Annons

Vilken A3 fotoskrivare är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

tottovich

Medlem
Tjena,
jag har länge funderat på att införskaffa en A3 fotoskrivare då jag tycker det är kul att själv ha friheten att skriva ut högkvalitébilder.
Men frågan är ju vilken man ska köpa? Vilken är den bästa skrivaren till det bästa priset? Det finns ju ändå en relativt stor variation på priserna och frågan blir ju då är kvalitétsskillnaden på skrivarna stor också?
Hade uppskattat om någon med erfarenhet eller kunskaper inom området hade kunnat ge lite tips!
Tack på förhand /Christopher

kan ju säga att dom två skrivare som jag ser som mest intressanta är, HP PHOTOSMART 8750 A3+ och Canon Pixma PRO9000. Någon som kanske har erfarenhet av dessa?

Epson Stylus Photo R2400 skulle jag rekomendera. Speciellt om man vill skriva ut högkvalitativa svartvita foton. Pris ca 9500 kr.

mvh
cf

Har läst på lite om R2400 det är ju klart en bra skrivare men usch och fy för priset =) men tack för tipset! /christopher

Du har ju "lillebrorsan" till denna också, R1800 för ca 5 400 kr. Också en mycket bra skrivare. Men inte lika bra på svartvitt som R2400. Hur den är i jämförelse med de andra två, du själv skrev om, vet jag tyvärr inte. Har inte jämfört.

mvh
cf

En begagnad Epson 2100, kör Quadtone RIP och få underbara svartvita utskrifter. Den är inte så snabb men utskrifterna blir nästan lika bra som 2400. På vissa papper blir det exakt lika bra!

Jag ska köpa en ny skrivare om någon månad och har sneglat på Epson R2400. Det skulle vara intressant att veta hur bra Canon Pro9000 står sej i jämförelse. Den är ju så mycket billigare.

/K

Pro9000 använder väl inte pigmenterat bläck, vilket gör jämförelsen lite orättvis. Pro9500 däremot kör pigmenterat bläck men den kostar nästan dubbelt upp mot Pro9000.

Mozo skrev:
Epson Stylus Photo R2400 skulle jag rekomendera. Speciellt om man vill skriva ut högkvalitativa svartvita foton.

Även HP 8750 har ju dedikerad gråskalepatron med svart, ljusgrått och mörkgrått bläck. Har själv A4-modellen 8450 med motsvarande system för gråskaleutskrifter och är mycket nöjd med resultatet.

jonasandersson skrev:
Pro9000 använder väl inte pigmenterat bläck, vilket gör jämförelsen lite orättvis. Pro9500 däremot kör pigmenterat bläck men den kostar nästan dubbelt upp mot Pro9000.

Vad innebär pigmenterat bläck? Kör Epson R2400med "pigmenterat" bläck?

/K

HP 8750 växer mer och mer i mina ögon. känns som man får mycket för pengarna? pro9500 är den ens släppt?
pro9000 har fått bra kritik på många håll. känns som det väger mer och mer åt HPs skrivare ändå..

Pigmenteratbläck innebär att bläcket innehåller färgpigment och dye är endast färgat vatten. Fördelen med pigmenteratbläck är ljusbeständigheten, dye bläck bleks efter ett tag. Fördelen med dye är att man kan få starkare färger, så länge de nu varar. Båda har sina fördelar men jag tycker att det är viktigt dels att man känner till skillnaden dels att de skrivare som jämförs kör med samma bläcktyp.

jonasandersson skrev:
Pigmenteratbläck innebär att bläcket innehåller färgpigment och dye är endast färgat vatten. Fördelen med pigmenteratbläck är ljusbeständigheten, dye bläck bleks efter ett tag. Fördelen med dye är att man kan få starkare färger, så länge de nu varar. Båda har sina fördelar men jag tycker att det är viktigt dels att man känner till skillnaden dels att de skrivare som jämförs kör med samma bläcktyp.

Bättre beständighet i bilderna med andra ord. Hmm, är patronerna dyrare då tro?

/K

Canon BJ i9950

Varför har ingen nämnt den i9950?
Jag tycker den är underbar och ger finfina utskrifter. Har haft den i snart 1 år och kan inte klaga på någonting.

Har inte hängt med på vad som hänt på marknaden sedan jag köpte min så jag kan inte jämföra den med dem skrivarna som har blivit nämnda.

Den är snabb på att skriva ut och har 8 separata patroner vilket drar ner på kostnaden rätt mycket jämfört med billigare varianter.

/Petri

Re: Canon BJ i9950

ThePOM skrev:
Bättre beständighet i bilderna med andra ord. Hmm, är patronerna dyrare då tro? /Petri

Bläckkostnaden är nog den samma, mao väldigt hög. Men med pigmenterat bläck behöver man bara skriva ut bilden en gång, sedan håller den. Med dye måste man skriva ut den igen när den bleknat, vilket blir dyrast då? Det var lite tillspetsat eftersom även dye nu börjar bli bleksäkert men inte lika säkert som pigmenterat bläck.

Läste på lite om pixma 9500. Ser inte så dum ut förutom att den blir tillgänglig först 2007.

Intressant att de utökar patronerna till 10 stycken. Måste bli ett helskottas stort skrivarhuvud.

Hoppas att priset blir någorlunda vettigt samt kostnaden för bläck hålls nere som sagt. I specen såg det ut som att patronerna är mindre än till i9950 eller så är åtgången större.

Undrar vad upplösningen är på den?

Det jag egentligen är ute efter är om jag kanske skulle börja planera en uppgradering av min kära i9950.

Det som såg mycket intressant ut var programvaran som är anpassad för CS2 för att få kontroll över färgerna! Det vore ett STORT plus i kanten.

/Petri

Har en HP Pro B8350. Så här långt känner jag mig nöjd med den. Gedigen byggkvalite, vilket är viktigt tycker jag. Har ännu inte skrivit ut så mycket med den, men det lilla jag gjort ser mycket bra ut. Bilderna skall enligt HP hålla upp till 108 år. De är dock inte vattentåliga
vilket är fallet med Pro B9100, till ett högre pris dock. Annars har ju HP 8750 fått mycket bra betyg. Fördelen med konsument HP-skrivare är att munstyckena sitter direkt på färgpatronen, så när du byter patron får du nya fräscha munstycken. Kan spara en del pengar faktiskt.

Rolf E

Rolf E skrev:
Fördelen med konsument HP-skrivare är att munstyckena sitter direkt på färgpatronen, så när du byter patron får du nya fräscha munstycken. Kan spara en del pengar faktiskt.

Rolf E

Hmm.. Blir inte patronerna svindyra?

Inte i sig. Sen beror det ju på hur mycket bläck som finns i varje. Köpte just en trefärgspatron,265:- och en fotopatron, 180:- den sistnämnda innehåller 13 ml bläck. Dessa två behållare innehåller 3 färger var. Det finns även en speciell grå patron som används tillsammans med trefärgspatronen till s/v. samt en svart patron

Rolf E

ANNONS
Götaplatsens Foto