Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv hade du tagit med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Standardregeln är att litiumbatterier med kapacitet 100-160Wh inte är tillåtna att ha i det incheckade bagaget, men däremot får man ha dem i handbagage.
Likaså får man inte ha bränsleceller avsedda för bärbar utrustning i incheckat bagage, men det går bra att ha dem i handbagage.

Vad gäller de nya reglerna som förbjuder elektronisk utrustning över en viss storlek (ungefär mobiltelefonstorlek) i kabinen så handlar det om flygningar från 8-10 flygplatser i mellanöstern och Nordafrika till USA (och UK, om jag har förstått rätt). Det drabbar mest flygbolag som är baserade i den regionen, och mest flygbolagen från gulfstaterna. Som av en händelse är det inga eller få amerikanska flygbolag som flyger dessa rutter ...
Ja men det där kommer ju inte att hålla. Är man så naiv att man tror att eventuellt illvilliga inte skulle ha fattat att man i så fall ska åka från en annan destination än de man specialkollar.

Det finns ju andra infokällor som redan talar om att man ska strama åt flygplatskontrollerna mer generellt, så vi kan nog vänta fler restriktioner från fler destinationer än de man talar om nu.

Redan på 70-talet var det destinationer runt Medelhavet som ansågs som slappa i kontrollen lite orättvist för både flyg från Amsterdam, Frankfurt, Zurich, Wien och London blev kapade av PFLP 1970. Hela fem plan kapades mellan 6-9 sept. 1970 och flera av dem sprängdes sedan i öknen i Jordanien.

1972 gällde det slappa greker, italienare och fransmän.

1968, 1970 och 1972 var inga bra år för flygsäkerheten.

8 maj 1972 kapades ett plan till Tel-Aviv från Wien

30 maj sker massakern på Lod Airport utanför Tel Aviv
https://en.wikipedia.org/wiki/Lod_Airport_massacre

"At 10 p.m. the attackers arrived at the airport aboard an Air France flight from Rome.[9][10] Dressed conservatively and carrying slim violin cases, they attracted little attention. As they entered the waiting area, they opened up their violin cases and extracted Czech vz. 58 assault rifles with the butt stocks removed. Immediately afterward, they began to fire indiscriminately at airport staff and visitors, which included a group of pilgrims from Puerto Rico, tossing grenades as they changed magazines. "

i september sker sedan attentaten under OS i Munchen.

1972 var det uppenbarligen enklare då att gå ombord med vapen, men 26 döda och 80 skadade var till stor del ett resultat av att israelerna letade efter fel indikatorer på Lod Airport. Japanerna utförde i själva verket ett beställningsattentat år PFLP (Popular Front for the Liberation of Palestine) och japaner var inte en del av konfliktbilden då i Israel. Inte heller hade vare sig fransmännen på Air France eller italiensk flygplatspersonal garden upp ... men dagen efter trålade israelerna in varenda japan man kom över i Israel och tre av dessa var kompisar till mig som precis som jag jobbade på kibbutz Kiriat Anavim 1972 vid denna tid. Kohei Harima, Tetsau Noguchi och Nobohiro och tre andra japanska voluntärer jag inte kände hade inget som helst med detta att göra men fick alla utstå israeliska säkerhetstjänstens misstankar och förhör - det är ju så det funkar.

Det var efter detta dåd och de tidigare sprängningarna av tre kapade flygplan i Jordaniens öken som det verkligen började bli fokus på flygsäkerheten på allvar samt efter ett antal kapningar av flygplan till Miami som istället tvingads ner på Kuba.

Ett tag var det så illa med kapningar till Kuba att man kunde läsa om en passagerare på ett plan till Miami som kapade planet för att vara säker på att slippa komma till Kuba!

Även på Arlanda hände det saker. Jag jobbade då på Linjeflyg 1969-71 och hade en jobbarkompis som var palestinskt jordanier. Han skulle flyga till hem till Aman på semester men kom i sista stund på att han hade glömt något. Han rusade ut ur planet på plattan för att få tag på en telefon (fanns inga mobiler då). Säkerhetsvakterna tog honom direkt och tömde sedan planet på allt bagage och sedan körde de hans väska till en bombgrop och sköt sönder den. Så spänt var det.

Risken är ju när vi levt med detta så länge att vi till slut inte är tillräckligt alerta - för det är jobbigt att vara det. Jag tror att både vi och USA invaggar oss i en falsk säkerhet om vi tror att potentiella mördare bara kommer från ett antal utpekade länder. Den senaste London-terroristen var ju född i Storbritannien och dessutom klart överårig enligt den gängse mallen som i princip säger att man ska vara från mellanöstern, vara man mellan 20 och kanske 40 år, helst ha vildvuxet skägg och korta byxor enligt "salafistsnitt" för att klockorna ska ringa. Med den ansatsen riskerar man ju bara att göra samma misstag som israelerna gjorde 1972. Han åkte ju dessutom inte ens flygplan utan bil och det är väl den tredje som tagit sig fram på det sättet av terrorister på senare tid i Europa.

När flygsäkerheten blir tight så gör man det enklare för sig. Även en bil kan vara ett väl så effektivt "massförstörelsevapen" som bomber. Varför ta flyget överhuvudtaget??
 

PMD

Aktiv medlem
Håller helt med, men en bomb som det är frågan om här??
Syftar du på det somaliska flygplanet (Daallo Airlines flight 159) som fick ett hål i sidan av en bomb utlöst av en passagerare (som också sögs ut genom hålet och därmed blev den ende som omkom)?

I ett sådant fall hade jag känt mig säkrare om bomben hade funnits i bagageutrymmet där ingen hade kommit åt den för att utlösa den.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja men det där kommer ju inte att hålla. Är man så naiv att man tror att eventuellt illvilliga inte skulle ha fattat att man i så fall ska åka från en annan destination än de man specialkollar.
Det handlar inte om flygsäkerhet. Det handlar om att flygbolagen från gulfstaterna får statliga subventioner och det finns inget sätt för de amerikanska flygbolagen att stoppa det (WTO tar inte upp sånt). Alltså ber man diskret amerikanska myndigheter att hitta på något som undergräver konkurrensfördelen som flygbolagen från gulfstaterna har. "America first!".
 

PMD

Aktiv medlem
men dagen efter trålade israelerna in varenda japan man kom över i Israel och tre av dessa var kompisar till mig som precis som jag jobbade på kibbutz Kiriat Anavim 1972 vid denna tid. Kohei Harima, Tetsau Noguchi och Nobohiro och tre andra japanska voluntärer jag inte kände hade inget som helst med detta att göra men fick alla utstå israeliska säkerhetstjänstens misstankar och förhör - det är ju så det funkar.
1973 hade israelerna iallfall rätt bra säkerhetskoll. Man var tvungen att peka ut sitt incheckade bagage på bagagevagnen på Arlanda innan det lastades ombord (sJälvmordsbombare på flygplan var ännu inte på modet då) och på vägen hem från Lod blev man personligen intervjuad av en israelisk säkerhetsgubbe som insisterade på att dra fram en filmruta i kameran för att förvissa sig om att det var en vanlig, fungerande, kamera. Tyvärr var filmen slut så han drog av filmen så att det inte gick så bra att veva tillbaka den (men jag fixade det i ett mörkrum när jag hade kommit hem).

Hm, ja, ett extra kamerahus som backup för bröllopet, var det ja ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Likaså får man inte ha bränsleceller avsedda för bärbar utrustning i incheckat bagage, men det går bra att ha dem i handbagage ...
Vad jag vet finns inga kameror, och ytterst få datorer, som drivs med bränsleceller, så det kanske inte är så relevant.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Syftar du på det somaliska flygplanet (Daallo Airlines flight 159) som fick ett hål i sidan av en bomb utlöst av en passagerare (som också sögs ut genom hålet och därmed blev den ende som omkom)?

I ett sådant fall hade jag känt mig säkrare om bomben hade funnits i bagageutrymmet där ingen hade kommit åt den för att utlösa den.
Det är ju en del plan som kraschat där man misstänkt bomber i lasten. Bara för att bomben ligger i lastrummen, så innebär ju inte det att den inte kan detonera där.
 

afe

Aktiv medlem
En stilla undran: hur hjälper diskussioner om bomber och annat TS att veta vilka objektiv att ta med?
 

PMD

Aktiv medlem
En stilla undran: hur hjälper diskussioner om bomber och annat TS att veta vilka objektiv att ta med?
En robust kamera överlever en bombexplosion bättre än en klent byggd kamera. :)

Men visst har du en motiverad undran. Jag föreslår den som vill fortsätta att diskutera bomber flyttar den diskussionen till en egen tråd.

[Tillägg: nu har jag gjort så.]
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det handlar inte om flygsäkerhet. Det handlar om att flygbolagen från gulfstaterna får statliga subventioner och det finns inget sätt för de amerikanska flygbolagen att stoppa det (WTO tar inte upp sånt). Alltså ber man diskret amerikanska myndigheter att hitta på något som undergräver konkurrensfördelen som flygbolagen från gulfstaterna har. "America first!".
Jag pratar om flygsäkerhet. Jag tror man invaggar sig i någon form av falsk säkerhet om man identifierat sex länder som man har under luppen och medborgare från dessa. Dagens terrorismen är gränslös och det har väl redan visat sig under senare år att de som utfört attentaten i en hel del fall haft både europeiska och USA-pass för att de faktiskt varit födda där eller förvärvat dessa efter en immigrationsprocess. De kan dessutom komma inflygande från vilket annat land som helst. Det är väl bara att dra sig till minnes vilken brokig skara som utförde 11:e september attentaten.

... och som sagt, det går mycket lättare med en lastbil har ju många upptäckt idag.

Det jag minns från tiden i Israel 1972-73 var främst den enorma hybris israelerna hade efter 6 dagarskriget 1967. Man besegrade fyra arabiska arméer på sex dagar och arabvärlden var i totalchock och militär förnedring. Sedan tog det ju inte så lång tid innan araberna radikaliserades och både uppfann och förfinade sina motmedel i form av flygkapningar och självmordsbombare och deras utrustning. Det är uppenbarligen en lång kö idag av jihadistfolk som inget hellre vill än spränga sig i luften för saken och Israel har precis som andra fått erfara att det faktiskt är näst intill omöjligt att försvara sig mot självmordsattacker utförda av folk som i princip är intelligenta målsökande mänskliga robotar.

Jerusalem Post skrev i februari förra året att man då stoppat över 250 terrordåd innan de hunnit utföras. Trots det skedde det ju det ena attentatet på det andra tidigt förra året vid Damascus Gate i den arabiska stadsdelen i Jerusalem då även en del turister knivskars med vanliga knivar. När jag var där så var det minst 15-20 synliga soldater posterade bara vid denna port i muren med ett antal krypskyttar hela tiden uppe på murarna.

Kontentan är att både fotografer och andra idag drabbas i allt högre grad av de säkerhetsåtgärder man iakttar både i USA, Europa och andra delar av världen. DN skriver i dagarna om att resandet med svenska resebyråer till USA i en del fall närmar sig ett tapp på 20%. I en artikel av Thomas Friedman (amerikansk gästkolumnist) så skrivs (hämvisar till NBC News): "antalet inträdesansökningar från utländska studenter, främst från Kina, Indien och Mellanöstern "har minskat med 40% i år bland de lärosäten som nyligen svarat på en enkät från the American Association of Collegiate Registrars and Admission Officers".

Det är rätt dramatiska siffror och det kommer få stora konsekvenser och kosta dyrt både för USA och världen i övrigt om det fortsätter så här.
 
ANNONS