Annons

Vilken är den senaste kompakten i G serien ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej
Jag har en powershot G16 och undrar vilken modell som är den senaste i samma serie ?
Det är rena djungeln..
Vill ha ”G16” fast den nyaste.
Antar att det finns G men inte är en uppgradering av just G16, den är tänkt för foto och inte video. Fast antagligen finns det video egenskaper som i alla kameror nu för tiden. Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är ju olika benämningar nu som det inte var när tex G10, G11, G16 osv.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon gjorde som alla andra och skrotade kameror med 1/1,7”-sensor för att satsa på 1-tumssensorer.

Så Powershot G7 Mark III borde väl vara den senaste modellen.
 

PMD

Aktiv medlem
Man ska nog inte betrakta någon av dem som en direkt uppföljare till G16.
Klicka på respektive kamera i länken ovan så får du se grundläggande specifikationer.
 

punchline82

Aktiv medlem
Nej okej. Men båda släpptes ju typ samtidigt. Måste ju vara fördelar/nackdelar..
Men vilken av dessa skulle ni rekommendera för foto ?
Jag vet inte vad jag ska kolla på specsen, är lite dålig på att förstå vad som blir bäst för foto osv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kan inte så mycket om den senare tidens G-kameror, men av de två som vi diskuterar skulle jag hellre välja G5 X II eftersom den har en sökare vilket G7 X III saknar.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Blev själv lite nyfiken vad det egentligen är för skillnad på dom där två. Vad jag förstår så har G5 en elektronisk sökare, vilket saknas på G7 och något längre zoom. Det gör ju att G5 är marginellt större. Det är väl det enda som skiljer dom åt. dpreview.com är ett utmärkt ställe att jämföra kameror på 😃 PMD hann före såg jag nu...
 
ANNONS