Annons

Vilken brännvidd med eos1D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa ett Canon 50mm 1,4 usm som porträttoptik till min eos 1D. Vilken "brännvidd" motsvarar detta objektiv på denna kamera- Någon som vet?

Ubbe 1 skrev:
Funderar på att införskaffa ett Canon 50mm 1,4 usm som porträttoptik till min eos 1D. Vilken "brännvidd" motsvarar detta objektiv på denna kamera- Någon som vet?

Canon EOS 1D - modellen från 2001? Sensorn är 28.7 x 19.1 mm så beskärningsfaktorn blir
36mm / 28.7mm = 1,254
24mm / 19.1mm = 1,257

50mm * 1.255 = 63mm

...och så MÅSTE man ju skriva att det är bildvinkeln som ändras, inte brännvidden. Så, nu är det också gjort. :)

1.26 ggr

vad nu det blir: ca 63mm.
Jag har den kombinationen och fungerar utmärkt.
f/1.4 ger härligt ren sökarbild och blixtsnabb AF

Alternativ kan vara 85mm f/1.8. Också ett kanon objektiv för "rimliga" pengar. blir ca 110 mm vilket också fungerar för porträtt om du har lite plats

Idealt skulle 1D kräva ca 70mm nominellt för att ge ett perfekt "90mm" porträtt Det kan du få med 24-70 f/2.8. Fungera klockrent det också. Dock lite andra pengar..

Ubbe 1 skrev:

Om du menar brännviddsfaktorn så är den 1.3 på 1D Mark II N, så det ger 65mm. Om du har en 1Ds Mark II så är det 1, och det ger 50mm.

Varför köpa 1.4 som är mer dubbelt så dyr som 1.8? Behöver du verkligen den skillnaden i ljus och hastighet? Vid porträtt så har du väl ganska så kontrollerade ljusförhållanden som det är.

Re: Re: Vilken brännvidd med eos1D

BengtJohnsson skrev:
Canon EOS 1D - modellen från 2001? Sensorn är 28.7 x 19.1 mm så beskärningsfaktorn blir
36mm / 28.7mm = 1,254
24mm / 19.1mm = 1,257

50mm * 1.255 = 63mm

...och så MÅSTE man ju skriva att det är bildvinkeln som ändras, inte brännvidden. Så, nu är det också gjort. :)

Ah, justde ja...glömde juh de ja dårå. *himmla med ögonen* ;-)

Re: Re: Vilken brännvidd med eos1D

BengtJohnsson skrev:
Canon EOS 1D - modellen från 2001?

det är samma sensor i alla 1D modeller,dvs även MkII och MkIIN.

dvs inte 1Ds modellerna... men där är ju faktorn 1 så det blir enklet att räkna ut.. ;-)

Forts.

Tack för era svar. Nu vet jag vad som gäller.

(Andreas S Eriksson. Anledningen till att jag vill ha 1,4:an är känslan av betydligt bättre kvalite´ i konstruktionen.)

Re: Forts.

Ubbe 1 skrev:

(Andreas S Eriksson. Anledningen till att jag vill ha 1,4:an är känslan av betydligt bättre kvalite´ i konstruktionen.)

Du får också bländare med 8 lameller (1.8 har 5 lameller) vilket ger mycket finare "glitter" i motljus.

Jag håller med dig. Gillar inte för smäckiga objektiv, även om de rent optiskt är (nåstan) lika bra.

Du kan läsa om Canons tre olika 50mm objektiv här:
http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/toolbox5.htm

1.4 vs. 1.8:
http://www.photo.net/equipment/canon/ef50/

1.4 test:
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/50mm/index.htm

Re: Forts.

Ubbe 1 skrev:

Vill också bekräfta det du skriver Urban. För något år sedan hade jag 50/1.8 som är jättebra och prisvärt. Nyligen köpte jag 50/1.4 och det är en helt annan kvalitetskänsla. Även om det är dyrare...
Du blir inte missnöjd med den gluggen.

/Arne

50/1,4 är en toppenglugg. Jag gillar verkligen min.

Den här bilden tog jag i morse med 1D mark II och 50/1,4:

Bilagor

• 5014.jpg
    5014.jpg
    60.6 KB · Visningar: 172
ANNONS
Götaplatsens Foto