Annons

Vilken bärbar lagring har du för mellanförvaring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, då har man läst trådar till förbannelse, och även startat en egen angående detta, men efter att ha fått lite dålig respons startar jag nu en ny tråd, med lita annorlunda inriktning!

Frågan lyder: Vilken bärbar lagring har just du?
Följdfrågor:
Är du nöjd med den?
Vad är bra, respektive dåligt med den?

Har du haft nytta av skärm om du haft sådan?

Hur långt räcker batterierna?

Mer plus och minus?Annat att tänka/reflektera över?

/Jocce

För tillfället använder jag mig av min laptop men jag hoppas att kunna köpa Nikons Coolwalker MSV-01 som har 30 G och skärm.

Nackdelen med laptop är att den är stor att släpa på. Fördelen är att man på plats kan visa ev kund hur bilden ser ut efter grundläggande fix.

Greven

Jag har min 40 GB iPod med Belkins Media Reader. Väldigt långsam överföring men funktionell för mina behov. Min tanke är att ha denna som backup vid resor och då kan denna tuffa på en timme med överföring på kvällen. Jag har ett 2 GB CF-kort i D70 och jag har hittils inte haft behov av att tömma detta kort under dagen.

Dock kanske jag hade valt en annan lösning om jag inte hade iPod'en från början

Hej,
har du sett min "recension" av Vosonic MMV Player?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20930&perpage=15&pagenumber=3

Fördelar:
- Relativt liten o lätt, 125X67X21 mm o 230 gram.
20 Gb 1.8' HD
- Klarar både jpg och RAW-format (Canon, Nikon o Fuji), samt vända och zooma på bilder (inkl RAW), samt visa EXIF. Slideshow med bakgrundsmusik (om så önskas)
- Mp3-spelare, två hörlursuttag och 6 Equilizerinställningar, MP3 (MPEG1 Audio Layer I/II/III & 2.5), 32Kbps ~320kbps CBR, WMA - 32Kbps ~ 192Kbps, CBR, Audio CD, Okomprimerad WAV i MS-RIFF filformat
- Kan visa film i MPEG1 i dat & MPG filformat
Motion JPEG i AVI o MOV filformat
- Snabb, USB2-interface (1Gb 5-8 minuter), samt kortläsare för 13 olika kortformat, inkl CF, SD, MMC, Microdrive, inbyggt.
- Utbytbart o laddningsbart batteri av standardformat, 5V/2.5A DC IN, Li-ion 3.7V 1800 mAh batteri, Model : FUJIFILM NP-120. Batteriet räcker 5-6 timmar, 3 vid videovisning.
- Kan koppplas till TV, har video-ut.
- Fjärrkontroll.

Nackdelar:
- Ny, släpptes den 2o november 2004, så inget user community. Återförsäljare i Sverige??
- Inte Ipod-klass på designen direkt, men snyggare o vettigare än Archos.
- Uppdateringarna lite bökiga att få in (RAW-uppdateringen kom den 12 jan, på tillverkarens sajt i Taiwan).
- Inget API definierat så det är svårt att hacka själv.

Tycker att fördelarna uppväger nackdelarna och köpte därför en sådan :), faktiskt innan RAW-uppdateringen kom, vilket blev en positiv överraskning. Filmvisning var inte primärt för mig, men det fungerar faktiskt.

h/mats

Bilagor

• v-mmv_3.jpg
    v-mmv_3.jpg
    27.5 KB · Visningar: 451
mazeson skrev:
Hej,
har du sett min "recension" av Vosonic MMV Player?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20930&perpage=15&pagenumber=3

Fördelar:
- Relativt liten o lätt, 125X67X21 mm o 230 gram.
20 Gb 1.8' HD
- Klarar både jpg och RAW-format (Canon, Nikon o Fuji), samt vända och zooma på bilder (inkl RAW), samt visa EXIF. Slideshow med bakgrundsmusik (om så önskas)
- Mp3-spelare, två hörlursuttag och 6 Equilizerinställningar, MP3 (MPEG1 Audio Layer I/II/III & 2.5), 32Kbps ~320kbps CBR, WMA - 32Kbps ~ 192Kbps, CBR, Audio CD, Okomprimerad WAV i MS-RIFF filformat
- Kan visa film i MPEG1 i dat & MPG filformat
Motion JPEG i AVI o MOV filformat
- Snabb, USB2-interface (1Gb 5-8 minuter), samt kortläsare för 13 olika kortformat, inkl CF, SD, MMC, Microdrive, inbyggt.
- Utbytbart o laddningsbart batteri av standardformat, 5V/2.5A DC IN, Li-ion 3.7V 1800 mAh batteri, Model : FUJIFILM NP-120. Batteriet räcker 5-6 timmar, 3 vid videovisning.
- Kan koppplas till TV, har video-ut.
- Fjärrkontroll.

Nackdelar:
- Ny, släpptes den 2o november 2004, så inget user community. Återförsäljare i Sverige??
- Inte Ipod-klass på designen direkt, men snyggare o vettigare än Archos.
- Uppdateringarna lite bökiga att få in (RAW-uppdateringen kom den 12 jan, på tillverkarens sajt i Taiwan).
- Inget API definierat så det är svårt att hacka själv.

Tycker att fördelarna uppväger nackdelarna och köpte därför en sådan :), faktiskt innan RAW-uppdateringen kom, vilket blev en positiv överraskning. Filmvisning var inte primärt för mig, men det fungerar faktiskt.

h/mats

Edit: Såg att Zebramedia har den, men den finns juh tydligen "bara" med 20 gb hårddisk?

/Jocce

Det är det enda jag sett med, ja, Min är 20 Gb.
Enligt några andra uppgifter så ska den finnas med 20,40 eller 60 Gb, men det är inget jag sett på tillverkarens sida. Å andra sidan så kommer man långt med 20 Gb, samt kan troligen själv byta ut HD:n mot större, om man är lite händig (garantin ryker dock). Det har jag gjort på min förra, en Archos MP3-spelare, när ändå garantin gått ut.
Visst inte att Zebra hade denna. De hade inte den när jag letade i slutet av december.

Ibook G4 12" 60Gb, känns som övrig mellanlagring blir mindre nödvändig ju större och billigare minneskort som släpps..

+ grym förhandsgranskning.

- lite stor.

Glömde säga, är inte intresserad av bärbar dator, då det alternativet har vi redan, men vill ha nått litet och smidigt också.

/Jocce

Vosonic X-drive II

Jag använder en Vosonic X-drive II med 20 Gb disk.
Fördelar. Mycket enkelt handhavande. USB II så den är snabb när man skall överföra bilderna till datorn. Att tömma korten, CF, tycker jag dock är lite segt. Har ännu inte saknat skärm för att titta på bilderna.Batterierna räcker till ca. 15 överföringar innan indikatorn visar på 1/4 laddning. Sen vill man nog ladda för att vara på den säkra sidan.
Köpt hos Zebramedia

Jocce skrev:
Glömde säga, är inte intresserad av bärbar dator, då det alternativet har vi redan, men vill ha nått litet och smidigt också.

/Jocce

Du frågade ju vad folk använde..?

Jag använder min Ibook. Den ligger alltid i ryggans datafack. 2kg extra och allt jag behöver. Vill man ha mindre väska går det så klart inte, men så löd inte frågan som jag uppfattade den. Jag kan över huvudtaget inte se fördelen med en liten hårddisklagrare då lag har en liten laptop. Det är inte ofta jag fyller 2Gb minneskort när jag är ute..

j3n5 skrev:
Du frågade ju vad folk använde..?

Jag använder min Ibook. Den ligger alltid i ryggans datafack. 2kg extra och allt jag behöver. Vill man ha mindre väska går det så klart inte, men så löd inte frågan som jag uppfattade den. Jag kan över huvudtaget inte se fördelen med en liten hårddisklagrare då lag har en liten laptop. Det är inte ofta jag fyller 2Gb minneskort när jag är ute..

Jo, men vad folk använde just som mellanlagring, jag klassar inte direkt en (bärbar)dator som mellanlagring, utan då är det juh på en dator.
Men det spelar mindre roll.

Jag har ett 2 gb minneskort, och kommer defenetivt fylla det, då jag skall till Antarktis i 2 veckor, så kommer behöva nått ordentligt att mellanlagra på, som är litet och smidigt!

/Jocce

Jag använder Epson P2000 m 40 GB hårddisk. Skärmen är kanon, skönt att kunna sortera under resans gång. Fungerar även lite taffligt som mp3 spelare och vidoespelare.

Nikon Coolwalker MSV-01

Fördelar är att den är snygg och lätthanterlig, samt visar NEF-filer på skärmen.
Nackdelen är att skärmen inte är användbar för att bedöma skärpa. Men jag vet inte hur andra är, jämfört med Coolwalkern.

Compactdrive

Jag använder en 40Gb compactdrive utan skärm.
Den har inbyggd kortläsare för 7 olika kort.

Jag är nöjd efter 6månaders användning.

Vilken bärbar lagring har just du?
Powerbook G3 (pismo)

Är du nöjd med den?
Japp, duger för mig.

Vad är bra, respektive dåligt med den?
Mycket lagringsplats, kan visa bilder direkt för de jag tar bilder till.

Har du haft nytta av skärm om du haft sådan?
Ja

Hur långt räcker batterierna?
Eftersom datorn har några år på naken så räcker batteriet ca 2 timmar. (ca 4-5 timmar om batteriet är nytt, nu är det från 1999-2000)

Mer plus och minus?Annat att tänka/reflektera över?
Finns klart smidigare lösningar men man tager vad man har. :)

Har en tripper, 40g som jag handlade från zebramedia för ca ett år sedan.

Den e väl ok, inte direkt jättesnabb, dock behöver jag bara starta, sätta i kort o trycka på en knapp. Sen stänger den av sig självt efter.
Batteritiden e kass, den klarar inte mycket, kanske 4 - 5 överlagringar med ett 512. Det var dock då.. nu kanske 2.. Så batteriet blev snabbbt kasst. Kostade 2400 kr.

Men den funkar la, o det går att köpa nytt batteri på zebra

Dave

ANNONS
Götaplatsens Foto