Annons

Vilken form av reflexskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Earl

Medlem
Skickar ut en liten fråga ang. form av reflexskärm.
Rund, Fyrkantig eller Triangelform? Vad är det som styr valet egentligen? Finns det någon tanke med det eller är det rent av bara tycke och smak som styr?
Fördelar/nackdelar med olika former?

Tacksam för inputs!

Jag kör med Lastolite Tri Grip, vilket fungerar kanon för mig.

Bra handtag att hålla i, samt enkel att "fälla ihop" och ner i tillhörande fodral när man är klar.

Jag kör med Lastolite Tri Grip, vilket fungerar kanon för mig.

Bra handtag att hålla i, samt enkel att "fälla ihop" och ner i tillhörande fodral när man är klar.

Ok, tackar för svaret. Men är det enbart pga. handtagen och att den är lätt att fälla ihop som gjort det till ditt val? Eller finns det någon djupare teknisk- eller funktionell förklaring till de olika formerna?

Antar att ljuset reflekteras lika oberoende på form...eller?

Ok, tackar för svaret. Men är det enbart pga. handtagen och att den är lätt att fälla ihop som gjort det till ditt val? Eller finns det någon djupare teknisk- eller funktionell förklaring till de olika formerna?

Antar att ljuset reflekteras lika oberoende på form...eller?

För mig var valet att det skulle vara behändigt att hålla den samtidigt som jag fotograferar.
Har ingen assistent med mig. :)

Det som gör skillnaden är väl storleken och vilken färg den är i. Jag har vit/silver på min.
Sen är nog den vanligaste guld, men även transparent som fungerar som en softbox.

Det är väl där som den stora skillnaden blir och ditt val beror nog på vad du vill få fram och hur du fotograferar. Större objekt större reflektor och färg efter vad du ska fotografera.

Guld och vit är väl en vanliga färger för porträtt t.ex. men även silver. Jag som kör mäklarbilder använder bara vit, i vissa situationer.

Tja, hela idén är ju att man kan få till lite skönt ljus.

Storlek:
Ofta vill man ju få till lite mjukare ljus, lätta upp skuggor osv.
Mjukt ljus får man om ljuskällan är större än motivet/det man belyser. Så pysslar man med blommor/insekter räcker en liten ska man ta helfigurs porträtt kan man behöva riktigt stora.

Formen:
Ja. om man har en reflektor som är 1cm bred och 100 m lång eller 1x1m säger sig ju självt vilken som passar bäst till porträtt i normala fall. Så storlek bara sett till yta ger ju inte riktigt rätt formen behöver ju till viss del vara anpassad efter formen på det man fotograferar eller i alla fall täcka ytan av det som ska belysas om mna vill få ett mjukt ljus.

Blank/Matt
Ju, blankare yta desto mer av det reflekterade ljusets karaktär bevaras, dvs reflekterar du hårt ljus blir ljuset från skärmen oxå hårt jmf med en spegel.
En matt yta ger ett mjukare ljus men ofta mindre ljus.

Färg:
Vit/Silver ger samma färgtemp som det reflekterade ljuset.
Semitransparent - låta ljus gå igenom (t ex blixt) för att skapa ett mjukare ljus
Guld - det reflekterade ljuset blir varmare, vilket kan vara önskvärt vid t ex porträtt.
Svart - ta bort ljus, skugga, bakgrund
Andra färger - bakgrund och ev färgsätta

Så formen på reflexskärmen styrs av formen på motivet. Om man sk ata helkropps bilder så kanske inte en rund reflexskärm med en diameter på 2,5 meter är det bästa utan en mer fyrkantig 1x1,8m osv...

Tri-grip har ju en anna fördel med sitt handtag men formen känns för mig lite svår att använda så man får kanske ta i lite i storlek istället...

Själv har jag 80 och 50 cm runda 7-i-1 set från Dörr.

Formen spelar inte mycket roll annat än för porträtt, där den ger en catchlight. Jag har ingen särskild skärm, utan brukar ta vad jag kan ha till hands för stunden. Eftersom jag använder reflexskärm mest till ganska små blommor, klarar jag mig med ett bortkastat chokladomslag eller en bit av en chipspåse. Folk slänger mycket användbart skräp omkring sig.

För porträtt tycker jag att en stor rektangulär skärm ger snyggast catchlight, men det funkar med rund och oval också. Storleken för porträtt helst större än en halvmeter och uppemot en meter bred. Jag har aldrig använt färgad reflexskärm. För blommorna oftast silverblank när det är mjukt ljus, men i hårdare ljus är vit ofta bättre. Skuggsidan ska ju fortfarande vara skuggsida, den ska bara lättas lite.

I studio med lampor använder jag ofta reflexskärm och alltid vit. Storlek efter storleken på motivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto