Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken 50mm lins ska jag välja??
- Trådstartare jeens
- Start datum
iSolen.se
Guest
Hej.
Ska komplettera med en fast 50mm lins men funderar vilken som är bästa val;
Nikon AF 50/1,8D
alt; Nikon AF-S 50/1,8 G Ska sitta på D300.
mvh jens
1.4 om du planerar att filma framöver, den är lite softare på full öppning.
Har 1.8G (och D) själv. Knivskarp. Fast min 24-70 känns snabbare.
Fast på en 300 skulle jag sätta på en 35mm...
jeens
Aktiv medlem
Tack för tips och synpunkter!
Ang 35án så tycker jag den blir väl tajt mot de andra linserna så jag väljer 50mm.
Har åxå tittat på Sigma 50/1,4 men vet ej nåt om den, skärpa lr bildkvaalitet i övrigt därav undran på dessa Nikon varianter..
Så man bör satsa på den nyare 1,8G modellen tycker ni??
mvh jens
Ang 35án så tycker jag den blir väl tajt mot de andra linserna så jag väljer 50mm.
Har åxå tittat på Sigma 50/1,4 men vet ej nåt om den, skärpa lr bildkvaalitet i övrigt därav undran på dessa Nikon varianter..
Så man bör satsa på den nyare 1,8G modellen tycker ni??
mvh jens
Damm på sensorn
Aktiv medlem
1,8G är bäst. Sigma bör man nog helst undvika.
kahler
Aktiv medlem
1,8G är bäst. Sigma bör man nog helst undvika.
Varför då? Är inte deras 50/1,4 en erkänt bra lins, i klass med nikons 50/1,4 och långt bättre än 1,8an.. sen kostar den iof 3x vad 1,8orna gör.
Mesch
Aktiv medlem
Varför då? Är inte deras 50/1,4 en erkänt bra lins, i klass med nikons 50/1,4 och långt bättre än 1,8an.. sen kostar den iof 3x vad 1,8orna gör.
Det är hyfsat vanligt med fokusproblem med sigma-gluggen. Det är väl det enda skälet jag kan se som gör att man ska/kan undvika Sigma.
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Kostar mer, stor, klumpig, sämre AF, bak-frontfokusproblem etc.
phool
Aktiv medlem
Kostar mer, stor, klumpig, sämre AF, bak-frontfokusproblem etc.
Jag fortsätter, dålig kantskärpa, mest troligt att man får en felfokuserande, nedbländat så blir den inte så mycket skarpare. Skulle man mot all förmodan få en som fokuserar korrekt så är den i alla fall sämre i mitten och i hörn från 2.8 och uppåt. Det enda som talar för den är att man kan få ett exemplar som är hyfsat bra på 1.4, men då är det fortfarande större chans att man vinner på lotto. 50/1.8g är ett bra mycket bra objektiv som levererar och fokuserar snabbt.
Tokoza
Aktiv medlem
Mitt Sigma 50/1.4 har bra kantskärpa vid full bländare (med dx kamerahus). Men det som är bäst med detta objektiv är att den endast ger mycket lite vinjettering och har krämig oskärpa. Inte så farligt mkt CA vid större bländare. AF är också snabb o exakt (har inte testat Nikon 50/1.4, som sägs ha långsam AF).
Bratbasher
Aktiv medlem
Kört sigmas 50 på både nikon och Canon har aldrig varit problem. 90% av canons 50 1,2 för 15000. Skarpare än Nikons 1,4g. Har flera vänner som även har den och har inte fokusproblem. Deras 35 har haft ganska stora problem med det dock.
Så av de 5 olika sigma 1,4 har ingen haft problem. AF är minst minst lika kvick som Nikons och Canons. De som säger att den är dålig har ni ens testat den?
Så av de 5 olika sigma 1,4 har ingen haft problem. AF är minst minst lika kvick som Nikons och Canons. De som säger att den är dålig har ni ens testat den?
phool
Aktiv medlem
Kört sigmas 50 på både nikon och Canon har aldrig varit problem. 90% av canons 50 1,2 för 15000. Skarpare än Nikons 1,4g. Har flera vänner som även har den och har inte fokusproblem. Deras 35 har haft ganska stora problem med det dock.
Jag har haft 3st. En till min D7000, felfokuserade, fick tillbaka en ny med samma fel. Sen köpte en till min D700, tredje gången gillt tänkte jag. Samma fel igen, kommer aldrig att ta i ett sigma igen.
Bratbasher
Aktiv medlem
Då har du haft extrem otur. Som sagt jag har kört många och jobbar med det och har sällan haft fel på dem. Typ lika mycket som för canons 24-70 2,8. Kört deras 85 1,4 och det är väldigt väldigt bra.
Helmetrock
Aktiv medlem
Fast på en 300 skulle jag sätta på en 35mm...
Utan att ens ha en susning om vad han ska fota? Låter lite märkligt...
iSolen.se
Guest
Utan att ens ha en susning om vad han ska fota? Låter lite märkligt...
Jepp, jag är smartare än man kan tro
Jag gissar förstås, meningen var att han kanske ska kolla på alternativen.
När jag hade en D300 saknade jag mer en normal, dvs 35mm på DX än 50mm, lätt porträtt tele.
Och massa porträttbilder hittade jag inte i hans portfölj. Spåren ledde i denna riktning:
"Svan,Motljus,Sommar, sol och hav,som rinnande vatten"
jeens
Aktiv medlem
Var igår in på mediamarkt och klämde å kännde på både nikon och sigma. blev så snopen då nikon linsen känns så plastig och billigt jämtemot sigma. det var inte väntat. fick känsla liknande "plast-asken" som finns inne i kinderäggen som barnen käkar men sigma känns stadig och rejäl att hålla i.
tror jag ska ge sigma ett försök trots allt, går ju att returnera ifall det blir heltokigt...
mvh jens
tror jag ska ge sigma ett försök trots allt, går ju att returnera ifall det blir heltokigt...
mvh jens