Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
På "normalbilder " offrar jag hellre en del skärpa med ICE än att ta bort prickar av damm efteråt.

Jag får ofta kvar spår efter en lagad repa särskilt om den går över detaljer man vill ha kvar, ansikten och liknande.
För normalbilder förstår jag det fullt ut, men jag gör ju oftast bilder i meterformat och då är man rädd om all skärpa :)

Använder du den smarta lagningspenseln? Ibland kan man behöva göra en markering på det område som man vill ändra, så att den inte hämtar info från partier som är fel. Testa också att lägga lagningen i ett separat lager, då kan du sudda bort felaktiga delar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Använder du den smarta lagningspenseln? Ibland kan man behöva göra en markering på det område som man vill ändra, så att den inte hämtar info från partier som är fel. Testa också att lägga lagningen i ett separat lager, då kan du sudda bort felaktiga delar.
Tack för tipset om lager. Det har jag inte provat ännu.
 

esbtse

Aktiv medlem
Rekomederar Nikon LS-5000

Har en Nikon LS-5000 ock kan rekommendera denna
Speciellt bra vid multiskanning av dia.
/Thomas
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har använt Plustek 8200i ett par år nu och är hyfsat nöjd. Den har Dmax 3,6.
Det finns bättre skannrar som ligger på Dmax 3,9, nån tror jag hade 4.2 eller så av de som finns att köpa idag. Dmax är väl typ dynamisk omfång eller så?

Jag vill köpa en skanner som ger lite bättre resultat än 8200i vad gäller skärpa och dynamisk omfång. Bättre bildkvalitet helt enkelt. Vilken är bäst av följande?

Reflecta ProScan 10T 3,9 Dmax (ersatte Reflecta Proscan 7200)
Reflecta RPS 10M 4,2 Dmax (verkar inte finnas att köpa?)
Reflecta digitdia 6000 3,8 Dmax (problem med matningsarmen har jag hört)
Epson Perfection V800 Photo/Epson Perfection V850 Photo
Någon som har ett svar på detta?
En del bilder är lite underexponerade och jag får inte till det i vuescan med min Plustek 8200i.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Någon som har ett svar på detta?
En del bilder är lite underexponerade och jag får inte till det i vuescan med min Plustek 8200i.
Ingen av de föereslagna skanrarna kommer att göra någon drastisk skillnad.

Snarare handlar det om att utveckla arbetsflödet med skannern och VueScan.

Det finns gott om goda tips om du googlar runt lite.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Vilken skanner på marknaden föreslår du i så fall?
Inte någon begagnad utan någon som säljs i butik idag. Jag vill ha en som ger skarpare och detaljrikare bilder.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Jag trodde att en skanner med autofokus skulle vara bättre än 8200i som har fixfokus eller vad det var..
Filmen ska normalt hamna i fokus och jag ser ingen större skillnad i kornskärpa mellan min skanner som har autofokus och den som saknar det.

Plustek 8200i är dessutom en mycket kapabel skanner. Om resultaten inte blir bra beror det snarare på metoden. Då blir det ingen större skillnad att byta skanner. Det är bättre och billigare att utveckla sin metod tills man får de resultat man är ute efter.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Testa med den metod som vi har rekommenderat, det vill säga att skanna negget som om det vore ett dia.

Stefan
Var lite otydlig, det är underexponerade dior det gäller. Därför var det också de som gjorde att jag funderade på om en skanner med bättre dynamiskt omfång kunde råda bot på det.

Beträffande skärpa och detaljrikedom i bilderna så undrade jag om Reflecta Proscan 10 T eller RPS 10 M kunde ge detaljrikare och skarpare bilder än min Plustek 8200i då jag tycker skärpan ser mjukt oskarp ut i 100%. Förr hade jag en Nikon Coolscan LS-40 som gav mycket detaljrika bilder. Funderade på om Dessa Reflekta var mer lika den än 8200i.
 

stefohl

Aktiv medlem
Var lite otydlig, det är underexponerade dior det gäller. Därför var det också de som gjorde att jag funderade på om en skanner med bättre dynamiskt omfång kunde råda bot på det.

Beträffande skärpa och detaljrikedom i bilderna så undrade jag om Reflecta Proscan 10 T eller RPS 10 M kunde ge detaljrikare och skarpare bilder än min Plustek 8200i då jag tycker skärpan ser mjukt oskarp ut i 100%. Förr hade jag en Nikon Coolscan LS-40 som gav mycket detaljrika bilder. Funderade på om Dessa Reflekta var mer lika den än 8200i.
Är det dior, då kan ett stort dynamiskt omfång vara viktigt. Jag vet att många av dessa siffror är rena glädjesiffrorna, eller snarare uträknat från vad som är teoretiskt möjligt. Nu skiljer sig teori och praktik rätt mycket från varandra. Så en skanner som anger ett större dynamiskt omfång på pappret kan i verkligheten ha ett lägre än konkurrentens.

Upplösning handlar mycket om hur exakt den fokuserar.

Stefan
 

Worley

Avslutat medlemskap
Var lite otydlig, det är underexponerade dior det gäller. Därför var det också de som gjorde att jag funderade på om en skanner med bättre dynamiskt omfång kunde råda bot på det.

Beträffande skärpa och detaljrikedom i bilderna så undrade jag om Reflecta Proscan 10 T eller RPS 10 M kunde ge detaljrikare och skarpare bilder än min Plustek 8200i då jag tycker skärpan ser mjukt oskarp ut i 100%. Förr hade jag en Nikon Coolscan LS-40 som gav mycket detaljrika bilder. Funderade på om Dessa Reflekta var mer lika den än 8200i.
Har du testat med multi-exposure? Det brukar kunna råda bot på felexponeringar.

Sedan när det gäller fokus, är det kalibrerat till filmplanet. Eftersom en dia är slät ska det inte vara något större problem.

Det finns olika metodet för att öka eller minska kornskärpan. Ett sätt är att köra multisampling, vilket ger ett jämnare korn. Sedan kan man välja om man vill skärpa det eller behålla det mjukt.

Eftersom VueScan ger stor kontroll över skannern kan man få vilt varierande resultat med olika inställningar. Ingen skanner är heller den andra lik, då man måste ofta justera sin metod mellan olika skannrar.
 
ANNONS