Annons

Vilken borde passa mig

Produkter
(logga in för att koppla)

eric_55

Ny medlem
Hej!


Jag behöver ha en tillräckligt bra kamera/objektiv som klarar av att fotografera oljemålningar som är 2x3meter canvas och få med alla detaljer och ge väldigt bra återgivning från strukturerna och färgen.
Detta för dokumentation och till tryck,kopia av orginal, tidningar som web.
produkt foton också något jag vill ha möjligheten att kunna ta.

Vill att den skall kunna fotografera stora installationer också där är inte detaljerna och färgåtergivningen lika viktig men det skall kunna va så pass bra bilder att en tidning/katalog kan använda den samt tryck för tex affisher

Budget finns knappt och prata om men det löser sig på vägen. Först måste jag veta vad jag ska ha för pryl.
Tack! Alla råd är bra råd här.
 

esbtse

Aktiv medlem
1. För Produkt foto Nikon D850 med linser 24mm/2.8 PC och 45mm/2.8 PC och 85mm/2.8 PC. Möjligtvis en 19mm PC också om utrymmet framför tavlorna är litet. Dessa linser kan köpas begagnade på kameradoktorn just nu..

2. För högre upplösning Fuji GFX 100S saknar dock perspektiv kontroll linser. Med jag antar att en rak tecknade Vidvinkel och Normal Zoom behövs. Möjligtvis ett kort Tele också.

3, Glöm inte belysningen också med studio blixtar med paraplyer och reflexskärmar.
 
Senast ändrad:

Bluebike

Aktiv medlem
Ett av de få tillfällen då många pixlar spelar roll, ska du skriva ut en repro på 2x3 m som ska ses på nära håll så behövs det. Går att komma runt genom att ta flera bilder och montera i hop. För webben duger en mobil om den sitter på stativ ovh belysningen görs bra. Med systemkamera så är ett bra objektiv med liten distorsion, vinjettering etc. Tilt/shift är väl bra om det inte går att centrera kameran framför verket annars en bra normal. Bra belysning, det är svårt att belysa en stor yta jämt. Färgkalibrering genom hela kjedjan är självklart. Har nån gammal publikation från Hasselblad om reprofoto, där de visar en anordning med en spegel med hål i och ett snäre som skulke hjälpa till att få film/sensrplanet parallellt med konstverket. En systemkamera med lite bättre upplösning oc hett ok objektiv (gissar att de flesta 50 mm duger) sen är det nogrannhet och kunskap som sätter resultatet snarare än vad det står på kameran.
 

eric_55

Ny medlem
Många bra svar, känns som jag vet åt vilket håll jag ska börja titta tack!

Angående budget är det ett annat problem. Jag har tydlig mål i vad jag söker. Plånboken får anpassa sig efter det.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vissa kameror har inbyggt läge (även raw-läge) för hopslagna bilder. Med min Olympus em-1 mk2 kan jag ta 80 mpix bilder på stativ, Andra modeller t.ex. em-1 mkIII har denna finess + 50 mpix bilder handhållet som fungerar bra även i svag belysning tack vare otrolig bildstabilisering. Sony har ännu högre högpixelläge för flera modeller som kräver stativ. Jag är fullständigt övertygad att jag kan ta en 2x3 meter med väldigt bra skärpa med min MKII:a + 12-100/4 objektiv. Jag har dessutom perspektivkontrollfunktion inbyggd i kameran om jag vill ha en färdig jpg ur kameran. Dock är det lättare att skötare perspektivkontrollen i photoshop om man ska ha den perfekt. Allra bäst blir det (som någon nämnde) om man har ett objektiv med denna funktion. Tänk på att du behöver ha ett bra stativ+huvud (gärna högt så du kan fota vinkelrätt mot tavlans centrum) för att allt ska gå smidigt. För detta får du nog räkna med närmare 8-10k kronor om du inte väljer Gitzo som är bra men dyra per cm och prestanda..
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att det viktigaste är ljuset, oavsett om du tänker dig fast ljus eller blixtar. Inget kan framhäva färg och struktur på samma vis. Därefter objektiv och kamerahus.
 

AWid

Aktiv medlem
Hej!


Jag behöver ha en tillräckligt bra kamera/objektiv som klarar av att fotografera oljemålningar som är 2x3meter canvas och få med alla detaljer och ge väldigt bra återgivning från strukturerna och färgen.
Detta för dokumentation och till tryck,kopia av orginal, tidningar som web.
produkt foton också något jag vill ha möjligheten att kunna ta.

...........................................................
För mig låter det som ett väldigt avancerat (och roligt) projekt du har framför dig:) Du har fått svar med förslag på kameror och avancerade (och en del svindyra) objektiv, men jag tror, precis som "Bluebike" ovan, att en hyfsad systemkamera (fabrikat betydelselöst) och ett skapligt normalobjektiv klarar det tekniska alldeles utmärkt. Plus naturligtvis en del kringutrustning som t ex stativ och belysning.

Svårigheten ligger nog framför allt i att hantera grejerna och jag känner inte alls till hur skicklig fotograf du är. Du är ny här på fotosidan och om du även är ny som fotograf så kan du nog räkna med att den stora utmaningen är att lära sig hantera ljussättning, färghantering, exponeringsinställningar och inte minst efterbehandling (i t ex photoshop eller motsvarande). Behärskar du hantverket är nog inte utrustningen så avgörande. För det är nog så att de flesta moderna systemkameror är betydligt mer avancerade och kompetenta än deras respektive ägare:)
 

Ventures

Aktiv medlem
Tveksamt att det behövs så många pixlar som ändå försvinner när man gör en trycksak i andra änden av processen. Vill man ta ut detaljer kan pixlarna vara bra att ha men det finns inget att presentera 80 Mp på annars.

Det kan vara en fördel om optiken inte förvränger bilden eller har ojämnt ljus från kant till kant.
 
ANNONS