Annons

Vilken färgnegfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej!

Har använt Fuji Superia i olika ljuskänslighet det senaste året och är nöjd. Men färgerna känns ibland för klara och starka. Verkligheten är gråare. Jag vore tacksam för tips på filmer som är försiktigare i färgåtergivningen. Vad använder ni till exempel till porträtt?

Tack!

/Erik

Jag prövade en Portra VC 400 för ett tag sedan, men det blev oerhört kornigt. Jag exponerade på känn med hjälp av den centrumvägda ljusmätningen på min Nikon F3.

Hur gör du för att få bra resultat?

/Erik

Av Portrafilmerna använder jag i princip uteslutande 160VC och jag upplever den som känslig för underexponering.

Jag tror spontant att jag skulle exponera en 400VC som 200 enligt centrumvägt och därefter styra bildton.

När jag var nere på stan idag köpte jag en NC 400 för att pröva olika exponeringar, både ett och två steg för säkerhets skull. Om 200 blir bättre mister dock filmen en del av sitt värde för mig eftersom jag inte tycker om att använda blixt. I så fall kommer jag att landa på Fuji Reala eller pressvarianten ändå.

Eller finns det fler alternativ?

Även Fujis Superia Press 400 tycker jag vinner en hel del på att exponeras rikligt, dvs enligt t ex iso200.

Har du testat Fuji Press 800?

Är du ute efter en "allt-i-allo-film"?

Jag använder Fuji 800 när ljuset tryter, är i normalfallet Agfaian. Den ska, enligt min mening, exponeras efter 600-620 ASA nånting. Vid minsta underexponering tappar den kontrast, färgerna bleknar och kornen växer. Annars använder jag Agfa Optima 400 när jag inte vill ha dia, Fuji tycker jag är lite för röd. Hur den funkar till renodlad porträttfotografering har jag tyvärr ingen aning om, men till "allmänfotografering" i blandljus ger den neutrala hudtoner.

Mina 5 öre

Jag använder uteslutande Superiafilmerna när jag plåtar, då e är finkorniga och ger bra färger. Jag har testat att köra NC men tyckte aldrig om den.

De få gångerna jag kommit in i en butik och de har sålt Agfas Filmer i OPTIMA serien så har jag köpt på mig ett lager då jag gillar deras neutrala färger. (Deras Optima Portrait 160 är dessutom sjukt finkornig) Agfas filmer har överlag neutrtala färger (bortsett från deras ULTRA 100)

När jag vill ha mindre färg i mina bilder så kör jag superia och begär att få de inscannade (kostar 29 kr extra). Därefter minskar jag saturationen med 15-20 enheter.

Kanske detta är lösningen på dina problem?

Med Vänlig Hälsning

Fotograf Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Jag har använt Superia och press, mest 400 och 800. Att jag frågar beror på att jag ska resa till Centralasien en längre tid och ska köpa ganska mycket film. Så jag är nog ute efter en allt-i-allo film kan man säga.

Tack för tipset med scanningen. Jag ska pröva det.

Trist att tillverkarna anger högre värden än vad som blir bäst. Det är kanske ett effektivt försäljningsargument. Jag antar att man måste meddela labbet att man exponerade filmen på 600 istället för 800, om man nu gjorde det.

Nej, man säger inte till labbet att de ska över eller underframkalla utan du överexponerar och sedan normalframkallas filmen.

Men om du ska ut och resa så tycker jag du ska fundera på mera lagringsbeständiga filmer och då är "konsumentsegmentet" med t ex Fuji Superia etc kanske mera värt att tänka på. Dels borde det finnas tillgängligt och dels håller de kanske lite bättre för temperaturmässigt omild förvaring.

Kommer du ha tillgång till kylförvaring?

Kommer du kunna framkalla filmerna efterhand?

Jag kommer att bo ett år i Dushanbe, huvudstaden i Tadjikistan, och jag planerar att hyra en lägenhet med kylskåp och frys!

Det finns ett väldigt litet urval filmer där, har jag hört, så jag köper med mig. Fuji Superia är ju väldigt bra, så jag kanske tar med den ändå. Och en massa svartvitt.

Fotolabb finns såklart, och har jag inte otur är de duktiga. Det vore trist att framkalla sällan.

Lagrar man exponerade filmer i frysen eller kylen?

/Erik

Så bra! Då ska det nog inte vara några problem.

Jag lagrar exponerat i kylen...men har inga belägg för detta egentligen annat än att hållbarheten borde vara bättre.

Vad gäller labb så är det ju huvudsak att du bara får rullarna framkallade någorlunda snabbt. Kopiering går ju alltid att göra sen.

Det finns ju yrkesfotofolk där så varför inte bara slå någon av dem en signal och kolla var de framkallar sitt material.

ANNONS