Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Canon ska man ha för att få den autofokus som bara ställer in sig en gång?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, CF-4 (autofocus aktivering flyttad till knappan för utsnittsmätning) finns på EOS 600 också, jag körde det hela tiden på mina sådana hus.

Jag kan också hålla med om att 600:an är en mycket fin kamera, framför allt snabbhetsmässigt (t ex 5 bps motor) och mekaniskt (bra slutare och filmtransport och hus med metallstomme). Däremot är handhavandet inte lika smidigt som på många av de nyare kamerorna (typ EOS 5 och andra med bakre inmatningsratt respekive programratt). EOS 600 var för övrigt den första kameran med predikterande skärpeföljande autofocus.

Man hitta fina EOS 600 för runt tusenlappen, faktiskt

"Autofocus
One of the following two AF modes is set automatically depending on the picture-taking mode. The shutter does not release until focus is achieved.
a. One-Shot AF: Autofocus locks when focusing is achieved.
b. Predictive AI Servo AF: Continuously tracks subject movement and achieves focus before the exposure starts.
c. AI Focus AF for automatic switching between One-Shot AF and predictive AF for moving subjects."

Enligt Canons egen spec för 300V är det enligt ovan. Jag tycker att det borde innebära att man åtminstone i något "picture-taking mode" har One-Shot. Eller?

Traditionellt så tror jag att porträttläget kör One-Shot AF.

Edit: Omkörd två gånger i samma tråd. Måste skriva snabbare...

Jo i vissa av programmen ställs autofocusen automatisk till one shot (porträtt t ex tror jag), men problemet är att man t ex inte (vad jag vet) kan ställa kameran på one shot samtidigt som man kör exponering manuellt eller kör tids- eller bländarautomatik.

Men, vad jag inte vet är hur det är med cusftomfunktioner på 300V, finns CF-4 eller motsvarande? Då kan ju det vara en lösning på problemet.

Knappast. Finns iaf. inte på 300:an. 300/3000-modellerna har ju inga numrerade Custom Functions på samma sätt som mellan- och toppmodellerna, bara några få inställningar för rödaögonreducering, autofokuspip, dubbelexponering och bracketing.

ANNONS
Götaplatsens Foto