Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv saknar ni i RF-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Fler vidvinkliga objektiv vore välkomna, eftersom det är där man har mest att vinna på det kortare avståndet mellan sensorn och bakre linselementet.

Canons redan vassa tilt-shift-gluggar, exempelvis, borde gå att vässa till ännu mer i RF-utförande.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du får nog kalibrera din uppfattning om vad som avgör ett objektivs kvalitet. Det är inte ljusstyrkan, om vi säger så. Det är betydligt lättare att göra en välkorrigerad, skarp glugg om ljusstyrkan är lägre. Alltså får man bättre prestanda per krona och vikt vid f/1,8 än vid f/1,4.

Jag tycker att det är strålande att tillverkarna äntligen börjar fatta att det är idioti att lägga mest krut på f/1,4-objektiv när behovet blir allt mindre eftersom sensorerna blir bättre och det därtill ofta finns bildstabilisering i kamerahuset.
Håller med helt. Jag tillhör ju de som tycker det var snart av Nikon att satsa på hyfsat billiga och utmärka 1,8:eek:r iställrt för som Sony gjorde när de fokuserade på high end-glas som alla gnäller över att det saknas till Nikon och Canon men som få ändå har råd att efterfråga. För de som inte har råd ned Sony GM så finns de objektiven ju ändå inte i praktiken. Jag tror ju också att det var Nikons vägval med Z-1,8:eek:rna som äntligem fick Sony att ta fram sådana också och sedan fick vi de supersmå och lätta 2,5 och 2,8:eek:rna av bara farten. Så nu har i alla fall jag inte mycket att gnälla över längre. Med tredjepartarna finns nu enligt Dyxum runt 340 E-objektivtyper att välja mellan och de kommer i en ström som aldrig verkar avta.

Det ju också så att Nikon sålde väldigt mycket fler DSLR:er än de i sammanhanget futtiga 300 000 Z-husen 2020. Om jag inte minns fel så var det ca 4ggr fler!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svarar på grundfrågan: 500/5,6 DO (som ju iofs inte finns i EF heller. Ett annat objektiv är 150-600 eller200-600/?-6,3 (eller möjligen 7,1 i längsta läget). Tänker som en konkurrent till Sonys motsvarighet. Detta var saknat även som EF.

Det tredje objektivet jag saknar är ett enkelt och lätt 400/5.6 IS som efterfrågades under 2 decennier till EF

Hade något av dessa objektiv funnit hade jag nog köpt en R5 för länge sedan. Men jag lär väl få vänta ett tag till även om jag suktar efter R5/R3. Ingen mening att investera om objektiven man vill ha inte finns! Jag kör på med Olympus med 2xcrop ett tag till istället för att croppa motsvarande i datorn. Kvaliteten blir i närmast likvärdig (dock inte om jag kommer riktigt nära från gömsle t.ex.). Synd bara att jag inte kan få lika bra AF på flygande objekt. Vi får se vad framtiden bjuder på, just nu är det inte köpläge för Canon spegellöst för min del.
 
Senast ändrad:
ANNONS