Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken framkallare till Tecnical Pan?

Produkter
(logga in för att koppla)

bug

Aktiv medlem
Jag vill fota med Tecnical Pan för maximal finkornighet och valörrikedon. Enligt Kodak så får man olika korn med olika framkallare, men de listar inte vilka som ger vilket resultat. Är Technidolen bäst? Tacksam för tips.

Technidol är väl om inte annat enklast att få tag i. EI 12 och minskad framkallning med minst 30% gentemot Kodaks rekommendationer är nog vad jag kommer att satsa på om jag skall testa den igen, förutsatt ett motiv med normalkontrast. Är kontrasten låg så kan man framkalla enligt Kodaks rekommendation. Kornet blir oerhört fint.

Jag körde på EI 12 och sänkt framkallningstid och var otroligt nöjd med resultatet. Blev fina mellantoner. Men Kodaks rekommendationer kan det bli lite för grafiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto