Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bärbär? Så svårt!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
http://www.dell.com/se/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=cnx95603&model_id=xps-15-9560-laptop

Hade precis lagt den i min kundkorg....
Men blir så osäker.. Visst ingår Windows 10.
Måste jag välja Adobe program för pdf. Det finns
Adobe Acrobat Standard Document Cloud
+880 kr*

Adobe® Photoshop Elements och Adobe® Premiere Elements 14
+880 kr

Vet du det?
Det ingick ju Windows 10 home edition (den vanliga). Om du inte skall editera PDF utan bara titta på dem så är ju Adobe Acrobat Reader gratis. Ta PS elements+Premiere elements om du vill. Jag kör bara råformat och använder inte Elements och jag filmar inte så jag har inte dessa.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Du har kanske redan beställt din dator, men ändå ...

Jag har motsvarande variant av HP Pavilion i 15"och jämför man med Dell XPS så skiljer det omkring 8 000 kr i pris mellan två lika specade datorer i ordinarie pris. Nu kör ju både HP och Dell mer eller mindre konstant med erbjudande så det är svårt att jämföra exakt ... (ser att Dell klämmer in 12% rabatt på XPS 23-25 oktober)

Vad gör då HP Pavilion så mycket billigare. XPS har uppenbart ett betydligt mer påkostat, kompakt och välbyggt chassie och tangentbord. Pavilion i plast och XPS i metall. Pavilions 4K skärm är helt OK men jag är ganska säker på att XPS är betydligt vassare. Sedan finns det antagligen en hel del fler detaljer som tveklöst gör XPS till en bättre dator (men dyrare).

Om du händelsevis inte beställt dator ännu, eller kan (vill) ändra din beställning tycker jag du ska ta en titt på XPS med 4K skärm http://www.dell.com/se/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=cnx95604&model_id=xps-15-9560-laptop , med 12% rabatt kostar den omkring 18 900 kr.

Iofs. tveksamt vilken nytta man har av en 4K skärm på 15" vid bildbehandling, kan till och med vara en nackdel vid granskning 1:1 (det blir väldigt smått), men ändå ...

/Sven
 

barret

Aktiv medlem
iPad Pro

Inte för att det kanske är aktuellt, men iPad Pro 12,9 laddad med Affinity Photo är en strålande lösning. Snabb och bekväm att jobba med.

Då hör det till saken att jag är Mac-älskare och skyr allt vad PC och Windows är.
 

martinot

Aktiv medlem
Inte för att det kanske är aktuellt, men iPad Pro 12,9 laddad med Affinity Photo är en strålande lösning. Snabb och bekväm att jobba med.

Då hör det till saken att jag är Mac-älskare och skyr allt vad PC och Windows är.
Nu kör jag både MacOS och Windows, och iOS, men till saken hör ju att MacOS och iOS är ju rätt olika.

Nästan som om snarare Win10 är någonting mitt emellan MacOS och iOS (om något).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag är också på jakt efter en ny laptop, och denna var ju rena fyndet =0 !!!
Inget dåligt pris i varje fall. Denna UHD skärm skall vara rätt så bra. Dell fabrikskalibrerar inte sina skärmar så är man kräsen får man göra det själv men färgrymden skall vara bra. Man får vad man betalar för och jämfört med billigare datorer med UHD är denna skärm bättre helt enkelt. Lägg dessutom till att det är en m.2 SSD och även idag 2017 är långtifrån alla SSD m.2 standard. Jag tror detta är ett bra köp.
 

TML

Aktiv medlem
Alltså det här är så svårt!!!

Helst vill jag ha en 17" (så klart)
Den ska som sagt klara av att arbeta i Photoshop & Lightroom utan problem.
Viktigt är också att skärmen visar rättvis färg.

När jag pratar om att ha med mig den ut på jobb är det inte på tex bröllopsfotograferingar utan mer för att ha möjligheten att ha med den till min stuga eller mina nära & kära för att kunna umgås med dem på kvällarna (vi bor 60 mil ifrån varandra) där jag skulle vilja spendera mer tid. Men jag vill ha möjligheten att ha lite jobb med mig. Men jag vill inte ha en stationär där.
Så största delen av fotograferingarna kommer göras på hemmaplan & allt sparas hemma först. Sen ska jag kunna ladda över det jag tänker redigera på dagarna när jag reser iväg till min stuga mm.

Allt handlar egentligen om att jag vill ha ett flexibelt liv & komma iväg till bla min stuga & sitta där i lugn & ro & redigera. Först samla ihop flera fotograferingar & sen åka iväg alltså.

Så därför känns inte vikten som något problem, men jag tror inte jag vill ha en lös skärm.

Om ni vill får ni MER än gärna skriva vilken ni skulle köpt om ni skulle köpa en idag. Absolut max 20,000:-

Jag är mycket mycket tacksam för alla era svar.



————

Du har en rätt saftig budget på 20000kr, vilket skulle räcka till både en normal laptop och en iPad Pro. iPad Pro 12” eller 10.5” beroende på vilket som är viktigast av skärmstorlek eller mobilitet.
En iPad Pro 12” på 256 eller 512 GB kostar från 10300kr. Lägg gärna även till Apple Pencil också. Med den lösningen använder du bara lätt i överkant halva din budget. Om du inte tycker den lösningen täcker alla dina jobbehov så köper du en enklare laptop i ett senare skede. Ipadden är så otrolig bra till annat också så den får du nog användning av ändå. Enda nackdelen som jag kan se är att Photoshop inte än finns till iPad. Dock finns ett bra program som ngn redan nämnt (Affinity). Om Photoshop är görviktigt för dig när du reser så får du noga överväga om Affinity är bra nog, eller om du kanske ändå kan göra grovjobbet i Lightroom, för sen att spetsa till det på din stationära när du kommit hem.

Ipadlösningen borde räcka väl (gör det för många) för fotoredigering on the fly. (Själv hade jag enbart med en iPad på en jorden runt resa och det fungerade finfint). Bara att synca nytagna råfoton från Lightroom till Adobes moln så är foton i säker förvaring även om du sitter på andra sidan klotet, förutsatt att du får tag på wi-fi. Dessutom med senaste LR så närmar sig iPad en vanlig laptop upplevelse vad gäller fotoredigering. Färgnoggrannheten på skärmen är duglig för de flesta skulle jag tro.

Jag undviker så långt det går att använda Windows datorer. Det är enbart jobbet som kräver det. Och behöver du ha det till jobbet (vad du nu jobbar med) så är det lite annorlunda förstås. Dock så kan ju en iPad Pro vara bra ändå ;-)

Mitt val skulle lätt bli iPad Pro. Suverän på resor då den är användbar till det mesta. Även fotoredigering. Om du verkligen behöver en Windows dator till jobb så skulle jag isåfall gått för en billig windowsdator för att sköta jobbet, och komplettera med iPad för foton och allt annat. Tveklöst frågar du mig :)
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Massor med text ...

Mitt val skulle lätt bli iPad Pro. Suverän på resor då den är användbar till det mesta. Även fotoredigering. Om du verkligen behöver en Windows dator till jobb så skulle jag isåfall gått för en billig windowsdator för att sköta jobbet, och komplettera med iPad för foton och allt annat. Tveklöst frågar du mig :)
TS har ju köpt sin dator ... så. Men jag är nyfiken på vad en iPad Pro har för fördelar framför en Dell XPS UHD (4K)15" med pekskärm (som jag tror TS köpt). Förutom storleken ser åtminstone jag ingen, speciellt inte för hanteringen av bilder och bildredigering, upplys mig! :)
 

TML

Aktiv medlem
TS har ju köpt sin dator ... så. Men jag är nyfiken på vad en iPad Pro har för fördelar framför en Dell XPS UHD (4K)15" med pekskärm (som jag tror TS köpt). Förutom storleken ser åtminstone jag ingen, speciellt inte för hanteringen av bilder och bildredigering, upplys mig! :)
Har inte fått med mig att han har köpt dator. Men i såfall hoppas jag han är nöjd. Viktigaste är väl att han får gjort det han vill med den. Säkert en fin dator.

Nu har jag inte testat just den datorn som han köpt, men har erfarenhet av nåt som kanske är delvis jämförbart, Surface Pro 4, också den med pekskärm och penna. Gillar den inte. Av flera skäl. Har haft den i arbetssammanhang i över ett år, och den uppför sig i princip som Windows-datorer brukar göra, en del hickups, hänger, tappar nätkoppling, osv. Pekskärmen är så där känslig, inte i närheten av en iPad. Det ända som är till dens fördel enligt mig är att det fortfarande är enklare att köra typ officeprogrammen på en dator än en surfplatta. Skulle nästan gå så långt som att säga att Surface Pro är en halvmesyr som varken är en bra dator och än mindre en bra surfplatta. Men det gäller Surface Pro och inte den Dell som han köpt.

Vad gäller bildredigeringen så menar jag att jag var rätt tydlig i tidigare inlägg om att nya Lightroom närmar sig vanliga Lightroom på dator, inte att den är bättre. Det är fortfarande en nerbantat programvara på surfplatta. Men skillnaden verkar krympa vartefter. Dock så har iPad en fördel i smidigheten att ha med och enkelheten. Även snabbheten i redigering som på vissa webbreviews har slagit datorer i prestanda. Då han redan utför mestadels redigeringar på sin stationära dator så tycker jag att en iPad är ett bättre val och mer användbar än en laptop. Själv har jag varit valet och kvalet om att köpa en MacBook eller MacBook Pro framför en iPad Pro, men inte längre. Ipad pro duger väl, men jag har då en iMac där jag gör ”mängdredigering”. Har ägt en tidigare mbp 13, samt att ett annat familjemedlem har senaste mbp 13. Jag skulle inte vilja byta min iPad för mbp. Men skulle lätt valt mbp framför windowsdator. Jag har använt LR i flera år på MBP 13”, men jag skulle inte köpa en ny istället för iPad Pro för bildredigering på resor. Jag skulle kanske tänkt annorlunda ifall jag livnärde mig på fotografering, men för privat bruk och resor så är iPad Pro mer än duglig.

Har ägt flera både Windows-datorer och macar, och har min uppfattning klar om dom. Men tänker inte gå i klinch i en Mac/win diskussion, alla är vi olika, och är man nöjd med sin Windows dator så tänker inte jag försöka övertyga om att byta. Men tycker helt klart att en iPad Pro är en värdig konkurrent till laptop för bildredigering, särskilt nu då LR har fått en uppdatering och snarlika redigeringsmöjligheter som på dator (finns vissa undantag, och några tycker kanske de är oumbärliga).

Korta utgåvan...
iPad är smidigare och kan enkelt följa med även i fotoväskan. LR snabbare på iPad än dator enl. vissa testare. Oavsett vilket så är iPad snabb nog iallafall. Pekskärmen är suverän jmf med Surface Pro (dellen har jag ingen aning om). Nackdelen är mindre skärmyta, men jag tycker den uppväger jmf att kånka runt på dator. Men om skärmyta är viktigt så är såklart iPad inte att tänka på. Sen finns det funktioner i datorutgåvan av LR som inte än återfinns i surfplatteutgåvan om dessa är viktiga så är det dator som gäller, alternativ göra de redigeringarna på den stationära. För mig är mobilitet viktigare än skärmyta, och jag använder därför en iPad framför laptop. Min fotoväska rymmer dessutom inte något som är större än 13”.


Mvh
Tor
 

martinot

Aktiv medlem
————

Du har en rätt saftig budget på 20000kr, vilket skulle räcka till både en normal laptop och en iPad Pro. iPad Pro 12” eller 10.5” beroende på vilket som är viktigast av skärmstorlek eller mobilitet.
En iPad Pro 12” på 256 eller 512 GB kostar från 10300kr. Lägg gärna även till Apple Pencil också. Med den lösningen använder du bara lätt i överkant halva din budget. Om du inte tycker den lösningen täcker alla dina jobbehov så köper du en enklare laptop i ett senare skede. Ipadden är så otrolig bra till annat också så den får du nog användning av ändå. Enda nackdelen som jag kan se är att Photoshop inte än finns till iPad. Dock finns ett bra program som ngn redan nämnt (Affinity). Om Photoshop är görviktigt för dig när du reser så får du noga överväga om Affinity är bra nog, eller om du kanske ändå kan göra grovjobbet i Lightroom, för sen att spetsa till det på din stationära när du kommit hem.

Ipadlösningen borde räcka väl (gör det för många) för fotoredigering on the fly. (Själv hade jag enbart med en iPad på en jorden runt resa och det fungerade finfint). Bara att synca nytagna råfoton från Lightroom till Adobes moln så är foton i säker förvaring även om du sitter på andra sidan klotet, förutsatt att du får tag på wi-fi. Dessutom med senaste LR så närmar sig iPad en vanlig laptop upplevelse vad gäller fotoredigering. Färgnoggrannheten på skärmen är duglig för de flesta skulle jag tro.

Jag undviker så långt det går att använda Windows datorer. Det är enbart jobbet som kräver det. Och behöver du ha det till jobbet (vad du nu jobbar med) så är det lite annorlunda förstås. Dock så kan ju en iPad Pro vara bra ändå ;-)

Mitt val skulle lätt bli iPad Pro. Suverän på resor då den är användbar till det mesta. Även fotoredigering. Om du verkligen behöver en Windows dator till jobb så skulle jag isåfall gått för en billig windowsdator för att sköta jobbet, och komplettera med iPad för foton och allt annat. Tveklöst frågar du mig :)
Istället för dator & iPad Pro för 20+ papp så hade jag köpt dator & hårdvarukalibrerbar skärm med bra färgrymd för 20+ papp (med en utökad budget på 30+ papp så hade jag köpt alla tre).

Datorkrig om vilket av MacOS eller Windows som är bäst avstår jag dock ifrån (har båda två), men bägge de systemen är ju överlägset mer kraftfulla än iOS (som jag gillar på mina surfplattor och telefon).
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Massor med text ...
Korta utgåvan...
iPad är smidigare och kan enkelt följa med även i fotoväskan. LR snabbare på iPad än dator enl. vissa testare. Oavsett vilket så är iPad snabb nog iallafall. Pekskärmen är suverän jmf med Surface Pro (dellen har jag ingen aning om). Nackdelen är mindre skärmyta, men jag tycker den uppväger jmf att kånka runt på dator. Men om skärmyta är viktigt så är såklart iPad inte att tänka på. Sen finns det funktioner i datorutgåvan av LR som inte än återfinns i surfplatteutgåvan om dessa är viktiga så är det dator som gäller, alternativ göra de redigeringarna på den stationära. För mig är mobilitet viktigare än skärmyta, och jag använder därför en iPad framför laptop. Min fotoväska rymmer dessutom inte något som är större än 13”.


Mvh
Tor
Yepp, då förstår jag ditt resonemang. Personligen tycker jag det är svårt att arbeta med "seriös" bildredigering på mindre än 15" skärm, men det beror naturligtvis på vad som ska göras ...
 

Kenneth1x2

Ny medlem
Stor skärm att koppla till

Har kollat ett bra tag nu, men tycker det är så svårt!!!!

Här på dessa två är det ganska stor prisskillnad.. men vad är jätteskillnaden på innehållet?

Någon som har tips på hur jag kan hitta det jag behöver? Någon butik ni kan rekommendera eller nåt annat bra sätt?

https://www.komplett.se/product/927056/gaming/gaming-pc/barbar/hp-pavilion-156-full-hd-matt#technical-details

http://www.dell.com/se/business/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=bnx95602&model_id=xps-15-9560-laptop&l=sv&s=bsd

Jag behöver en laptop. 15-17" för bildredigering. Photoshop ska få plats & ev lightroom.
Det spelar ingen roll om den väger mycket då den inte ska bäras runt allt för ofta.
Jag skulle välja den billigare av dom två och sedan lägga ungefär motsvarande pengar på en extern skärm. Själv har jag Apples 27 tum-skärm kopplad till mina bärbara, när jag sitter vid skrivbordet. Grymt skönt med så stor skärm för PS arbete. Skulle då välja en 4k skärm förstås.

Någon skrev om en jämförelse mellan plastiga HP och högkvalitativa Dell. Jag är av totalt motsatt uppfattning, dvs att Delldatorer som används flitigt är rätt så crappiga efter 3 år. Har sett det hos kunder med tusentals datorer, och de Dell jag sett där har inte varit kul efter tre år.
MEN, då måste man i jämförelsen ta med om man jämför båda märkenas toppmodeller, så att det inte är en bottenmodell som jämförs med en toppmodell.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Väcker liv en gammal tråd...

Så slipper jag ställa samma fråga i en ny. Jag är också på jakt efter en laptop, men till skillnad från TS har jag inte för avsikt att lägga ~20 lusentappar på den, utan max hälften. Dessutom har jag några "krav". Minst 500 GB HDD och då skall det vara en SSD, samt det viktigaste, den skall vara bärbar (inte släpbar, m a ord).

Jag har förstått att en dator med skärm på 15" väger en del och det är av vikt (!) att hålla nere vikten, så det förefaller inte vara möjligt att köpa något större än 13" (om man skall hålla sig runt kilot). Nu är det kanske inte primärt fotoredigering som den skall användas till (även om det är ett av syftena), då det kommer vara svårt att kalibrera/profilera skärmen under resande fot, men skärmen får ändå gärna ha sådana kvaliteter att den är fullt duglig till fotoredigering.

Jag skall inte iväg förrän i mitten av Mars nästa år, så det är inte jättebråttom, men jag gillar inte stress, så jag vill vara ute i god tid. Passar även på att ställa frågan till er som tidigare varit i Japan hur det fungerar med elektroniska pryttlar införskaffade i Sverige att använda i Japan, då deras elnät (som jag förstått det) levererar 110 Volt (istället för 220 som är fallet här). Det vore ju förnämligt om laddare (till kamerabatterier och mobiltelefon) samt datorn gick att använda i Japan, (kan man tycka) ;-).
 

martinot

Aktiv medlem
Många (i princip samtliga moderna) laddare klarar ett spann på ca 100-240 V, men det står tryckt på så är mycket lätt att verifiera innan du kopplar in de.

Alla eluttag i Japan är samma platta stift som de i USA, så det är enkelt att koppla in all utrustning med en vanlig US-adapter (eller multireseplugg).

Vad jag upptäckte däremot på resa i Japan, iaf då för några år sedan, var att inte alla hotell (speciellt de som inte nyligen uppdaterats eller nybyggts) hade WiFi på rummen, även om det var WiFi i reception och lobby, etc. Däremot så fanns det ibland Ethernetuttag för sladdanslutning till Internet på rummen.

Då jag reste med endast iPad och två mobiler så blev det till att snabbt inskaffa en liten bärbar WiFi-router. Hittade en billig och smidig liten på Yodobashi Camera (kan vara tips att gå dit om du inte har med en egen hemmifrån Sverige) av märket Elecom (WRH-150BK). Grymt smidig lösning på problemet!
 

martinot

Aktiv medlem
Då jag reste med endast iPad och två mobiler så blev det till att snabbt inskaffa en liten bärbar WiFi-router. Hittade en billig och smidig liten på Yodobashi Camera (kan vara tips att gå dit om du inte har med en egen hemmifrån Sverige) av märket Elecom (WRH-150BK). Grymt smidig lösning på problemet!
Sökte lite och hittade länken till den här: http://www.yodobashi.com/product/100000001001772362/

Yodobashi finns nästan över hela Japan (alla större städer), och föruom kameror så säljer de de mesta inom hemelektronik och hushållsmaskiner (ungefär som Japans MediaMarkt eller ElGiganten). Routern ovan kostar numera ca. 70 kronor ser jag (när jag köpte den ca 190), och en väl värd investering.

Saknar du reseadaptrar eller glömmer ta med så har de det också.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Många (i princip samtliga moderna) laddare klarar ett spann på ca 100-240 V, men det står tryckt på så är mycket lätt att verifiera innan du kopplar in de.
Tack fört påminnelsen, jag har tittat på tre av de tänkta laddare som skall med och de duger för den spänning dom har i Japan.

Alla eluttag i Japan är samma platta stift som de i USA, så det är enkelt att koppla in all utrustning med en vanlig US-adapter (eller multireseplugg).
Då jag reste med endast iPad och två mobiler så blev det till att snabbt inskaffa en liten bärbar WiFi-router. Hittade en billig och smidig liten på Yodobashi Camera (kan vara tips att gå dit om du inte har med en egen hemifrån Sverige) av märket Elecom (WRH-150BK). Grymt smidig lösning på problemet!
Tack för länken. Då min japanska är lite rostig (host. host) kanske du kan översätta och förklara vad/hur denna pryttel kan hjälpa mig i de situationer du beskriver.

Sedan undrar jag om du tror dig veta om det är lönt att köpa en laptop i Japan ist för i Sverige, eller får man en med japanskt tangentbord isf =0 ;-) !! Varför jag frågar är om det rent ekonomiskt är lönsamt eller inte, och då menar jag exakt samma modell som kan bli aktuell att köpa i Sverige.

Tex, den Dell som tidigare länkats till för det facila priset av drygt 20 lusentappar, tror du att man skulle kunna få samma till ett (betydligt) lägre pris i Japan ?
 
ANNONS