Re: Provia antar jag!
Foto-Ante skrev:
Det blir till att fortsätta med Provia 100F tror jag. Kanske några rullar Velvia 50/100 också, eller kanske inte, eftersom jag planerar att det skall bli stark sol hela tiden där...med tanke på den filmens höga kontrast och sotade lågdagrar.
Låter som ett bra val tycker jag. Ta vad du är van vid, och Provia 100F som allroundfilm på resa i Asien fungerar fint. Dock har den något större kontraster än Sensia/Astia och kan sota igen en del vid foto mitt på dagen, vilket jag upplevde i Nepal i fjol. Däremot gillar jag Provians färgåtergivning klart bättre, så det blir hela tiden en avvägning vilken film man ska använda.
Astia 100F är på papperet världens finkornigaste diafilm. Gamla Astia, alltså utan tillägget "F", var proffsversionen av gamla Sensia. Hur det är förhållandet nya Astia 100F vs nya "New" Sensia har jag inte lyckats greppa (någon som vet?), men jag testade i somras i alla fall en rulle Astia 100F mot en rulle gamla Sensia och fann att skillnaden dem emellan var tämligen obefintlig. Färgåtergivning och kontrast kändes exakt lika och att Astia hade mindre korn kunde jag bara se med hårdgranskning med lupp. Lät kompisen, som är van vid dia, göra ett blindtest, men han gick bet med att skilja de två filmerna åt. Den största skillnaden mellan de båda filmerna är enligt min enkla åsikt prislappen.
Om jag anser mig ha råd, inte räknar med att göra av med så mycket film och ska ta bilder av extra vikt, så kanske jag överväger Astia gentemot Sensia. Fast vad tar man bäst bilder med? 35 Sensia eller 20 Astia? Smaksak.
Har hittills aldrig träffat någon på resande fot som klagat över att han råkat ta med sig för mycket film. Däremot många som har tagit med sig alldeles för lite. Så är man det minsta lilla osäker på hur många rullar som går åt kan man lika gärna bunkra upp rejält med reservfilm, förslagsvis då Sensia som är billig och i princip alltid gångbar.
Åker själv till Malaysia i vinter. Får bli Astia/Sensia i ena huset och Velvia 100F i det andra. Hade jag bara haft ett hus hade valet nog blivit Provia 100F.
/Svante