Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bärbär? Så svårt!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
1. Man kan naturligtvis köpa en "liten" bärbar och koppla till skärm, tangentbord och mus. Det kanske du har gjort, men jag skulle inte göra det eftersom de små kompakta datorerna oftast har lägre prestanda och lagringskapacitet beroende på både formatet och svårigheter att kyla ned en kraftfull processor i det lilla formatet (då tänker jag typ 13"). Skulle jag köra detta koncept skulle jag satsa på en 15" där det går att hitta prisvärda datorer med hög kapacitet, gärna med dockningsmöjlighet.

2. En 17" bärbar dator är i allra högsta grad bärbar, de flesta väger väl in omkring 2,5 kg eller däromkring, mindre än 3 liter mjölk ...

Ytterligare en aspekt är om man har en fast arbetsplats eller sitter på lite olika ställen. Hemma har jag både en stationär dator och en 15" bärbar och använder den bärbara lite härochdär med den stationära står stadigt i arbetsrummet kopplat till sin 27".

jag är lite på stridshumör idag ... så skjut på! :)

/Sven
Det är lugnt, inte ute efter strid alls, utan bara förklaring. Alla har olika behov. Jag anser dock inte att 2,5 kg dator riktigt kvalar in under bärbar, mer flyttbar. Har själv haft både stora och små laptops. 12" är för litet, men 17" är för stort för mig. Då tappar jag vitsen med att ha en laptop. Det blir dyrt och otympligt. Ska man sedan redigera bilder är ju skärmen det viktiga, så då är en (eller flera) extern skärm som kan kalibreras det man är ute efter. Därav mina funderingar.

Jag har en Yoga 13", väger strax över 1 kg för att kunna ha med mig. Sedan har jag en stationär som huvuddator i arbetsrummet, kopplat till två skärmar.
 

martinot

Aktiv medlem
Exakt. Förr eller senare så vill man ändå ha en (eller två) externa skärmar till sin bärbara dator, där man bla. kan redigera sina bilder på.

Tycker personligen att ca. en 13-15" (har just nu en MBP 15") är en normalt rätt vettig "sweetspot" och kompromiss mellan vikt och skärmyta när man är på resande fot.

Men det finns ju egentligen inget rätt eller fel. Är helt upp till var och en.

Personligen så tycker jag dock att 17" räknas mer som släpbart, och inte normalt som bärbart. Det blir för mig en dålig kompromiss, och kommer ändå inte alls att kunna att ersätta en stor bra kalibrerad extern skärm hemma eller på kontoret. Då är det (enligt mig personligen) vettigare att ha en stationär dator för bildredigering som komplement till den bärbara (finns ganska små men kraftfulla stationära som inte tar så stor plats på skrivbordet, men som man ändå kan bygga ut och uppdatera enkelt).

Kan som bärbar maskin rekommendera minst 16 GB RAM och med en äkta fyrkärnig Intel CPU.

Hade jag skaffat en ny dator idag för enbart/främst foto så hade jag nog försökt att gå på en med 4K-skärm (eller snäppet under) och med så bra färgrymd som möjligt (gärna nära AdobeRGB).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Beror på hur börjar man söker. Ska man kånka på det dagligen är lättaste man kan hitta med bra prestanda bäst. Jag valde 4.5kg 17" speldator för flera år sen och den kör fortfarande hårt dagligen med LR och PS.
Jag tar bort den från kontoret då i då och jobbar på den i andra rum. Men jag tar knappast med den i väskan och jobbar ute på fält.

/stefan
 

lofling

Aktiv medlem
Beror på hur börjar man söker. Ska man kånka på det dagligen är lättaste man kan hitta med bra prestanda bäst. Jag valde 4.5kg 17" speldator för flera år sen och den kör fortfarande hårt dagligen med LR och PS.
Jag tar bort den från kontoret då i då och jobbar på den i andra rum. Men jag tar knappast med den i väskan och jobbar ute på fält.

/stefan
Precis. Svårt att ta med en sån ut i fält. Vad jag förstod på trådskaparen vill hon ha med den ut med jobbet ibland. Då blir 17" rätt stort och tungt, troligen onödigt mycket. Första laptop jag köpte ville jag ha både på jobbet och hemma. La ner massor med pengar på den, men den blev inte lika bra prestandamässigt som en stationär och inte heller var den direkt bärbar, fast jag släpade runt på den i flera år. Det är därför jag är lite tveksam till att råda henne köpa en stor laptop, även om hon bara ska flytta på den ibland. Det blir troligen billigare och ändå mer flexibelt och bättre kvalitet på bilderna att då ha en liten bärbar och en stationär, eftersom det för bildredigering ändå inte är optimalt att sitta med en laptop.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Precis. Svårt att ta med en sån ut i fält. Vad jag förstod på trådskaparen vill hon ha med den ut med jobbet ibland. Då blir 17" rätt stort och tungt, troligen onödigt mycket. Första laptop jag köpte ville jag ha både på jobbet och hemma. La ner massor med pengar på den, men den blev inte lika bra prestandamässigt som en stationär och inte heller var den direkt bärbar, fast jag släpade runt på den i flera år. Det är därför jag är lite tveksam till att råda henne köpa en stor laptop, även om hon bara ska flytta på den ibland. Det blir troligen billigare och ändå mer flexibelt och bättre kvalitet på bilderna att då ha en liten bärbar och en stationär, eftersom det för bildredigering ändå inte är optimalt att sitta med en laptop.
Jag kör LR på en tvåkärnig i7 Skylake med 16GB RAM och 512GB m2 SSD. Inga problem. Jobbar inte i lager och editerar inte video. Så att laptop inte duger för stilöbildseditering är en grov generalisering.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag kör LR på en tvåkärnig i7 Skylake med 16GB RAM och 512GB m2 SSD. Inga problem. Jobbar inte i lager och editerar inte video. Så att laptop inte duger för stilöbildseditering är en grov generalisering.
Vänta nu. Jag skrev inte att den inte duger väl? För det gör den säkert. Jag skrev inte optimalt. Det är klart att det säkert går att hitta en laptop som funkar för stillbildsredigering. Men det var inte min poäng, trodde det var rätt klart (det är dessutom flera i tråden som också påpekar i princip samma sak, Martain och John).
 

Sabud

Aktiv medlem
Köpte en HP Envy 17" för runt 10.000:- på rea för närmare ett år sedan som ersättning till min Dell XPS M1330
köpt 2008 för 12.000:-

Köp en Dell får bli mitt råd;)

/Stephan
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker det är svårt att rekommendera ett varumärke framför ett annat - rent generellt.

HP, Dell och Lenovo gör alla mycket bra professionella datorer, men också mindre bra billiga konsumentmaskiner av lägre kvalitet.

(Apple och Microsoft gör i princip inga billigt byggda konsumentdatorer, utan satsar lite mer på kvalitet än just på lägsta pris.)

Skulle säga att det normalt är extremt mycket viktigare att man väljer rätt modell (byggkvalitet, vikt, storlek, skärmegenskaper och kapacitet) än att välja ett specifikt varumärke.
 

Melmis

Aktiv medlem
Alltså det här är så svårt!!!

Helst vill jag ha en 17" (så klart)
Den ska som sagt klara av att arbeta i Photoshop & Lightroom utan problem.
Viktigt är också att skärmen visar rättvis färg.

När jag pratar om att ha med mig den ut på jobb är det inte på tex bröllopsfotograferingar utan mer för att ha möjligheten att ha med den till min stuga eller mina nära & kära för att kunna umgås med dem på kvällarna (vi bor 60 mil ifrån varandra) där jag skulle vilja spendera mer tid. Men jag vill ha möjligheten att ha lite jobb med mig. Men jag vill inte ha en stationär där.
Så största delen av fotograferingarna kommer göras på hemmaplan & allt sparas hemma först. Sen ska jag kunna ladda över det jag tänker redigera på dagarna när jag reser iväg till min stuga mm.

Allt handlar egentligen om att jag vill ha ett flexibelt liv & komma iväg till bla min stuga & sitta där i lugn & ro & redigera. Först samla ihop flera fotograferingar & sen åka iväg alltså.

Så därför känns inte vikten som något problem, men jag tror inte jag vill ha en lös skärm.

Om ni vill får ni MER än gärna skriva vilken ni skulle köpt om ni skulle köpa en idag. Absolut max 20,000:-

Jag är mycket mycket tacksam för alla era svar.
 

Melmis

Aktiv medlem
Alltså det här är så svårt!!!

Helst vill jag ha en 17" (så klart)
Den ska som sagt klara av att arbeta i Photoshop & Lightroom utan problem.
Viktigt är också att skärmen visar rättvis färg.

När jag pratar om att ha med mig den ut på jobb är det inte på tex bröllopsfotograferingar utan mer för att ha möjligheten att ha med den till min stuga eller mina nära & kära för att kunna umgås med dem på kvällarna (vi bor 60 mil ifrån varandra) där jag skulle vilja spendera mer tid. Men jag vill ha möjligheten att ha lite jobb med mig. Men jag vill inte ha en stationär där.
Så största delen av fotograferingarna kommer göras på hemmaplan & allt sparas hemma först. Sen ska jag kunna ladda över det jag tänker redigera på dagarna när jag reser iväg till min stuga mm.

Allt handlar egentligen om att jag vill ha ett flexibelt liv & komma iväg till bla min stuga & sitta där i lugn & ro & redigera. Först samla ihop flera fotograferingar & sen åka iväg alltså.

Så därför känns inte vikten som något problem, men jag tror inte jag vill ha en lös skärm.

Om ni vill får ni MER än gärna skriva vilken ni skulle köpt om ni skulle köpa en idag. Absolut max 20,000:-

Jag är mycket mycket tacksam för alla era svar.
Finns det någon DEll 17" som skulle vara bra till det jag behöver & för den pengen?? Hittar nog mest gamingdatorer, men det kanske går lika bra har jag förstått....?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Måste det vara Dell? Jag har en Asus gaming dator på 17". Japp färgerna är fel på den, men åtgärdades med en spyder4pro kalibrator. Och oavsett dator/skärm man köper så rekommenderar jag ändå alltid nån typ av profilering av skärmen.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
En 17" bärbar, precis som nästan alla bärbara, med få undantag (vet att Lenovo sålt en dyr bärbar CAD-maskin, men den kostade ifrån ca 35 papp ex. moms) kan tyvärr inte kalibreras.

Det gör att du i princip ändå "måste" ha en bra extern skärm till din bärbara dator oavsett den inbyggda skärmstorleken.

Däremot så kan man klara sig bra med en bättre bärbar (med SSD och 16GB RAM), och utan problem skippa en stationär (om man inte har väldigt höga krav).

Känner inte till någon 17" professionell bärbar (är nog inte många yrkespersoner som normalt vill släpa runt på sådana åbäken), och är nog tyvärr mest gamingmaskiner eller enklare byggda konsumentmaskiner, men letar man så kanske man kan finna något undantag.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
En 17" bärbar, precis som nästan alla bärbara, med få undantag (vet att Lenovo sålt en dyr bärbar CAD-maskin, men den kostade ifrån ca 35 papp ex. moms) kan tyvärr inte kalibreras.
Men de kan profileras, viket de flesta menar när de säger kalibrera. Därför tillverkare av kalibrator nämner kalibrering oftare än de nämner profilering.
 

martinot

Aktiv medlem
Men de kan profileras
Låt oss inte leka för mycket med ord och att blanda ihop korten.

Du kan (i princip) profilera vilken skärm som helst. Det är ju bra (men säger iofs. inte så väldigt mycket om skärmens kvaliteter eller färgdjup).

Problemet är dock att även om man kan profilera nästan vad som helst, så ersätter det tyvärr inte kalibrerbara skärmar (även om jag gärna skulle önska att så var fallet).
 

Sianin

Aktiv medlem
Kan bara hålla med de som tycker 17" är mer släpvänlig än bärbar. Jag jobbar med 3D modellering och alla på företaget har nu mer "bärbara" datorer just för att ha möjligheten att ta med dem till möten etc. 17" är alldeles för stort för att bära runt på även om man bara ska till möterummet på samma plan i huset. Vi har HPs Z modeller, fina datorer men stora och tunga.

Sen hitta en väska till den..... Inte så bara väldigt få alternativ om man vill ha en laptopväska.

Det största jag skulle köpa för att alls fundera på att bärarunt är 15" och även det är stort. Har privat en äldre Mac PRO 15" som jag använder till bildredigering och för mig funkar det bra men skulle jag köpa nytt idag så skulle jag gå på en 13" speciellt om det "bara" skall redigeras på den under en helg eller en vecka här och där.

Vad gäller HP pavilion så är det en konsument dator med lite sämre byggkvalitet än deras Z modeller. Prismässigt så på konsumentsidan får du i regel mer prestanda ju större skalet är då det är lättare med plats kylning etc. Ska du ha in samma grejer i ett 13-14" skal så kostar det betydligt mycket mer just för att det blir en mycket mer komplicerad konstruktion.
 

Melmis

Aktiv medlem
Utvecklingsfokus ligger nog inte på 17-tummare, det var ganska länge sedan de var i `ropet´.
Skulle personligen titta på en Dell XPS 15". Jag var HP-fan på 70-talet och sålde deras mätinstrument men det var då det;)

http://www.dell.com/se/p/xps-15-9560-laptop/pd?&ST=dell xps 15&dgc=ST&cid=296135&lid=5662005&acd=240723621220560&ven1=sECilhw9B~220556712450~[tracker_ID]&ven2=e~dell%20xps%2015

/Stephan
http://www.dell.com/se/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=cnx95603&model_id=xps-15-9560-laptop

Hade precis lagt den i min kundkorg....
Men blir så osäker.. Visst ingår Windows 10.
Måste jag välja Adobe program för pdf. Det finns
Adobe Acrobat Standard Document Cloud
+880 kr*

Adobe® Photoshop Elements och Adobe® Premiere Elements 14
+880 kr

Vet du det?
 
ANNONS