt varje håll.
Lycka till. Lägg gärna upp lite bilder här.
Mvh Pär


Den här gången ska jag till Mutianyu, har varit i Badaling 2ggr tidigare. Första gången var det nollgradigt och cirka 5 meters sikt. Andra gången var i September, helt suveränt väder och hur bra sikt som helst. Håller man sig mellan 8'e och 12'e tornet (norr) så ju muren härligt slingrig och i princip folktom (tvärtom mot hur Badaling brukar beskrivas)
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom det är en affärsresa (då man inte vill vara nerlastad av en massa saker man inte kan använda under större delen av resan) så skulle jag ta Olympus XZ-2. Den har ett jättefint objektiv och även om sensorn inte är så jättestor så ger den bra kvalitet på bilderna.

Den största nackdelen med den tycker jag är att den saknar sökare, men det har jag avhjälpt med den elektroniska tillbehörssökaren VF-2 (det finns en senare modell också, men den är dyrare).

Hur ska du använda bilderna när du kommer hem?
 

Tur-Ture

Ny medlem
Eftersom det är en affärsresa (då man inte vill vara nerlastad av en massa saker man inte kan använda under större delen av resan) så skulle jag ta Olympus XZ-2. Den har ett jättefint objektiv och även om sensorn inte är så jättestor så ger den bra kvalitet på bilderna.

Den största nackdelen med den tycker jag är att den saknar sökare, men det har jag avhjälpt med den elektroniska tillbehörssökaren VF-2 (det finns en senare modell också, men den är dyrare).

Hur ska du använda bilderna när du kommer hem?

Stämmer att Olympusen tar helt ok bilder, lite grådaskiga kanske men det kan man ju fixa efteråt. Kanske skriver ut några av bilderna i max A4. Problemet med min Olympus är att displayen har ett par mörka fläckar så jag kan inte se i kameran om en bild blir bra eller inte. Är det sedan väldigt ljust ute så blir displayen i princip värdelös.
 

larsborg

Aktiv medlem
Hej,

Mitt första inlägg här efter ett antal år som passiv läsare.

Mitt dilemma: Jag ska åka på affärsresa till Kina och har lyckats kapa till mig ett par dagar ledigt i Peking, har varit där ett gäng gånger förut men aldrig haft möjlighet att ta med mig en "rikitig" kamera.

Jag har bokat en tur till muren och vill optimera min utrustning, jag kan inte ta med allt pga vikt eftersom jag ska åka runt en del i Kina på kundmöten etc.
Så goda råd mottages gärna om vad jag ska ta med, jag har att välja på:

7D (den äldre)
Sigma 10-20 4,0-5,6
EF-S 17-55 2.8
EF 50 1.8
EF 100 2.0
EF 70-200 4.0L

Kan oxå låna ett EF-S 18-135

Samt en kompakt Olympus XZ-2

Jag kan ta med max 2 objektiv, vilken kombo är mest användbar, det jag funderar på är:

1. 10-20 + 17-55 (bra på muren o i stan men inget tele)
2. 10-20 + 18-135 (täcker allt, men lite sämre bildkvalitet)
3. 17-55 + 100 (näst lättaste alternativet)
4. Olympus'n (klart lättast, bra zoom, ger hyfsade bilder i RAW)

Tack på förhand!
Jag har fotograferat Visby ringmur med en optik, 1,8/50 mm, med mycket bra resultat, men den Kinesiska Muren är mycket lång, här bör du använda lång optik .
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
17-55 + 100

Jag har varit på muren ett par gånger och massor av gånger i Kina. Ovanstående kombo täcker det mesta o passar bra på muren.
 
ANNONS