Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken diffuser till CANON SPEEDLITE 580EXII
- Trådstartare Henrik_L
- Start datum
Rommel
Avslutat medlemskap
Så...vilken diffuser ska man ha till CANON SPEEDLITE 580EXII? Eftersom priset inte lär gå så mkt över 1000 kr så spelar det ingen roll om den kostar 600 eller 100 kr bara det är bra saker. Någon som har nåt bra tips åt mig?
Tack på förhand
2 Liters vaniljglass är billigare och godare. Dessutom sprider den ljuset bättre.
Själv anser jag att såna diffusers är onödiga som är till för att gynna tillverkarna av diffusers och batterier.
Kolla testerna så märker du hur noga man får titta för att se skillnaden samt att rummet och allt omkring har mer betydelse än vad man tror.
Själv kör jag med den inbyggda reflektorn med minst lika bra resultat eller den klassiska 45 graders vinkeln.
/Stefan
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
en bouncer till 580EX II kostar 99 spänn på Mediamarkt, nog det maximala jag skulle ge för något med så tveksam effekt som jag tror det har. Men köpte en för att den var billig iofs, bättre passform än glasspaketet.
pellepiano
Aktiv medlem
Det beror på var och hur du ska använda den.
Själv kör jag med transparenta och silver-paraplyer. De är billiga och väldigt lätta att ha med sig och fälla upp. De gör dessutom ljuskällan mycket större än vanliga kamerablixt-diffussorer, vilket gör att man får mycket mjukare skuggkanter.
Själv kör jag med transparenta och silver-paraplyer. De är billiga och väldigt lätta att ha med sig och fälla upp. De gör dessutom ljuskällan mycket större än vanliga kamerablixt-diffussorer, vilket gör att man får mycket mjukare skuggkanter.
Henrik_L
Aktiv medlem
Det beror på var och hur du ska använda den.
Jag ska bara fota produkter tex, lite stilleben och sen använda den ute i fält när jag fotar fjärilar och blommor. inga porträtt eller så på människor.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=OMNI580EXII-copy
nåt sånt här kanske?
Henrik_L
Aktiv medlem
2 Liters vaniljglass är billigare och godare. Dessutom sprider den ljuset bättre.
Själv anser jag att såna diffusers är onödiga som är till för att gynna tillverkarna av diffusers och batterier.
Kolla testerna så märker du hur noga man får titta för att se skillnaden samt att rummet och allt omkring har mer betydelse än vad man tror.
Själv kör jag med den inbyggda reflektorn med minst lika bra resultat eller den klassiska 45 graders vinkeln.
/Stefan
Tack för svaret!
Tänkte mest att fota närbilder, en del stilleben och så. inga människor i studio direkt. sen tänkte jag använda den utomhus. glasspaket låter bra, men lite krångligt att tillverka och få dit för en klant som mig.
Olle
Aktiv medlem
En Omnibounce ger bara en mycket liten ökning av den lysande ytan. Det kan kanske göra lite skillnad på mycket korta avstånd mellan blixt och motiv. På vissa blixtar kan det kanske även vara en fördel att den stjäl ljus om även minimum blixtljus blir för starkt. Annars fyller inte Omnibounece någon funtion utomhus. Obs att den ger inte ett diffusare ljus, den bara sprider det mer. För att få ett mer diffust ljus behöver man en större ljuskälla.Jag ska bara fota produkter tex, lite stilleben och sen använda den ute i fält när jag fotar fjärilar och blommor. inga porträtt eller så på människor.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=OMNI580EXII-copy
nåt sånt här kanske?
Omnibounce passar bäst inomhus med ett vitt tak på "lagom" höjd, lite avstånd till motivet och blixten vinklad snett mot taket. Fel använd stjäl den endast ljus och gynnar batteritillverkarna, som Rommel skrev.
Olle