Annons

Vilken färgfilm istället för Velvia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petski

Medlem
Hej!

Har fotat en par tre rullar Fuji Velvia 100 de senaste veckorna. Jag gillar verkligen de starka färgerna (speciellt till natur foto).

Nackdelen med Velvian är ju det höga priset, så jag undrar om någon kan rekommendera en annan billigare film med samma starka färger? Behöver inte nödvändigtvis vara dia film.
 
Kodak Elitechrome ExtraColour 100 59:- rullen eller 50:- / st vid 10-pack hos scandinavianphoto.

Men filmen är totalt värdelös i solljus. Den kräver molning/skugga annars blir det bara pastellmålning av det.
 
Samma "problem" för mig.

Har testat provia och sensia. Och priset i förhållande till output, om man scannar bilderna, är ett problem i mitt tycke. Speciellt sensia 400 var för mig en stor besvikelse.

Efter ngr test har jag hittat de mina färgfavoriter bland med färgneg.

Fuji 400H och NPZ800 eller efterföljaren som väl är 800Z. Inte alls på långt när samma karamellfärger som i dian, men en lugn och sansad färgåtergivning. Skulle rek test av dessa, om de skulle duga. Men som sagt inte alls samma starka färger. Velvian är väl i kontrast o färger oslagbar. Har i Leica World 1/2005 pp 56-63 sett otroliga bilder med Ektachrome 100, men prixet för den rulle är kanske ännu värre än Velivans ...

Bifogar en bild med NPZ800. Skruvad i PS, men inte allt för mkt. Kamera; Voigtländer Bessa R med 15mm/4.5 ASPH Super Wide Heliar.

Summasummarum. Din frågeställning är mycket relevant i dessa dagar.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    39.5 KB · Visningar: 248
Hej,
Först och främst, tack så mycket för svaren Jesper och Torbjörn.

Hittade några filmer ni rekommenderat nu och gjorde en liten pris-jämförelse:

* Fuji Velvia 100F 36 bilder 77kr/rulle
* Fuji 400H 36 bilder 62kr/rulle
* Kodak Ektachrome E100Vs 36 bilder 82kr/rulle
* Kodak Elite ExtraColor 100 36 bilder 59kr/rulle

Alla exklusive framkallning.

Ska nu iallafall beställa några Fuji 400H rullar och några Elite ExtraColor 100 rullar och testa.
Den sistnämda verkar ju onekligen prisvärd (under mulna dagar då).

Sensian var rätt så matt eller neutral i färgerna enligt mej.

/Peter
 
ANNONS