Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken dia på indienresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Ante

Aktiv medlem
Jo-äh, undrar vilken diafilm jag skall ta med när vi åker till indien 2v till våren. Vi skall vidare till Sri Lanka efteråt. Här hemma föredrar jag nog Fuji Provia 100F (fotar hellst folk)

Jag vill naturligtvis ha färglada bilder, men Velvia är kanske lite over the top s a s? Jag har aldrig provat nån Kodakdia.

Nåt förslag? Tänker ta med mig 15 rullar så det kan vara på sin plats att prova lite hemma först...:)

Jag har använt kodak elitchrome extracolor(tror den heter så) 99kr inkl framkallning och ramning på proffskopia som jag tycker är ett alldeles ypperligt labb. filmen tycker jag har fungerat bra och har hög färgmättnad.

hmm.. kostar nu tydligen 115kr på scandinavianphoto

varning!

Är det någon film du inte ska använda i ett soligt Indien så är det ovan nämnda. Allt annat är nog bättre!!! Alldeles för hög kontrast och för dålig färgåtergivning. Du kommer att få gulröda bilder med kolsvarta skuggor. Fortsätt med Provia eller ev. Sensia eller någon av Kodaks diafilmer som uppför sig normalt (Vet inte vilken modell som är standardektachromen-använder inte Kodak längre). Vid molnigt väder tycker jag att både Velvia 50 och Velvia 100 är bättre än nämnda Kodakfilm som ändå klarar sig bra utan sol.

Högst personlig åsikt.

Jag rekommenderar en ganska så neutral film,, jag hade personligen valt provia 100F (400F).

Tänk på anisktsfärgerna (+ färgerna generellt) i Indien,, varmt rödbruna,,, detta kanske blir lite för mycket för en mättande extracolor,,

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Filmtipsen du fått tycker jag verkar bra. Men är du säker på att du bara ska ha 15 rullar med dig? När jag var i USA förra året (i tre veckor) så gick det åt mer. Vi var två som plåtade och vi delade på en låda, dvs 60 rullar + att vi fick komplettera med ytterligare några rullar på plats.

Provia antar jag!

Tack för tipsen!

Det blir till att fortsätta med Provia 100F tror jag. Kanske några rullar Velvia 50/100 också, eller kanske inte, eftersom jag planerar att det skall bli stark sol hela tiden där...med tanke på den filmens höga kontrast och sotade lågdagrar.

Gunte, jag tror jag skall prova en Astia (har aldrig hört om den förr). AnnaKarin, hmm du har kanske rätt angående antalet rullar. En bra sak med dia är ju att större delen av kostnaden kommer INNAN resan, eftersom framkallningen är så billig. Vi säger väl 20 rullar då...:)

Astia ÄR en fin film!

Foto-Ante skrev:
Vi säger väl 20 rullar då...:)

20 rullar kommer mana lååångt med, men eftersom det är ytterst personligt så handlar det hela om vilken fotograf/person man är.

Jag vet personer som aldrig skulle åka på en sådan resa med mindre ca 150 rullar och andra som klarar sig med 15 rullar, ÄVEN om de lägger ned lika mycket tid på foto under resan!!

Jag tror nog att jag hade siktat på ca 50 rullar, då vet jag att det skulle räcka vääldigt långt för mig personligen.

Det handlar alltså om hur man Är som person.

Men det var väl inget nytt kanske;)

Mvh Niclas,

Självklart filmval

Vilken diafilm man ska använda i Indien? Hmmm *lägger pannan i djupa veck* ehhh... In-dia kanske?

Re: Provia antar jag!

Foto-Ante skrev:

Det blir till att fortsätta med Provia 100F tror jag. Kanske några rullar Velvia 50/100 också, eller kanske inte, eftersom jag planerar att det skall bli stark sol hela tiden där...med tanke på den filmens höga kontrast och sotade lågdagrar.

Låter som ett bra val tycker jag. Ta vad du är van vid, och Provia 100F som allroundfilm på resa i Asien fungerar fint. Dock har den något större kontraster än Sensia/Astia och kan sota igen en del vid foto mitt på dagen, vilket jag upplevde i Nepal i fjol. Däremot gillar jag Provians färgåtergivning klart bättre, så det blir hela tiden en avvägning vilken film man ska använda.

Astia 100F är på papperet världens finkornigaste diafilm. Gamla Astia, alltså utan tillägget "F", var proffsversionen av gamla Sensia. Hur det är förhållandet nya Astia 100F vs nya "New" Sensia har jag inte lyckats greppa (någon som vet?), men jag testade i somras i alla fall en rulle Astia 100F mot en rulle gamla Sensia och fann att skillnaden dem emellan var tämligen obefintlig. Färgåtergivning och kontrast kändes exakt lika och att Astia hade mindre korn kunde jag bara se med hårdgranskning med lupp. Lät kompisen, som är van vid dia, göra ett blindtest, men han gick bet med att skilja de två filmerna åt. Den största skillnaden mellan de båda filmerna är enligt min enkla åsikt prislappen.

Om jag anser mig ha råd, inte räknar med att göra av med så mycket film och ska ta bilder av extra vikt, så kanske jag överväger Astia gentemot Sensia. Fast vad tar man bäst bilder med? 35 Sensia eller 20 Astia? Smaksak.

Har hittills aldrig träffat någon på resande fot som klagat över att han råkat ta med sig för mycket film. Däremot många som har tagit med sig alldeles för lite. Så är man det minsta lilla osäker på hur många rullar som går åt kan man lika gärna bunkra upp rejält med reservfilm, förslagsvis då Sensia som är billig och i princip alltid gångbar.

Åker själv till Malaysia i vinter. Får bli Astia/Sensia i ena huset och Velvia 100F i det andra. Hade jag bara haft ett hus hade valet nog blivit Provia 100F.

/Svante

Re: Re: Provia antar jag!

Jalong skrev:
[BHar hittills aldrig träffat någon på resande fot som klagat över att han råkat ta med sig för mycket film. Däremot många som har tagit med sig alldeles för lite. Så är man det minsta lilla osäker på hur många rullar som går åt kan man lika gärna bunkra upp rejält med reservfilm, förslagsvis då Sensia som är billig och i princip alltid gångbar.

Åker själv till Malaysia i vinter. Får bli Astia/Sensia i ena huset och Velvia 100F i det andra. Hade jag bara haft ett hus hade valet nog blivit Provia 100F.

/Svante [/B]
Vet inte vad som gäller för Indien, men åker man till Malaysia kan man köpa billig film på plats.

Olle

Var i Malaysia i maj, tyckte det var mycket klurigt att få tag i diafilm. Lyckades i princip endast få tag i Kodak Elite Extra Color 100 och en enstaka 200 film. Gick från kameraaffär till kameraaffär, dock inga större. Lita inte på att kunna få tag på film i indien, se till att du inte får slut!
Jag tror på provia, men samtidigt kan det vara kul med lite extra stuns i vissa bilder. Man har ju minsann sett en del färgglada bilder i national geographics från indien. Kolla inledningen i senaste numret. Undvik dock Extra Color filmen, ger mycket rödstick på hud. Ett par velvia eller ectachrome vs ifall en speciell situation skulle dyka upp...

ANNONS
Götaplatsens Foto