Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fågel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
...vilket känns sisådär för gråsparv... Dessutom ser näbben för lång/spetsig ut, varför jag backar på gråsparv och siktar in mig på hona bofink... kanske...

Svår vinkel samt skuggning på huvudet. Det "mörka" bröstet torde vara ett resultat av att fjädrarna står ut lite och visar de mörka underliggande dunet...

/Oscar
Jag tänker bergfink, vad tror du om det, långsökt? Näbbform och stjärt stämmer för det, det orangea på bröstet syns kanske inte p g a vinkel och ljus?
Mvh
Daniel
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Tack så mycket för tydligt svar och fin bild.
Förutom detaljer i utseendet har mindre flugsnappare och rödhake även helt olika beteende, och mindre flugsnapparen brukar inte börja dyka upp i Sverige förrän allra tidigast den här tiden på året, första eller andra veckan i maj. Den mindre flugsnapparen är ganska skygg och nervös och sitter ofta på någon utstickande gren och knycker ofta med stjärten. Den sitter gärna ganska högt upp. Den beter sig verkligen som namnet antyder och gör blixtsnabba, hovrande utfall för att fånga flygande insekter och återvänder sedan till en sittplats. Rödhaken hoppar mycket på marken och i kanten av buskar och annan tät växtlighet och är inte nödvändigtvis speciellt skygg.

Störst chans att få se den mindre flugen är i någon lövskog med tät undervegetation i södra Götaland, lättast hittas den på sången. Den häckar tillfälligt även i Svealand och rentav någon enstaka gång i Södra Norrland men det är verkligen ovanligt. Här i Dalarna har vi några fynd av sjungande hannar varje år där biotopen är lämplig, oftast dyker de upp på samma kända lokaler där biotopen passar. T ex Säterdalen utanför Säter. Någon enstaka häckning är bekräftad.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Det är en gräsand, men det behöver inte vara en hybrid. Sk "parkankor" av gräsand kan se lite olika ut, lila huvud istället för grönt, vita områden i fjäderdräkten eller t o m helt vita. Leucism är ganska vanligt och kan ses på många fågelarter, även t ex grön- och bofinkar. Det är vita områden i fjäderdräkten, kanske det din fågel lider av. Men en gräsand med parkursprung kan som sagt se ut nästan hur som helst =)
Ok! Tack för det.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Lånar någon annans tråd istället för att skapa en egen. Hittade ingen allmän "Vilken fågel"-tråd.

Fotade denna för några dagar sedan men vet inte vad det är för en liten lirare.

_DSC6261_Small.jpg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Lånar någon annans tråd istället för att skapa en egen. Hittade ingen allmän "Vilken fågel"-tråd.

Fotade denna för några dagar sedan men vet inte vad det är för en liten lirare.

Visa bilaga 160194
Här är den långa fågeltråden https://www.fotosidan.se/forum/threads/fågelidentifikation.64043/
men du får nog napp här också . kan Tyvärr inte ange vilken fågel det är men en vacker bild, ta och beskär den lite till vänster så att fågeln inte är precis i centrum. Ska jag dra till med en ren gissning så buskskvätta. Jag funderade på rödstjärthona också, så det kanske är ett bättre bud
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Vad kan det här vara tro? Tre exemplar med ganska olika färg även om det inte syns så bra på bild. En nästan grönskimrande. Kände varken igen utseendet eller lätet. De var extremt orädda och satte sig på en gren bara nån meter från mig och granskade mig grundligt. Hittar inget vid googling heller.

_DSF1199_2048.jpg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad kan det här vara tro? Tre exemplar med ganska olika färg även om det inte syns så bra på bild. En nästan grönskimrande. Kände varken igen utseendet eller lätet. De var extremt orädda och satte sig på en gren bara nån meter från mig och granskade mig grundligt. Hittar inget vid googling heller.

Visa bilaga 162379
Det är tallbit, de kommer ibland på vintern in i Sverige från öst
 

Makten

Aktiv medlem
Då fick du fel svar på det andra stället. Detta är tallbitar. Två hanar och en honfärgad, dvs antingen en hona eller en ungfågel.
Det ser ut som att du har rätt, ja. Vid närmare granskning har korsnäbben inte samma teckning på vingarna och dessutom lite större näbb i förhållande till huvudet, vad jag som totalt okunnig ändå kan se. (y)
 
ANNONS