Annons

vilken digital systemkamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanmedk

Medlem
Har planer på att köpa mig en digital systemkamera. Har blivit tipsad om canon eos 350d, nikon d70 & d50. Så min fråga till er är alltså följande: vilken av dessa tre kameror är bäst för mig som "nybörjarkamera" (har fotat lite med analog förut)? ngt som jag sätter relativt högt är att den ska kunna ta någorlunda sekvensbilder.

sen undrar jag även om man bestämmer sig för att köpa kameran begagnad, vad ska man tänka på då? hur många exponeringar ska den ha gjort som mest? hur mkt är ett bra pris för bara kamerahuset? ska man bara tjacka kamerahus, eller kamerahus och objektiv i ett paket?

Nikon har bättre system för sina blixtar än vad Canon har. Sedan har jag ingen direkt erfarenhet av Nikons service men däremot Canons. Händer det något med din Canon kamera så ska du vara medveten om att det kan ta väldigt lång tid och kan kosta skjortan.

Enligt massvis med tester så verkar det vara hugget som stucket mellan 350D och D70.

Hälsningar

Robert

Here we go again ,
Sök på forumet ..
Finns säkert så många trådar i ämnet att inte ens en dator kan räkna ut hur många ..

Det finns drösvis med info om för och emot vad gäller dessa kameror i andra trådar. Du kan läsa tills du blir gråhårig om du använder sökmotorn. ;-)

Vad gäller bildkvalitet är de alla relativt lika. 350D har något högre detaljupplösning.
Det skiljer lite vad gäller brus med det är inte några stora skillnader.
Däremot skiljer det en del i storlek och hur knappar och rattar är placerade. Vad gäller detta är det bästa att själv känna och klämma.

Det skiljer ju även en del vad gäller funktionerna.

I denna tråd hittar du info om vad som skiljer mellan D70 och D50:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51321&highlight=d70+d50

Mellan 350D och D70 är det mindre skillnader.

D70 har:
Spotmätning
Möjlighet att styra trådlösa blixtar
Möjlighet till enga tonkurvor
Två inmatningshjul
Använder inte blixten som AF-hjälp
Bättre batteritid

350D har:
Spegeluppfällning
FP-synk med externa blixtar
Fler fokuspunkter (troligen aningen bättre på att följa rörliga motiv)
Möjlighet till vertikalgrepp (tillbehör)

(Med reservation för att jag glömt något.)

Köper man kit:en så levererad D70 med ett betydligt bättre objektiv än D50 och 350D (på de två är objektiven ganska likvärdiga).

Därtill kan man väl säga att man bör titta lite på objektivsystemet åxå. De är relativt lika och båda har objektiv för de flesta behov. Canon är billigare på långa telen.
MEn har man särskilda önskemål så bör man titta lite på vad som finns och vad det kostar.

Det spelar inte så stor roll vilken du köper, det finns ingen dslr som är dålig.
Skulle jag köpa nytt idag skulle jag köpa Nikon, men Canon är inte helt galet det heller. Det finns störst utbud av beg optik till dessa. D50 är en utmärkt kamera att börja med, och inte så dyr heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto