Annons

Vilka Objektiv till Canon EOS 1V HS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Morjas

Aktiv medlem
Hej
Funderar på att nu uppgradera kamera och köpa en Canon EOS 1V HS. Tänkte då höra vilka objektiv ni har att rekomendera som gör sig bra på kameran och som inte är så sjukt dyra. Hade tänkt mig en vanlig 50 mm, 90-200mm samt ett vidvinkel på kring 17-35mm eller något i den stilen. Så har ni några förslag vad man ska kolla på och vilka märken som är bra och prisvärda och inte altför dyra (körde på minolta tidigare så jag behöver köpa nytt det messta)

Inte för att vara sån...1V är relativt billig numera, men varför bränna alla pengarna på en filmbärare,när bilderna skapas av optiken?

Har svårt att se att fördelarna med en 1V gentemot t.ex. en EOS 30 skulle vara så stora att det motiverar montering av ett 90-200mm för 2000:- istället för ett 70-200/4L för 6000:-

Men det är naturligtvis ditt val.
Frågan är hur mycket pengar du är beredd att lägga på säg, tre objektiv. Du är ju tydligen beredd att lägga ca 6000:- för ett kamerahus.

För 1000:- kan du säkert hitta en EOS 30, vilket ger dig 5000:- extra på objektivkontot.

Men annars är väl den stående rekommendationen bland billiga zoomar, Sigma 70-300/4-5.6 APO II
komplettera med ett Sigma 15-30/3.5-4.5 t.ex. och gärna EF 50/1.4

tack för tipset, ska kolla runt efter dessa. Någon som vet även om man kan köpa ngn konverter så man kan använda sina Minolta objektiv till Canon Kameran ?

Hej Tobias.
Jag har för mig att även Minolta tillverkade relativt bra analoga pro-hus...åtminstående bra semi-professionella hus. Så..varför överhuvudtaget ...när du nu verkar ha Minolta-objektiv skall du nödvändigtvis köpa en Canon??
Mvh Thomas

Ett högst personligt tips efter att sett dina bilder här på FS:
Du verkar gilla dokumentära bilder på personer typ gatufotografering, och då skulle jag råda dig att även titta på en mätsökarkamera som är som klippt och skuren för den typen av fotograferande. I rimliga prisklasser finns tex Bessa och Konica Hexar, dessa har Leicas M fattning, så det finns mängder av begagnad optik i olika prisklasser, från ryska gluggar (som för det mesta är riktigt bra) för någon hundring till Zeiss och Leicas som kan kosta hur mycket som helst

Det där med Lecia har jag med tänkt på lite, men jag gillar väldigt mycket blandat, som då jag bodde på NZ blev det messt landskap, vill ha en bra allaround camera, och min fästmö kör på canon och de verkade otroligt sköna, så jag blev väldigt sugen på dessa. Samt att jag alltid varit sugen på Canon och kom bara över Minoltan för ett riktigt bra pris.

Sen e objektiven som jag har till minoltan inte i bästa skick heller så jag behöver hur som helst uppgradera.

Fler alternativ på objektiv ? Hitta ngn Canon EF 50mm f/1.4 USM är dessa att rekomendera ?

Morjas skrev:
Fler alternativ på objektiv ? Hitta ngn Canon EF 50mm f/1.4 USM är dessa att rekomendera ?
Canon EF 50/1.4 är ingen höjdare, imho. Ett lite udda alternativ, men oerhört bra bildkvalitetsmässigt, är att köra med Zeiss/Leica/etc objektiv med adapter på sin Canon. T.ex. Contax/Zeiss 28/2.8, 50/1.7 (eller 1.4) och 135/2.8 kan hittas för mycket rimliga pengar och ger oslagbar pris/prestanda. Dock till bekostnad av bekvämligheter som autofokus och automatisk nedbländning. Ljusmätningen fungerar.

Se t.ex.
http://16-9.net/lens_tests/compatible.html
och http://www.fredmiranda.com/forum/board/55 för referenser.

ANNONS
Götaplatsens Foto