Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken bilxt skulle ni köpa dill en D80?
- Trådstartare Thomas_N
- Start datum
Lincon888
Avslutat medlemskap
Jag har en D80 med och var i samma sits som du är nu. Jag köpte mig en SB-800, är supernöjd med den! Det som gjorde att jag valde den var att SB-600+omni bounce kostar strax under 1000kr billigare än SB-800 där omnibounce ingår. Eftersom emnibounce var ett måste för mig så blev det inte så stor skillnad att köpa den stora blixten. =)
nicrosoft
Aktiv medlem
Thomas_N skrev:
Omnibounce ingår inte på någon på Scandinavian photo i alla fall.
Jodå, den följer med SB800.
Palletheking
Aktiv medlem
Bägge är bra blixtar, men SB800 kan fungera som ensam master till andra blixtar medans SB600 saknar den funktionen. SB 800 är också en starkare blixt och som jag tror har en vidvinkligare reflektor. Men med bouncer spelar det iofs ingen roll. Det skiljer väl ca 1200 kr i pris. jag måste tillägga att Nikons SB800 förmodligen är marknadens mest prisvärda och kanske också bästa systemanpassade blixt. I övrigt är jag ingen fan av det trådlösa systemet, använder hellre en spiralkabel. Upplevde en irriterande fördröjning med trådlös användning.
Thomas_N
Aktiv medlem
I vissa situationer är det rätt otympligt att dra sladdar.
Fotar man på fest är det rätt bra att kunna säga till en polare"håll blixten där" , hans kan gå bort några meter och man får blixten som man vill ha den. Man kan ju öven ställa ett stativ långt fram på en tillställning och sitta lite längre bak med tele.
Annars får man ju stöd för fler funktioner med sladd.
Att använda extrablixten som master har jag ingen användning av,
SB 600 har en inbiggd lins som klarar av net till 13 mm fokus
Fotar man på fest är det rätt bra att kunna säga till en polare"håll blixten där" , hans kan gå bort några meter och man får blixten som man vill ha den. Man kan ju öven ställa ett stativ långt fram på en tillställning och sitta lite längre bak med tele.
Annars får man ju stöd för fler funktioner med sladd.
Att använda extrablixten som master har jag ingen användning av,
SB 600 har en inbiggd lins som klarar av net till 13 mm fokus
nvrmnd
Aktiv medlem
Om du vill kunna få del av Nikons Creative Lighting System så är det SB-600 eller 800 du ska köpa. Visst kan du köra andra tredjepartsmärken trådlöst också, men då får du göra alla inställningar manuellt i blixtarna. Tillsammans med D80 så kan du använda "commandermode", där kan du ställa in olika inställningar för varje blixt-kanal och grupp, så som kompensation + eller -, osv osv.
Köpte själv en SB-800 nyligen, begagnad, till förmånligt pris. Kan inget annat säga att jag är supernöjd.
Kommer du inte köra trådlöst eller inte så avancerat trådlöst är Soligor DG-420 Z ett väldigt prisvärt alternativ, som kostar ~1900 md bouncer och laddare+batterier.
Dock verkar Cyberphoto ha tagit bort Nikon-versionen på denna blixt...
Ett annat prisvärt alternativ om du inte kommer köra trådlöst är en begagnad SB-24, senare modell SB-26 går att köra trådlöst men blir då manuellt eftersom den bara reagerar på blixtljus.
Köpte själv en SB-800 nyligen, begagnad, till förmånligt pris. Kan inget annat säga att jag är supernöjd.
Kommer du inte köra trådlöst eller inte så avancerat trådlöst är Soligor DG-420 Z ett väldigt prisvärt alternativ, som kostar ~1900 md bouncer och laddare+batterier.
Dock verkar Cyberphoto ha tagit bort Nikon-versionen på denna blixt...
Ett annat prisvärt alternativ om du inte kommer köra trådlöst är en begagnad SB-24, senare modell SB-26 går att köra trådlöst men blir då manuellt eftersom den bara reagerar på blixtljus.